Att spelleda barngrupper

Organ

Out of time, out of mind
Jag har börjat spelleda ungdomar på mitt lokala bibliotek. Jag vet att det är flera andra på forumet som gör eller har gjort det. Och jag tänkte att vi skulle kunna dela med oss av våra upplevelser och erfarenheter med varandra.

Jag har två grupper med sex spelare i åldrarna 10-12 i vardera. De två grupperna träffas en gång i månaden, så för mig blir det en spelträff varannan vecka. Det är fyra träffar med varje grupp inplanerade och i skrivande stund har det blivit en och två träffar respektive. Varje spelmöte är två timmar långt, även om det hittills har dragit över en 15-20 minuter varje gång.

Biblioteket där jag bor har haft liknande grupper där man spelat brädspel av olika typ men rollspel bara vid något enstaka tillfälle. Så det här är det första försöket med renodlade rollspelsgrupper. Gruppernas medlemmar hade ganska olika erfarenhet av rollspel innan vi började. Även om de flesta hade en ganska klar bild av vad det hela gick ut på så var det bara en eller två i varje grupp som faktiskt hade spelat rollspel innan. Det visade sig dock ha mindre påverkan än jag trodde att det skulle ha. (Mer om det nedan.) Spelet jag valde var Drakar och Demoner 23, och det för att det dels var ett av dem som fanns till hands och dels att det är på svenska och är mycket nybörjarvänligt. Scenariot jag valde att köra med båda grupperna var Dunderdagars Fasornas isberg.

Insikter

• Jag har haft mycket begränsade erfarenheter av att spela med barn, i alla fall sedan jag slutade vara ett själv. Att spela med sex tioåringar är lite som att valla katter. Det krävs en vänlig men stram hand. Men vissa saker överraskade mig. En av dessa är att barn, även om de aldrig spelat rollspel tidigare, har oerhört lätt att koppla vad det går ut på. (”Jaha, vi ska sitta och låtsas tillsammans? Kul!”) Det är något som är bra mycket knepigare när man har med icke-rollspelande vuxna att göra.

• Barn har kortare attention span. Så jag valde att inte ha något inledande snack om regler överhuvudtaget. Vi använde de färdiga rollpersoner som finns att ladda ner på Fria ligans hemsida och spelarna fick välja en efter vilken bild de tyckte såg coolast ut. Sedan bara körde vi. Vi var i gång bara minuter efter att alla satt sig runt bordet. Regler och vilka tärningar som användes när och hur de fungerade tog vi vartefter de blev aktuella.

• Barn är friare i sitt tänkande. Flera gånger under de tre sittningarna som blivit av hittills så har jag förvånats av deras oortodoxa lösningar på problem. De är helt enkelt bättre på att tänka utanför boxar. Jag antar att det beror på att de inte tyngs ner av normer, konventioner och hur saker och ting vanligen görs. (Det är inte alltid till deras fördel dock. Båda mina grupper har haft en fäbless för att alla springer åt varsitt håll. (”Du tar gången till höger. Du tar den till vänster och jag tar den i mitten. Nu kör vi! Leroyyy Jenkiiiins!!!”) De har lärt sig den hårda vägen att det finns anledningar till att man går i grupp. Det är dock inget jag tvingat på dem. Jag har inte straffat dem för att de ”gör fel” eller så. Tvärtom så har jag varit ganska förlåtande. Men de har insett själva att dels så blir det svårare att övervinna faror om man möter dem ensamma, och dels så blir det krångligare runt spelbordet om alla inte är på samma plats och med det längre väntetider innan det blir deras tur igen.)

Så, vad är dina erfarenheter av spel med barngrupper? Hur skiljer det sig från vuxengrupper? Finns det några fördelar med bara barn i gruppen? Finns det några nackdelar med bara barn i gruppen? Har du några praktiska tips?

