Nekromanti Att spelleda en lång sjöfärd...hjälp!

Nero_UBBT

Warrior
Hej!
Jag har hittat ett mkt. bra äventyr som egentligen är till Drakar och Demoner (typ version 91 eller något liknande).
Äventyret heter Zenír och handlar om hur rollpersonerna ska rädda ett land från en demon som är en mäktig slagen härförare som färdas genom tid och rum till (i detta fall) Mundana För att fly från sina fiender. Demonen vaknar sedan upp i kroppen av en gammal man i en grotta på en ö och börjar snart planera hur han skall ta över denna värld och Ta ut hämnd på sin fiende. Inom kort börjar han förslava öns övriga invånare och jorden besudlas av hans svarta magi osv....Konungen i landets huvudstad förstår att nåt inte står rätt till på ön och rollpersonerna skickas ut.
Äventyret utspelar sig i ett örike som heter Veryll, där Zenírs ö är en av de mindre öarna som inga förutom handelsmännen brukar besöka.
Jag har tänkt förflytta Veryll till Övärlden i Eon, den där som ligger söder om Takalorr ni vet... Av någon anledning ska rollpersonerna hamna på en båt som är på väg mot Veryll och väl där dras de in i äventyrets handling. För att ta sig till Veryll krävs att man gör en lång resa och det är den jag behöver hjälp med.

HUR spelleder man bäst en lång färd till sjöss (typ som Columbus eller nåt liknande, hade jag tänkt mig) på bästa sätt? Hur kan man göra resan spännande?
Jag vill inte bara säga: ni seglar i en månad och sen är ni framme. Pirater, sjöodjur och så vidare hade jag ju kunnat komma på själv. Men andra saker också, t.ex myteri ombord.

ÄR det någon som har lite mer information om Övärlden så skulle även den vara välkommen.

Nero_UBBT

Warrior
Tillägg!

Just det!
Lämpliga fartygstyper vid långa sjöresor på medeltiden, eller snarare högmedeltid/renässans (för annars tar dom sig inte långt). Jag hade inte tänkt använda mig av vikinga-skepp kan jag ju säga redan nu.
Vilken slags mat äter man på skeppet, vad för sorts besättning, beteckningar och grader finns det osv, går fartyget ofta in i en hamn för att köpa förnödenheter osv.
Det finns väl lite information om sådant här i Consaber, Tiraker och lite i Eon-boken har jag för mig (i vilken ordning en sjöman befordras).

Vindhand

Myrmidon
Sjukdom

En mystisk (och kanske smittsam) sjukdom utbryter på fartyget. Först är enbart en besättningsman smittad men beroende på hur han hanteras kan sjukdomen spridas. Folk slår måt något lämpligt för att motstå smittan med en svårighetsgrad som bestäms av nivån av kontakt (ob1t6 för att vistas på skeppet, 2 för att besöka den sjuke, 3 för att vidröra, 4 för att tillbringa lång tid i den sjukes närhet o.s.v.)

Det bästa sättet att bekämpa sjukdomen är att isolera (eller göra sig av med) den förste som insjuknar. Bryter sjukdomen ut på hela skeppet får man problem.

Detta kan leda till ytterligare förvecklingar; besättningen kan göra myteri och vilja stjäla livbåten / dumpa de sjuka överbord / segla in i närmsta hamn. Hamnpersonal (som kan upptäcka sjukdomen när lotsen vill ombord på skeppet eller om man hissat sjukdomsflagg) vägrar att låta en slå ankar... o.s.v...

Naturligtvis finns det en viss risk för att spelarna startar en epidemi om de agerar oansvarigt... med en halv by på sitt samvete kanse de skärper sig :)

För att sätta fokus på spelarna kan ett av de första sjukdomsfallen vara kaptenen. Utan auktoritär ledning måste båtens besättning och passagerare försöka komma överens om hur man skall agera.

För att knyta in till äventyret kan sjukdomen vara en bieffekt av demonens närvaro.

Krille

Super Moderator
Re: Tillägg!

"Lämpliga fartygstyper vid långa sjöresor på medeltiden, eller snarare högmedeltid/renässans (för annars tar dom sig inte långt). Jag hade inte tänkt använda mig av vikinga-skepp kan jag ju säga redan nu."

I princip vilken farkost som helst med någorlunda sjöduglighet. Jag hittade en sida om medeltida fartyg som kanske kan hjälpa lite.

"Vilken slags mat äter man på skeppet"

Saker med lång hållbarhet: saltat, rökt, och torkat kött, torkad frukt, skorpor och liknande. Bristsjukdomar torde vara vanliga, till exempel skörbjugg.

"vad för sorts besättning, beteckningar och grader finns det"

Normalt inte mer än kapten, lots, styrman och alla andra. Consaber har en väldigt konstig flotta med högbåtsmän och Gud vet vad.

"går fartyget ofta in i en hamn för att köpa förnödenheter"

Under långresor, i princip så fort man siktar land. Då är det inte så mycket fråga om att "köpa" som att jaga och ta. Färskvatten är guld värt.

Nero_UBBT

Warrior
Tack!

Hörrudu, Ymir!
Det fanns ju en hel diskussion om tvångsvärvning på den där tråden. Det skulle ju kunna vara ett utmärkt sätt att få rollpersonerna ombord på båten.

Joellef

Veteran
Inspiration

Inspiration och bra information om hur det var att leva till sjöss kan fås från böckerna om Hornblower (som också gått på TV) av C.S. Forester. De utspelar sig i och för sig i sekelskiftet 1700-1800 men det går att använa mycket därifrån ändå. Några av böckerna har översatts till svenska och finns bl a att köpa på bokus.se

/Joellef

Demiurg

Warrior
[OT]

Det viktigaste är att sjöresor skall vara som i DoD, alltså: så fort en rollperson kliver ombord på en båt så får han skörbjugg. Det kvittar om han varit äventyrare och endast levt på skorpor och torkat kött i åratal redan. Så fort han kliver ombord så trillar tänderna ut med detsamma. Fråga inte varför det är så, det bara är det, i alla fall om man skall gå efter Kopparhavets Kapare, sjöfararsupplementet till DoD 91