Nekromanti Att spelleda Unseen Masters (CoC)

Jocke

Man med skägg
Jag köpte på ren impuls Unseen Masters när jag var inne och handlade på AdLibris här om veckan. Det visade sig vara tre lite längre löst sammankopplade äventyr, där jag inte kände att något av dem gick direkt bort från början. Målet är att spelleda första äventyret under våren, och sen ta de två andra senare, mer när andan faller på.

Så: jag undra om någon annan här inne har erfarenhet av de olika äventyren och har tips att dela med sig av?
Hittills har jag läst ungefär halva första äventyret som är en mordutredning med ockulta inslag, vilket känns klassiskt men gjort i en tillräckligt ny tappning för att hålla intresset uppe, både för mig under läsningen och för spelarna under själva spelet.

En grej som känns som ett problem är det innehåller en himla massa trådar att hålla ordning på, samtidigt som jag tydligen förväntas lägga ut krokar till äventyr två (vilka vad det ser ut som inte finns med i texten till äventyr ett). Jag vet inte riktigt hur jag ska tackla det här. Funderar på hur jag skall göra för att inte glömma viktiga personer eller ledtrådar.
I början av varje del i Masks of Nyarlatothep fanns en lathund som visade alla ledtrådar, vart spelarna hittade dem, och vad de ledde till. den var riktigt behjälplig för mig som spelledare, så men frågan är hur mycket jobb det blir att skriva en egen sån lista. Tid är ju en bristvara för alla oss vuxna.

Förra gången jag spelledde så använde jag min ipad som anteckningsblock, och det gick lite sämre än jag tänkte mig i pages. Men det kanske finns bättre appar, jag har inte undersökt saken.
Skulle vilja ha något som typ är olika indexkort som kan peka på varandra men även överblickas, ett kort skulle tex kunna vara en karta, en slp eller en handout.

En annan grej är att min spelargrupp inte är överförtjusta i att alla i gruppen förväntas ha ungefär samma jobb, men det tänkte jag lösa ungefär som i Castle och Numbers, dvs. spelare som inte är poliser, fbi agenter eller csi får spela psykologer, författere, mentalister, etc. som polisen har begärt in som hjälp.

Sen har vi det här med tidsandan, kampanjen är från det tidiga tvåtusentalet, så Internet finns men är inte alls samma tillgängliga tjänst som idag, så även detta måste jag bestämma hur det skall fungera. Jag tror att det kommer att funka lite så att en teknikintresserad kan spartphone:a låss efter bästa förmåga där någon som inte håller på med teknik mest kan lägga upp bilder på sin lunch eller titta på bilder med gulliga katter på sin telefon.

Vad är era bästa tips för att spelleda lite längre äventyr?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jocke Kofot said:
Vad är era bästa tips för att spelleda lite längre äventyr?
Diagram. Diagram is the shit. Rektanglar för platser eller viktiga personer, streck som går därifrån och visar hur ledtrådarna håller ihop allting.

Det är mycket (MYCKET!) bättre än listor, ger bra grafisk överblick, och det är lätt att hela tiden ha de övergripande grejerna i huvudet. Tar inte speciellt lång tid att göra heller; jag rekommenderar Dia eller CMAPtools.

Senast jag spelledde CoC hade jag möjlighet att förbereda varje deläventyr i ett par timmar, så jag kunde göra ganska detaljerade listor; jag hade typ en digital miniwiki på min Psion 5mx-handdator som jag använde som fusklappar för allt från SLP:ers utseenden till vilka ledtrådar som fanns på vilka ställen.