Så det här är något som hänt mig en massa gånger. Jag har något spel som jag läst igenom och vill spela. Vi lirar det, kanske flera gånger. Senare läser jag igenom det igen och inser att jag missuppfattat vissa regler och "spelat fel". Det hände med Prosopopée. Det hände med PTA. Det hände i flera iterationer med With Great Power … (alltså, jag läste, vi spelade, jag konstaterade att vi spelat fel, vi spelade igen, jag läste igen och konstaterade att vi gjort fel igen). Jag spelade Durance för första gången med Kloptok på GothCon och det var riktigt kul, men efter att jag köpt spelet och läste igenom det konstaterade jag att vi inte hade spelat efter reglerna (men Kloptok hade bara läst igenom spelet helt hastigt, och det var han ärlig med).
Det här verkar vara en grej. Är det bara jag som är med om sådant här, eller har ni också exempel på fenomenet? Varför är det så svårt att kommunicera ett regelsystem i en bok så att folk fattar reglerna? Vilka tekniker kan man som rollspelsskribent använda för att undvika det? Jag brukar sätta ett flödesschema i slutet av boken och jag hoppas att det hjälper. Fler sätt? Diskutera!
Det här verkar vara en grej. Är det bara jag som är med om sådant här, eller har ni också exempel på fenomenet? Varför är det så svårt att kommunicera ett regelsystem i en bok så att folk fattar reglerna? Vilka tekniker kan man som rollspelsskribent använda för att undvika det? Jag brukar sätta ett flödesschema i slutet av boken och jag hoppas att det hjälper. Fler sätt? Diskutera!