Nekromanti Att spelleda på konvent

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag är långtifrån en erfaren konventsräv (men jag är en erfaren spelledare) och har väl inte spellett mer än totalt kanske tio tillfällen och själv spelat hälften så många olika scenarion. Men en tendens som jag har märkt är att man inte håller lika hårt på reglerna på konvent som hemma i spelsoffan. I alla fall gör inte jag eller de spelare/spelledare jag själv personligen kommit kontakt med det. Det blir inte 100% friform men det blir inte heller 100% regler. Med det begränsade tidsutrymme som finns till hands och det faktum att man oftast spelar med fullständiga främlingar så känns det som om något ska stryka på foten så är det en del av de lite omständigare reglerna.

Givetvis frågar jag alla grupper både före och efter om deras egna önskemål och intryck av äventyret och jag betvivlar starkt att min hemska uppenbarelse någon gång har skrämt dem till tystnad. Tilläggas kan också att jag alltid är väl påläst på scenario (förutsatt att jag har fått det någorlunda i tid) och regler. Överlag så uppkommer det inte heller särskilt många situationer under ett normalt spelledarpass som inte kan lösas av antingen ett snabbt tärningsslag eller minimal tankeaktivitet. Ett exempel på regler som jag inte kört stenhårt på är användadet av Westerns träffoverhead för de kanske dussinet skott som avlossades antingen ifrån hästryggen eller en meters avstånd i en tågkupé under Westernscenariot på förra GothCon.

Jag inser att spelarna betalar pengar för att bli spelledda under ett konvent, men är det verkligen fel att köra regler light om detta är deras eget önskemål? Jag trodde inte att min åsikt var särskilt kontroversiell men i diskussioner i frågan har det framkommit att inte alla tycker att det är en acceptabel inställning (för att uttrycka det diplomatiskt).

Olle Linge

Snigel
Såklart att det är okej!

Nu har ju jag bara spellett tre gånger på konvent, men jag gjorde precis som du. Jag känner att jag kan Västmarks regler rätt bra, men jag tvekade inte en sekund på att skippa sådant som jag inte kände gav något till spelmötet. Innan mötet frågade jag också spelarna om de ville ha inga regler eller lite regler. Alla svarade lite regler och ingen verkar ha velat ha fler regler än vad jag hade med.

Jag tycker att det är upp till spelledaren och spelgruppen att avgöra detta. Spelledaren bör göra det som han tror kommer generera bäst spelpass. När den bedömningen görs kommer givetvis spelarnas preferenser in. Jag tycker att det är helt självklart att det är okej att spela med regler light om de vill det. Det är okej att göra vad som helst så länge det ligger i linje för vad du och gruppen tycker är bra.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Nej...

...jag tycker inte dina åsikter är kontroversiella alls. Jag har en rätt liknande syn på det hela. Då jag spelleder på konvent så är jag inte slavisk noggrann rörande reglerna. Jag har dem som en grund för spelet, men ibland så får man släppa lite på dem av praktiska skäl.

Så här står en som rättar in sig i ledet bakom dig :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
Nu har jag iof inte kört så mycker rolslpel på konvent, av den enkla anledningen att jag inte varit på så många.. men man kanske kan ge ett litet försök till svar ändå.
Jag skulle uppsklatta välldans myckt om SL:n skulle ställa den frågan.. Tror at man kan vinna välldigt mycket i spelupplevelse om man var på samma linje angående t. ex regler & sådant..

/ Johan K, som hoppas på att få spela lite rollspel på LinCon.

Joakim_UBBT

Veteran
Det hela är ju en praktisk fråga och en fråga hur mycket du kan förenkla för de personer som inte kan reglerna. Western som jag SL'at en hel del på konvent har en tendens att fastna på strider om man som SL inte styr upp det hela snabbt och enkelt.