Gamiel

Myrmidon
Jag har egentligen bara spellet barn en gång men något jag noterade var att när jag frågade vad RPna gör vid visa händelser så låste det sig i deras huvuden så jag gav 2-3 förslag om vad de kan göra. Detta fick den ur sina låsningar, men var tydlig med att det är förslag och de kan även göra något annat.

Rangertheman

Myrmidon
Under hösten och vintern har jag spellett en grupp i Drakar och Demoner där ungefär hälften är barn mellan 9-12 år. Jag har gjort samma reflektioner som er andra:
  • Barn har generellt sett svårare att behålla fokus en längre tid. Men de flesta jag spelar med sitter och ritar, staplar tärningar, eller något annat som inte stör övriga, så det har inte varit något problem.
  • Med tanke på deras kreativitet och oortodoxa tänkande, är det trist med hårda nej. "Ja, och" eller möjligen "Nej, men" fungerar mycket bättre.
  • Precis som @Gamiel skriver är det oftast bra att begränsa antalet val. Analysis paralysis tycks vara mer vanligt förekommande för barn.
  • De barn jag har spelat med är väldigt hjälpsamma och hjälper varandra komma ihåg- och hitta saker. De flesta har koll på de andras rollpersoner och påminner om det är så att de till exempel har en hjälteförmåga som kan underlätta för gruppen. De påminner också om förbättringskryss och att det går att pressa.
  • Får barn chansen att skaffa husdjur i spelet så kommer de att skaffa husdjur, så många som möjligt! :D

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Några saker jag har reflekterat över - utöver de tidigare i tråden.
  • Barnen är mer taktila och mekaniska än vuxna. De älskar tärningar i olika färger. Det är kul att rulla plast.
  • Barnen har ofta en bra inre teater. Och det är direkt kopplat till ett starkt känsloliv. Man behöver ofta inte använda målande beskrivningar - de har redan föreställt sig hur det ser ut, detaljer saktar ner tempot för mycket.
  • De gillar vissa aspekter hos sina rollpersoner och kan bygga hela sessioner kring just det (utrustning, förmågor, husdjur, etc).
  • De är inte så kritiska överlag med vad de spelar eller vad som händer.
  • Det är ofta lätt att få feedback på vad de gillar och de blir automatiskt nöjda om de får mer av samma.
  • Vill man styra spelet i en viss riktning eller ta upp vissa ämnen (sedelärande sagor/moraliska frågor/etc.) så är det oftast enkelt och de känner inte att man trycker på dem en agenda - jämfört med t.ex. spelare i övre tonåren.
:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Zeedox

Hero
Jag har bara spelat med barn två gånger, men jag noterade att de båda gångerna var ganska mycket mer selektiva med sin inlevelse. De jag spelade med hade svårt att acceptera vissa beskrivningar eller associera vidare - så då var det helt enkelt läge att följa vad de bestämde istället. Något kan snabbt bli deklarerat ”konstigt”, och då är tveksamheten stor, jämfört med äldre spelare som (oftast) har lite mer överseende med en miss från spelledaren.

Ett exempel var ett spelare som spelade en lokal byinvånare där spelet utspelar sig, men hade svårt att föreställa sig hur en by såg ut och tyckte alla i lokalbefolkningen var skumma - svårt att improvisera en etablerad relation. Så en reflektion från mig var att utforskande kanske kunde vara enklare? Däremot hade samma person noll problem med att beskriva hur häftig deras robot var och hur viktigt det var att gömma roboten från rollpersonens mamma, så när det satte igång sprudlande det! 😀

Det känns också som att de väldigt gärna stjärnstopp atombomb vinner (utan tillbakakaka).

