Nekromanti Att spela i böckernas värld...

Furret

Veteran
Tänkte försöka få igång en diskussion om hur det är att spela/spelleda i en värld där det finns en etablerad story. Jag tänker då mest på världar som Star Wars, Sagan om Ringen etc. Det finns dock även en del rollspel, som Vampire/Werewolf, Legend of the Five Rings och liknande, där det finns en speciell storyline man kan följa.

Jag tycker personligen att en etablerad story kan vara en stor tillgång. Det ger en ram för händelser som är oberoende av RPna och deras öden, såvida de inte väljer att involvera sig, och det i sin tur ger en känsla av att världen är levande och inte bara en kuliss.

Å andra sidan kan vissa spelare (och vissa SL) bli rätt irriterade över att ha saker förutbestämda. Om man inte radikalt ändrar på storyn, så kommer Luke att spränga Death Star, Frodo kommer att förstöra Ringen, och så vidare... och RPna kommer inte att göra mycket skillnad, annat än möjligen som nån slags stödtrupper åt de riktiga hjältarna!

Vad tycker ni om detta?

Johan K

Gammal & dryg
Både & !

Tycker att det både är en tillgång & en nackdel att spela i en etablerad värld kontra en oetablerad.
Fördelen är ju att man vet vad som sker & "känner igen" mångt & mycket i t. ex SW. Nackdelen är ju att det är svårt att komromissa händelser & sådant.
Fördelen med en annan värld är ju att man slipper tänka på kronologisk ordning & på alla de händelser som ska hända. Någon direkt nackdel set jag inte direkt..

Har testat det när jag för länge sen försökt få igång några kompisar med att spela. Det är väldigt smidigt att ta en värld som alla känner till då, för man slipper förklara så mycket (typ, det här är en protokollsdroid, så ser en tie-fighter ut).

Fast man kan bli hindrad av det då man ju inte kan hitta på vad som helst. Det beror lite på.

/Lars, som inte har nått kul att skriva just nu.

walium

Ganska töntig, faktiskt
WoT

Jag tycker inte att man ska följa böcker slaviskt även om man spelar i en värld som har baserats på dem. Min enda egentliga erfarenhet av rollspel i redan etablerade världar är Wheel of Time. Vi spelade en lång köpekampanj som följde händelserna i bok 1-6 någorlunda. Det funkade faktiskt ganska bra och spelarna kände igen sig i världen direkt eftersom de hade läst böckerna. Nackdelen kan som sagt vara att spelarna inte är fria att påverka världen lika mycket som i andra världar. Något som iallafall jag är beredd att rucka på. Vill spelarna försöka förändra något så ska de ha den möjligheten även om händelseförloppet då blir annorlunda än vad som har skrivits i eventuella böcker. En annan nackdel kan vara spelare som lusläst samtliga böcker och använder den informationen i samtliga diskussioner mot spelledare och medspelare.

Dilandau

Myrmidon
Jag har inte spelat i "etablerade" världar särskilt mycket, men i de fall jag gjort det (SoR, SW) så har äventyren inte haft något med den officiella storyn att göra. Äventyren har varit på en lägre politisk nivå, om man säger så. Det har funkat bra.

Staffan

Myrmidon
En etablerad värld är rätt skoj att spela i under förutsättning att det är en tillräckligt stor värld för att få plats med två uppsättningar hjältar. I Star Wars har man en hel galax att lattja runt i, så där finns det plats. Likaså i Star Trek. Det kanske är lite trängre i Midgård eller B5.