Allting blir ju en kompromiss av hur mycket dina spelare vill ROLLspela eller rollSPELA och hur mycket tid du har till ditt förfogande för att spelarna ska få komma till sin rätt,

Exempelvis kan vissa tycka att de är otroligt vältajmade och duktiga på att slåss som spelgrupp medans jag som SL tycker att 16-åriga kofösare inte direkt ska vara särskilt koordinerade i sin första eldstrid. Här kanske reglerna kommer i skymundan och jag söker efter karaktärstolkningar istället. Då just det tillfället är perfekt att spela ut sina rollpersoner, medans andra ser det som ett läge att kasta tärning.

The_Gorger

Hero
Låter fullständigt rimligt

Jag har spelett ca 15 ngt konventsscenarion, och dessa inkluderar allt från att man skall ha kunnat ett regelsystem, till att vara helt friform.
Jag brukar alltid fråga spelarna innan man börjar om de vill ha regler, lite regler eller inga regler. Alla hittills har sagt att de vill ha lite eller inga regler. MEN, om någon skulle säga att de vill ha hela paketet, så skall de få det. De har trots allt betalat.

Din åsikt tycker jag för övrigt verkar vara fullt rimlig. Jag har dock aldrig stött på någon som propsat för att man skall använda regler, snarare tvärt om. En vanlig kommentar jag hört från arrangörer är "Jag har skrivit med regler, men ni behöver inte alls använda dem."

/Gorger

entomophobiac

Low Prep High Play
Själv har jag bara spellett på konvent en gång, men det sätt du beskriver - att tumma en smula på reglerna - beskriver snarare mitt normala sätt att spelleda.

Överhuvudtaget så borde jag spellett lite mer på konvent, egentligen, men det får vänta till en snar framtid, då jag själv kommer arrangera scenarier.

MrG

Swashbuckler
Klart du ska kolla med gruppen och ni ska enas om hur ni föredrar det!

Det har hänt att speltillverkarna har velat promota regler med sina scenarion, men om gruppen inte vill ha det tycker jag man ska skippa reglerna i alla fall (då jag brukar spela med sånna som vill slippa reglerna). Och ibland får man grupper som anmält sig till något för att få testa just det systemet och då är det trevligt om de får chansen att känna på dynamiken i det. Själv har jag ofta frågat innan hur de har velat ha det och även följt upp frågan i eventuell fikapaus.

Finns visserligen också probelmet när man får ett scenario slängt i handen med ett system som man inte kan... har efterfrågat A4 sammanfattningar i sånt läge (man hinner oftast inte läsa in sig på ett system lika snabbt som ett scenario) men inte sett några ännu...

Illern

koppariller
Jag tycker det viktigaste är att man är överens (spelare och spelledare). Om spelarna vill ha lite eller inga regler kan de väl få det och vill de ha de regler som finns i spelet ska de kunna få det. För en del beskriver även reglerna världen och därtill kan de ge en metod att komma fram till ett resultat på ett konsekvent sätt och stötta spelledaren om denne kanske har en eller annan glipa i sitt allvetande :gremlaugh:

Däremot tycker jag egentligen inte att spelarna kan begära mindre regler än vad spelet har eftersom spelledaren ändå är där för att spelleda ett givet spel och det spelarna betalt för är faktiskt det. Råkar sedans pelledaren känna att denne kan spelleda med mindre regler och spelarna vill ha mindre regler så är det väl bara att köra så.

gråhök

Veteran
Men en tendens som jag har märkt är att man inte håller lika hårt på reglerna på konvent som hemma i spelsoffan. I alla fall gör inte jag eller de spelare/spelledare jag själv personligen kommit kontakt med det.
Typiskt exempel på hur mycket jag håller benhårt på regler för konventsscenarion torde vara ett jag skrivit själv (OBS, det har bara existerat som HTML i ca 5 minuter och konverteringen är inte färdig!). LinCon-förr (1999 eller 2000, tror jag).

Scenariot "MI-Moral"