Angrontyr

Veteran
Jag jobbar som ungdomsledare på biblioteket och har spellet ungdomar till och från i tiotalet år, i huvudsak 14-17åringar, så lite äldre än ni andra kanske. Mina grupper har varit mycket olika genom åren, några tjejgrupper via skolans elevens val, några grupper med "stökigare" ungdomar utan akademiskt intresse och via lokalföreningens ungdomsgrupper. Där jag tycker att jag behöver använda mej mycket mer av troper och spela på förutfattade meningar för att på riktigt hålla dem i nuet. Det plus action :D

Snabba tankar och mina erfarenheter:
  • Underskatta dem inte. På tok för lätt att göra saker enkla för dem, det kan direkt skada upplevelsen. Umana, men ha lltid en bra backup för att tvinga saker framåt (jag vet att det låter lite motsägelsefullt :) )
  • Håll inte för mycket i handen, eller led för mycket rälsat. Fråga hellre hela tiden "vad gör ni nu?" om spelet stannar upp.
  • Gör röster. Kräng i början, men till slut vill de inte vara utan det :)
  • Använda props. Figurer, kartor, levande inititivbräden. Som tidigare nämnt ger det gemensamhet kring bordet och tillför något för dem som har trösklar med visualisering/abstraktion

crilloan

Swordsman
Hej!

Jag har en fråga jag gärna vill ha råd om.
Har någon av er haft med ett barn/tonåring i er vanliga grupp?

Min yngsta, dotter, 14 blir 15 till sommaren, gillar rollspel.
Hon har blivit utfryst ur sin grupp på skolan av en manipulativ bitch i klassen och jag funderar på om det är en bra idé att ha med henne i vår spelgrupp.

Vi som spelar har gjort det ett tag, kör över Foundry, min bror och en barndomsvän är med i gruppen.
Har någon erfarenhet av att ta med sitt barn i den reguljära gruppen?

Jag är inte helt bekväm med det, men när hon försökt få igång en spelgrupp med sina vänner i skolan har bitchen vänt ryggen åt henne och sagt " jag gör inte sådant längre".
En ur personalen på skolan sagt åt min dotter att det är lika bra att hon ger upp sina försök att ha kontakt och umgås med sina vänner som hon känt i flera år. (!!!, då undrar jag hur mycket och länge hon försökt :oops:...)

OK, det här blev om mer än rollspel, inte sovit utan legat och kokat hela natten. Fan att vara förälder.

Så, ha med barn i er reguljära grupp över nätet, bu eller bä?

C

Rangertheman

Myrmidon
Hej!

Hon har blivit utfryst ur sin grupp på skolan av en manipulativ bitch i klassen och jag funderar på om det är en bra idé att ha med henne i vår spelgrupp.

Vi som spelar har gjort det ett tag, kör över Foundry, min bror och en barndomsvän är med i gruppen.

Jag är inte helt bekväm med det, men när hon försökt få igång en spelgrupp med sina vänner i skolan har bitchen vänt ryggen åt henne och sagt " jag gör inte sådant längre".
En ur personalen på skolan sagt åt min dotter att det är lika bra att hon ger upp sina försök att ha kontakt och umgås med sina vänner som hon känt i flera år. (!!!, då undrar jag hur mycket och länge hon försökt :oops:...)

OK, det här blev om mer än rollspel, inte sovit utan legat och kokat hela natten. Fan att vara förälder.

C
Jag blir så arg på vad din dotter tvingats genomlida i skolgruppen :mad: Stackars henne!

Min 15-åring (och den ett år äldre kompisen) spelar ganska ofta med oss; Call of Cthulhu, Daggerheart, Symbaroum, m.m. och nu senast Drakar och Demoner. De spelar även i en grupp med bara tonåringar. Jag tycker det har fungerat väldigt bra! När vi har spelat över Foundry har ibland annat på datorn minskat fokus på rollspelandet, men så kan det ju vara för oss vuxna också. Tonåringen spelleder riktigt jäkla otäcka scenarion i Barkhäxan, så vi har inte behövt tona ner något av innehållet.

Rickard

Urverk speldesign
Jag är inte helt bekväm med det,
Vad är det som gör dig obekväm? Om ingen i gruppen motsätter sig är det väl OK?

