Nekromanti Att spela det motsatta könet

magoo

Hero
Jag har spelat både män och kvinnor, mina manliga medspelare har konsekvent hållit sig till män fram till nu då helt plötsligt två har spelat kvinnor. Ingen sa nåt särskilt om det, förutom att de var lite generade när de presenterade sina kvinnliga rollpersoner av någon anledning.

Jag har inte märkt något "fel" på deras kvinnor. Båda lever ju med kvinnor och jag misstänker att de kan mer om hur kvinnor beter sig än vad jag kan. Om nu kvinnor beter sig annorlunda än män egentligen?

/Magoo, the missing link

Petri

Veteran
Jag har spelat kvinna en gång. Då var det som en 53 cm hög ödla som hette Doris och hon var tjuv till yrket. Det var faktiskt uppfriskande för hela karaktären var tvärtemot vad jag brukar spela. Och jag tänkte ionte så mycket på könet när jag spelade tänkte mer på det faktum att hon var ödla. Det var skitskoj och omväxlande. (Vi spelade Mutant: UA)

Vad har det för betydelse att du spelar kvinna eller man? Spela på bara. Jag tycker mer att det är din spelgrupp som ska motivera varför dom inte tycker att du ska spela kvinna. Bevisbördan ligger på dem inte dig.

Troberg

Sinister eater
Jag tycker mer att det är din spelgrupp som ska motivera varför dom inte tycker att du ska spela kvinna. Bevisbördan ligger på dem inte dig.
Exakt! Bra formulering!

Ziaxool

Veteran
Då var det som en 53 cm hög ödla som hette Doris och hon var tjuv till yrket. Det var faktiskt uppfriskande för hela karaktären var tvärtemot vad jag brukar spela.
Att karaktären var annorlunda berodde kanske snarare på att hon var en 53cm lång ödla snarare än att hon var en kvinna? :gremlaugh:
Och för att göra ett inhopp i diskussionen "Skillnader mellan man vs woman" så skulle jag vilja säga så här:
Sannorlikheten att en kvinna skulle flasha brösten på stan är väll inte lika stor som att en man skulle flasha lolita komplexet? Detta är ett bevis på skillnaden melllan könen (faktiskt, hur dumt det än låter så stämmer det!). Nu skulle ju någon av ovannämnda humanister kunna säga att "Det beror helt på personen och inte på könet, juh!", men då kontrar jag med "Om det bara beror på personen, hur kommer det sig då att nästan ingen av världens blottare är kvinna? Råkar de manliga blottar- personerna vara med korkade?" Det var allt för mig i alla fall!

/Ziaxool - tror han har rätt, men är säker på att någon snart bevisar motsatsen

Rickard

Urverk speldesign
Re: Att spela det motsatta könet [OT]

"Sannorlikheten att en kvinna skulle flasha brösten på stan är väll inte lika stor som att en man skulle flasha lolita komplexet? Detta är ett bevis på skillnaden melllan könen..."
Tja.. För just raggningar och så har kvinnor 4-5 gånger fler signaler i kroppspråket som de använder sig av än män (som har 3 signaler).. Det har kinetikforskare kommit fram till via rätt många undersökningar..

Jag vet inte.. Det känns som om du mest skrev det där inlägget på dina egna antagningar och visst, ibland är det inget fel med det.. Men just skillnaden mellan kvinnor och män är ett rätt känsligt ämne så egna antagningar utan (nästan) någon som helst grund är rätt fel i detta fall..

Jag tycker ändå att det är skönt att den här diskussionen inte spårade ur, för det brukar alltid vara någon som drar ur sig en stereotyp (om kvinnor) och sedan är det någon jäkel som inte kan hålla tyst och måste påpeka att "det enda som skiljer män och kvinnor från är könsorganen" och sedan är diskussionen igång (grälet snarare, för enligt erfarenhet bruker sådana diskussioner inte leda något vart)..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker det finns skillnader mellan könen som är biologiska och men främst sociala

Lord Fluffo

Veteran
Re: Att spela det motsatta könet [OT]

Lat som jag är så orkar jag inte läsa igenom hela tråden. Men jag undrar vad ni som SL säger när ni ska motivera era spelare till att spela en av motsatta könet. Alla mina spelare totalvägrar...

Pom

Swashbuckler
Blå rosetter eller skära

Lat som jag är så orkar jag inte läsa igenom hela tråden. Men jag undrar vad ni som SL säger när ni ska motivera era spelare till att spela en av motsatta könet. Alla mina spelare totalvägrar...
Om spelarna totalvägrar är det förmodligen mer besvär en det är värt att insistera. Men du har säkert dina skäl.

-Om det behövs en av motsatt kön för att äventyret skall fungera verkar det enklare att köra henne/honom som NPC.

-Om NPC-lösningen är otänkbar av någon anledning, pröva att låta någon köra 2 rollpersoner, varav 1 av motsatt kön. Då kan spelaren hålla sig till att spela det som känns bäst, och bara när de tvingande omständigheterna kommer i spel på allvar spela den av motsatt kön.

-Om hela gänget måste vara av motsatt kön får du väl helt enkelt säga detta till spelarna och argumentera för att det nu blir lika för alla. Lite beroende på orsaken till den påtvingade transsexualiteten kan du ju trycka på att de inte förväntas spela sina figurer på något annat sätt än de vanligtvis gör.
(Läs tråden din slöfock så ser du en del argument för det! :gremsmile:)

(Inom parentes hade jag motsatt problem en gång. I en fritidsverksamhet med vagt uppbyggliga ambitioner skulle jag starta en kampanj där spelarna bestod av idel flickor (10-11 år). Av diktatoriska gensumedvetenhetsskäl insisterade jag på att deras rollpersoner skulle vara kvinnor, trots att det gick att läsa mellan raderna att deras bild av en äventyrshjälte förutsatte en ung man.
Kampanjen är nu inne på sitt andra år realtid och det verkar som om de unga damerna tagit skeden i vacker hand vid det här laget.)

Troberg

Sinister eater
Om det bara beror på personen, hur kommer det sig då att nästan ingen av världens blottare är kvinna? Råkar de manliga blottar- personerna vara med korkade?
Sorry, men där har du fel, det är ungefär lika vanligt. Kanske ännu vanligare bland kvinnor eftersom jag misstänker att män är mindre benägna att anmäla.

Magnus L

Hero
Re: Pinsamt sex

Är det heterosex måste ju någon i rummet, SL om inte annat, spela ett annat kön.

Bara om gruppen består av enbart tjejer/killar :gremlaugh:

Kunde inte låta bli..

Pom

Swashbuckler
Pinsamt sju

"Är det heterosex måste ju någon i rummet, SL om inte annat, spela ett annat kön."

Bara om gruppen består av enbart tjejer/killar

Kunde inte låta bli..
Och det var bra att du inte gjorde. Jag syftade på trådstartarens spelgrupp, men när jag nu lusläste hans inlägg (för han är i alla fall en han) såg jag inga direkta bevis för att hela spelgruppen var enkönad.
Bra att någon på Forumet är fördomsfri nog att läsa vad som faktiskt står. :gremsmile: