Nekromanti Att sovra i allt D&D-material

rks

Warrior
Diskussionen om crunch/fluff lyfte en fråga som jag tycker förtjänar en egen tråd och det är frågan rörande mängden av regelexpansioner. Denna del av crunchandet - där spelare och/eller DM - vill använda saker som inte finns i core-böckerna är av vissa sett som power gaming och/eller munchkinism.

I många kampanjer finns det en samlad info om att "de här reglerna spelar vi med och de gäller" medan andra tillåter allt som Wizards har publicerat eller liknande. Nu till min fråga - hur gör ni när det kommer nya böcker med nya feats, skillsanvändningar, spells, föremål och annat hela tiden? Diskussion och sedan "den här tar vi med" eller blir det mer "jaha, så kan man också göra men nej tack"?

Och HUR sovrar man i det hela? Det finns så mycket att även med hjälp av olika index (som till exempel Crystal Keep d20 index) så är det svårt att få någon slags känsla för överblick, tycker jag. Vilka är era tips? Vilka är era metoder?

För all del - jag ÄLSKAR att leta reda på det roligaste föremålet, jag älskar att spela spellcasters som kan använda obskyra spells till bra saker etc. men jag får ibland nippran på att det hela tiden kommer in nytt och mer som man aldrig någonsin kan lära sig. (Igår visade det sig att det finns en spell i PHB som heter Protection from Spells och den hade jag aldrig hört talas om, och den står ändå i PHB!)

*pust* Jag vet inte om ni fattar vad jag menar med detta röriga inlägg men hoppas på bra svar ändå. :gremcrazy:

Vår DM och vi gör på det enkla sätt du nämnde att om någon hittar en feat eller spell från en annan bok än Core Books så tar man upp det med DM så får han bestämma.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Som någon som äger samtliga icke världs-specifika prylar WotC gett ut till D&D, samt allt till Eberron, ett gäng FR-böcker och lite annat (runt 80 böcker)), känner jag mig sällsynt kvalificerad att kommentera.

Jag betraktar D&D som en jättestor verktygslåda som det står var och en fritt att välja ur – så länge DM ger okej.

Om någon av mina spelare vill använda en feat från Races of Stone eller en spell från Libris Mortis så kollar jag upp vad det rör sig om, för att sedan ta ställning till om det passar eller inte. Även om jag inte tycker att det passar kan spelaren i allmänhet övertala mig om han kommer med en hyfsad förklaring till varför hans gubbe bör kunna feat X eller spell Y.

Vad gäller saker som jag som DM introducerar kan jag antingen ställa spelarna inför fullbordat faktum: Divine spellcasters funkar enligt variantregeln på s. 64 i Unearthed Arcana; turn undead funkar enligt variantregeln i Complete Divine; etc. Eller så frågar jag först vad de tycker: Vad tror ni om att börja använda Wounds & Vitality-systemet i stället för hp?

Eftersom jag är analretentiv (eller för den som hellre slänger sig med astrologitermer: har ascendenten i jungfrun) gör jag listor över spells, races, classes, feats, etc. i Excel. När jag tagit ställning till om en viss pryl passar i min kampanj eller inte markerar jag detta i Excel-dokumentet med ett Y eller ett N i en egen kolumn. Sedan kan jag lätt autofiltrera listorna så de bara visar t.ex. cleric spells level 1–5 från Draconomicon och Book of Exalted Deeds markerade med Y. Det blir förstås ett jäkla uppdaterande så fort en ny bok kommer, men något ska man ju ha att göra mörka vinterkvällar.

Torbjörn

Swordsman
I min D&D-kampanj är det enkelt. Jag som spelledare köper böckerna. Därför är det också jag som bestämmer vilka som skall köpas. Vi använder de regler som finns i de böcker som jag har. I slutändan blir det därför jag som enväldigt bestämmer vilket crunch som skall användas. Hittills har vi dock inte haft anledning att använda så värst mycket mer crunch än det i grundreglerna och FRCS.

Eftersom det är vår första D&D-kampanj så är det i ärlighetens namn i min spelgrupp bara jag som har bra koll på vad som finns (fast inte ens jag har riktig koll).

Torbjörn

Jaak

Warrior
Oftast tillåts allt material wizard har publiserat.. ju mer vanfrihet ju bättre. Därimot kan det ofta iaf när ja dm:ar finnas restriktioner på vilka raser som får användas t.ex endast människor vissa gånger. Men det är upp till kampanjen.

Sen ska alla karaktärer förståss godkännas. å då kan ju dm:en säga sitt om obalancerade feats osv.

Jaaken

Jaak

Warrior
Eftersom jag är analretentiv (eller för den som hellre slänger sig med astrologitermer: har ascendenten i jungfrun) gör jag listor över spells, races, classes, feats, etc. i Excel. När jag tagit ställning till om en viss pryl passar i min kampanj eller inte markerar jag detta i Excel-dokumentet med ett Y eller ett N i en egen kolumn. Sedan kan jag lätt autofiltrera listorna så de bara visar t.ex. cleric spells level 1–5 från Draconomicon och Book of Exalted Deeds markerade med Y. Det blir förstås ett jäkla uppdaterande så fort en ny bok kommer, men något ska man ju ha att göra mörka vinterkvällar.

FAN va grymt! ursäkta men det vore ju så bra att ha. har du lust att dela med dej till en själ som har alldeles för mkt plugg och ingen tid att göra ingenting på under de mörka vinterkvällarna?

Jaaken som är avundsjuk

Pom

Swashbuckler
Jag skaffar nya böcker när jag har ett behov i min kampanj. Det kanske t ex utvecklar sig till mycket äventyrande i arktisk miljö och då letar jag upp böcker med sådant. Eller en viss typ av varelser kanske behöver större djup och bredd, och då blir det någon bok som handlar om sådant. Eller kanske krig blir på tapeten och då letar jag upp ett blixtsnabbt system för att avgöra drabbningar (letar fortfarande btw).

Det förekommer att spelare i min kampanj på bemärkelsedagar bidrar med egna fynd av just den här typen. Däremot händer det aldrig att spelar kommer galopperande med en bok jag aldrig sett och vill använda grejer ur den. Vi kör rätt strikt med att ingenting utanför core rules släpps in i kampanjen utom på DMs initiativ.

Men visst händer det att spelare tar initiativ om vad de vill ha/göra. Någon kanske säger "jag vill bli riktigt bra på att hålla på med päron. Finns det spells och feats för sådant någonstans?" Men då är det rollpersonens eller kampanjens behov som styr och inte att man läst en ny regel.