anth
Vetefan
Är DnD "tänkt" att spelas på ett specifikt sätt?
("default" är DnD5, men ni får även diskutera andra DnD-versioner)
Kan ni ge exempel på andra sätt att spela DnD på?
Kanske för att ge mer fokus på intriger, mysterier, skräck, romantik...
(om möjligt förklara eventuella regeländringar, eller ändringar i äventyrstruktur för att andra spelsätt ska stödjas)
Jag är INTE ute efter alternativa sätt som nödvändigtvis fungerar bra.
Jag är ute efter brainstorming och vill se vansinniga idéer.
Ex 1:
Som OSR-spelare vill jag ha dödligare spel genom att nerfa natural healing i DnD5.
Eftersom jag redan postat mina husregler i andra trådar döljer jag dem här:
Ex 2:
En vanlig OSR-regel är xp för guld.
I DnD-versioner som inte ger xp för guld:
Dela all vanlig xp man får med 10.
Man får sedan 1 xp per gp man hittar.
Jag har själv inte spelat med denna regel, men andra har och den fungerar.
Ex 3:
I datorspel förekommer det att när monster dör så innehåller deras kropp en värdefull kristall, d.v.s. "Skatter" är en del av monsternas kroppar.
(vanliga djur har inte dessa kristaller, utan det är "onaturliga" monster)
Ex 4:
Man skulle tänka sig att "level" är en "gudomlig" förmåga.
D.v.s. enda sättet att gå upp i level är att besöka ett tempel och få en "välsignelse"
Ex: 5
I kinesisk litteratur är det vanligt med kultivering, d.v.s. att man mediterar för att nå upplysning (buddhism och Daoism), men det är även mycket alkemi där man ter piller istället för att dricka potions.
Man skulle tänka sig att gå upp i level genom att dra sig tillbaka och meditera, sedan måste man lyckas med ett tärningsslag (ungefär som skill checks i BRP) för att gå upp i level.
Men kan även köpa dyra piller, eller hitta exotiska föremål som ökar ens procentchans att gå upp i level.
("default" är DnD5, men ni får även diskutera andra DnD-versioner)
Kan ni ge exempel på andra sätt att spela DnD på?
Kanske för att ge mer fokus på intriger, mysterier, skräck, romantik...
(om möjligt förklara eventuella regeländringar, eller ändringar i äventyrstruktur för att andra spelsätt ska stödjas)
Jag är INTE ute efter alternativa sätt som nödvändigtvis fungerar bra.
Jag är ute efter brainstorming och vill se vansinniga idéer.
Ex 1:
Som OSR-spelare vill jag ha dödligare spel genom att nerfa natural healing i DnD5.
Eftersom jag redan postat mina husregler i andra trådar döljer jag dem här:
1. Hamnar man på 0 hp en andra gång samma dag så börjar man med ett missat death save, en tredje gång 2 missade death saves, en fjärde gång så är man död.
Denna regel är till för att rollpersoner inte ska studsa upp igen och börja slåss efter de blivit helade och fått tillbaka 1 hp - de ska bli mer försiktiga.
Missade death saves nollställs efter en long rest.
2. Man dör inte på minus max hp (excessive damage), utan på max hp vid level 1 + level.
Vid level 1 är det som vanligt förutom att man lägger till ett (för sin level). Vid level 2 ökar det bara med ett, o.s.v.
3. Använder man HD för att få tillbaka hp vid en short rest slår man sina HD, delar med 2 och avrundar nedåt.
4. Man får INTE tillbaka hp vid long rest.
Man FÅR tillbaka HD.
Man kan välja att använda sina HD (se punkt 3) så man vaknar med mer hp.
Denna regel är till för att rollpersoner inte ska studsa upp igen och börja slåss efter de blivit helade och fått tillbaka 1 hp - de ska bli mer försiktiga.
Missade death saves nollställs efter en long rest.
2. Man dör inte på minus max hp (excessive damage), utan på max hp vid level 1 + level.
Vid level 1 är det som vanligt förutom att man lägger till ett (för sin level). Vid level 2 ökar det bara med ett, o.s.v.
3. Använder man HD för att få tillbaka hp vid en short rest slår man sina HD, delar med 2 och avrundar nedåt.
4. Man får INTE tillbaka hp vid long rest.
Man FÅR tillbaka HD.
Man kan välja att använda sina HD (se punkt 3) så man vaknar med mer hp.
Ex 2:
En vanlig OSR-regel är xp för guld.
I DnD-versioner som inte ger xp för guld:
Dela all vanlig xp man får med 10.
Man får sedan 1 xp per gp man hittar.
Jag har själv inte spelat med denna regel, men andra har och den fungerar.
Ex 3:
I datorspel förekommer det att när monster dör så innehåller deras kropp en värdefull kristall, d.v.s. "Skatter" är en del av monsternas kroppar.
(vanliga djur har inte dessa kristaller, utan det är "onaturliga" monster)
Ex 4:
Man skulle tänka sig att "level" är en "gudomlig" förmåga.
D.v.s. enda sättet att gå upp i level är att besöka ett tempel och få en "välsignelse"
Ex: 5
I kinesisk litteratur är det vanligt med kultivering, d.v.s. att man mediterar för att nå upplysning (buddhism och Daoism), men det är även mycket alkemi där man ter piller istället för att dricka potions.
Man skulle tänka sig att gå upp i level genom att dra sig tillbaka och meditera, sedan måste man lyckas med ett tärningsslag (ungefär som skill checks i BRP) för att gå upp i level.
Men kan även köpa dyra piller, eller hitta exotiska föremål som ökar ens procentchans att gå upp i level.