(Jag har bara erfarenhet från när jag själv var med i storebrorsans grupp och jag var 9 år yngre - då var jag mellan 10-12 år)

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Nä - ta inte med en manipulativ bitch i spelgruppen.
Se till att rektorn tar fram den lagstadgade handlingsplanen mot mobbing istället.

Har visserligen inte haft med min yngsta dotter i vår reguljära spelgrupp, men hon har varit med på våra konvent i flera år.
Jag har spelat med henne (och har även spelat med sonen till en annan i vår reguljära spelgrupp) flera gånger på konventet.
Det har fungerat jättebra, jag ser bara fördelar med det, man känner varandra och det är ett väldigt bra sätt att umgås.
Kör bara!

//EvilSpook

Genesis

Ni dés ni maître
En svårighet jag har haft när jag har spelat med barn i Indierummet (vilket vi generellt inte gör längre) är hur jag ska reagera när barnen börjar beskriva våldsamma saker. När en tolvåring pratar om att hugga huvudet av folk, liksom, vad gör jag? Ibland är deras föräldrar vid bordet och verkar inte tycka att det är konstigt alls, och då blir jag lite obekväm men kör vidare. Ibland är inga föräldrar runt bordet och då har jag försökt att snabbt styra om spelet mot mindre våldsamma teman, men har inte riktigt haft lust att försöka säga till dem eller så.

God45

#PrayersForBahakan
En svårighet jag har haft när jag har spelat med barn i Indierummet (vilket vi generellt inte gör längre) är hur jag ska reagera när barnen börjar beskriva våldsamma saker. När en tolvåring pratar om att hugga huvudet av folk, liksom, vad gör jag? Ibland är deras föräldrar vid bordet och verkar inte tycka att det är konstigt alls, och då blir jag lite obekväm men kör vidare. Ibland är inga föräldrar runt bordet och då har jag försökt att snabbt styra om spelet mot mindre våldsamma teman, men har inte riktigt haft lust att försöka säga till dem eller så.
12 åringar älskar ju våld! Det är inte grafiskt eller något för det är i fantasin. Liksom, Wolverine är för 12 åringar och hugger huvudet av folk hela tiden. Bara rikta det mer åt färggladare och mindre seriöst våld.

12 åringar älskar ju våld! Det är inte grafiskt eller något för det är i fantasin. Liksom, Wolverine är för 12 åringar och hugger huvudet av folk hela tiden. Bara rikta det mer åt färggladare och mindre seriöst våld.
Ja herregud, när jag var 12 så älskade jag ju Doom, Duke Nukem, Blood, Postal, Mortal Kombat och allt sånt, kollade på Braindead och Bad Taste, lyssnade på Cannibal Corpse och läste Spawn och Tung Metall. Blod och gore är ju som absolut fräckast när man är typ 11-15, även fast det såklart aldrig slutar vara coolt.

God45

#PrayersForBahakan
Ja herregud, när jag var 12 så älskade jag ju Doom, Duke Nukem, Blood, Postal, Mortal Kombat och allt sånt, kollade på Braindead och Bad Taste, lyssnade på Cannibal Corpse och läste Spawn och Tung Metall. Blod och gore är ju som absolut fräckast när man är typ 11-15, även fast det såklart aldrig slutar vara coolt.
Man, Blood var så bra! Inte tänkt på det på 15 år…

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Hej!

C
Jag har haft med mina egna och andra spelares barn i olika konstellationer. Det som är krångligast är att vissa vuxna är obekväma med att utmana barnens rollpersoner, så gruppen spelar runt varandra och all interaktion blir rätt tråkig (särskilt sant om den vuxna inte själv haft egna barn i samma ålder).

Ibland hjälper det om föräldern spelar lite extra antagonistiskt mot barnet, så att barnet får visa att hen inte är gjord av glas.

