Blå rosetter eller skära
Lat som jag är så orkar jag inte läsa igenom hela tråden. Men jag undrar vad ni som SL säger när ni ska motivera era spelare till att spela en av motsatta könet. Alla mina spelare totalvägrar...
Om spelarna totalvägrar är det förmodligen mer besvär en det är värt att insistera. Men du har säkert dina skäl.
-Om det behövs en av motsatt kön för att äventyret skall fungera verkar det enklare att köra henne/honom som NPC.
-Om NPC-lösningen är otänkbar av någon anledning, pröva att låta någon köra 2 rollpersoner, varav 1 av motsatt kön. Då kan spelaren hålla sig till att spela det som känns bäst, och bara när de tvingande omständigheterna kommer i spel på allvar spela den av motsatt kön.
-Om hela gänget måste vara av motsatt kön får du väl helt enkelt säga detta till spelarna och argumentera för att det nu blir lika för alla. Lite beroende på orsaken till den påtvingade transsexualiteten kan du ju trycka på att de inte förväntas spela sina figurer på något annat sätt än de vanligtvis gör.
(Läs tråden din slöfock så ser du en del argument för det!
)
(Inom parentes hade jag motsatt problem en gång. I en fritidsverksamhet med vagt uppbyggliga ambitioner skulle jag starta en kampanj där spelarna bestod av idel flickor (10-11 år). Av diktatoriska gensumedvetenhetsskäl insisterade jag på att deras rollpersoner skulle vara kvinnor, trots att det gick att läsa mellan raderna att deras bild av en äventyrshjälte förutsatte en ung man.
Kampanjen är nu inne på sitt andra år realtid och det verkar som om de unga damerna tagit skeden i vacker hand vid det här laget.)