Jag lider med er över hennes situation i skolan.

Bifur

Veteran
@crilloan Tråkigt att höra om din dotters situation. Jag har aldrig haft med något av min barn i någon spelgrupp så jag har inga råd. Men jag vill bara puffa för möjligheten att hjälpa henne hitta en grupp på annat sätt. Det finns gott om barn i liknande läge (alltså utan grupp) och vägleder man dem in i det som aktivitet som vuxen blir det snabbt självgående. Jag gjorde det för min son, Han kände inga av de andra då.

Anders

Hero
Så, vad är dina erfarenheter av spel med barngrupper? Hur skiljer det sig från vuxengrupper? Finns det några fördelar med bara barn i gruppen? Finns det några nackdelar med bara barn i gruppen? Har du några praktiska tips?
Som vanligt är jag sist på bollen att svara. Tänkte skylla på att barnen tar min tid, men det är väl svårt i den här tråden där alla väl kan skylla på samma sak... Några av mina iakttagelser:

Barn dissar varandras idéer: I en vuxen spelgrupp tenderar det att vara så att någon kommer med en idé, någon annan bygger på, en tredje kommer med en invändning mot någon detalj, man justerar planen gemensamt o.s.v. Barn dissar ofta de andras idéer rakt av. Och när "dissaren" sen kommer med ett helt annat förslag ska "den som blev dissad" av ren princip såga "dissarens" plan. Jag har haft svårt att hitta en lösning, framförallt som det ju går snabbt vid spelbordet och jag inte heller vill styra barnen. Senast fick jag dock till det hyfsat genom att, innan 75% av spelgruppen hunnit såga färdigt sin medspelares idé, vara snabb med att flika in sånt som "ja, det kan vara smart att använda din specialförmåga på något sätt". När storebror och dennes två kompisar fick höra från den allsmäktiga spelledaren (jag) att det faktiskt fanns en viss substans i lillsyrrans plan så hängde de istället på och kom med bra idéer som gjorde planen komplett.

Barn kan fastna på onödiga moment: I många äventyr uppstår logistiska moment som bara ska klaras av. Typ "X och Y släpar med sig SLP-Q och går till värdshuset medan Z vaktar hästarna och packningen, fast sen när vi ska till borgen måste Z vara med, fast då måste ju först X gå tillbaka till hästarna, men Y kanske inte kan ha koll på Q på egen hand så då skulle Z behöva ställa sig så att han hela tiden ser Y så att han kan se till att det inte blir för lång tid som ..." Ja, ni vet. För barn kan såna här moment bli oändligt krångliga. Här jag jag tvingats rubba på principen att inte styra spelarna. När jag märker att barnen fastnar på moment som inte känns relevanta eller intressanta får jag ibland ge dem en hjälpande knuff, typ "okej, men ni känner ju värdshusvärden vid det är laget, han kan ta hand om hästarna utan att någon snor dem medan ni gör ett ärende".

Barn har sämre koll på spelvärld och äventyr: De kan lättare ha missförstått hur saker ligger till. Kan felbdöma hur svårt eller farligt eller relevant något är. Större risk att de inte förstår hur spelvärlden fungerar, de har ju inte samma mängd referenser som vuxna. För att hjälpa till gör jag noteringar efter spelmötena och börjar sen nästa spelmöte med att dra en kort sammanfattning och då också nämna vilka idéer och planer som de hade senast, för att knuffa igång dem åt rätt håll. I äventyret vi spelar nu har jag också langat en SLP som de möter på titt som tätt och som har bra koll på trakten, både det som sker nu och det som hänt förr. Denna SLP är samtidigt förhindrad att själv delta aktivt (och har inte heller intresse av det) utan fungerar som passiv informationskälla som hjälper rollpersonerna att förstå sin omgivning rätt, typ "dvärgarna där borta, de är giriga och lite griniga men ni behöver inte vara rädda för att gå dit. Draken däremot ..."