Nekromanti Att tänka kring karaktärer under skapandet...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
OK, såhär...

På söndag ska vi i min spelgrupp skapa superhjältar. Jag vill dock inte ha några tvådimensionella stålmannentöntar utan tredimensionella typer med relationer, polare, yrken, liv och vardagliga konflikter etc.

Systemet vi kommer att använda kan vi bortse från; det är tradspel, det är simulationism, det är överhuvudtaget inget vi behöver snacka om här. Jag gillar det, för jag är en tradspelare i grunden.

Nå: Det jag är ute efter är små övningar eller annat man kan göra för att få lite kött på benen på rollpersonerna. Till exempel att ta fem saker rollpersonen bryr sig om, och rangordna dem. Eller att rita upp dess hem. Såna saker. Små övningar som ger kött på benen och uppmuntrar till lite kreativitet.

Samtidigt vill jag inte göra system av det, och vi kommer definitivt inte att använda något system för sånt i själva spelet; inga Keys eller sånt alltså.

Alltså; övningar som kan genomföras under karaktärsskapandet eller i närheten av det, som inte inverkar spelmekaniskt under spel. Och alltihop till tradspelare som spelar ett tradspel.

Idéer?

Mogger

Hipsteranka
Jag har två grejer som jag nästan alltid använder själv och som jag brukar använda för att hjälpa spelare som inte hittar den dubbla bottnen. Issues och Sex & Blood.

Issues
Vad vill din karaktär uppnå helst av allt?
Vilka hinder sätter hon åt sig själv?

Exempel - Vill bli befodrad, men är alkoholist. Vill bilda familj, men är sexmissbrukare, vill hjälpa sin kriminelle som, men som borgmästare har hon allas ögon på sig. Vill försonas med sin far, men är fortfarande en screw up. O.s.v. Det här kan göras enkelt och binärt, Vill X men är Y, eller otroligt intrikat.

Sex & Blood
Det här är Ron Edwards term. Vilka relationer är de mest intressanta? De som man är släkt med och de som man har sex med. Genrellt är det dem man bryr sig mest om. Alltså, skit i en massa affärsmässiga kontakter eller vänner som inte sticker ut. Sex och blod.

En grej bara, Issuesprylen behöver inte skrivas som en sammanhängande sak. Mål och problem bör separeras från varandra. Vi försökte spela med flera sådana här parallellt, och det funkar, men de går lätt in i varandra. Så vill man ha det lätt, så spånar man bara fram dom som ett sammanhang, men sedan tar man isär dom.

Christoffer

It's all pig.
Nu kommer jag inte exakt ihåg vart jag hört det, någon form av podcast någonstans på internätet, men ialf, det hela gick ut på att ställa frågor åt gruppen, som helhet, som gemensamt skall besvaras. Exempelvis.

"Ok, så vem är ledaren i gruppen?"
SL antecknar.
"Så, om du är den självutnämnde ledaren, så vem är den egentligaledaren?"
SL antecknar.
"Så, när saker går åt helvete, vem vänder sig alla till då?"
Antecknar.
"Ok", vänder sig mot personen som gruppen enades om, "varför får du rensa upp all skit som gruppen lämnar efter sig?"
Osv osv.

MrG

Swashbuckler
Rita hem är väldigt bra. Vad folk har med sig i väskan/plånboken är också en såndär tankelek...

Annars diggar jag korta flashbacks med en varsin viktig scen från barn/ungdom.

-Gunnar (hann läsa en tråd idag, men har gulligt barn)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
MrG said:
Rita hem är väldigt bra. Vad folk har med sig i väskan/plånboken är också en såndär tankelek...

Annars diggar jag korta flashbacks med en varsin viktig scen från barn/ungdom.
Good stuff.

Sedan under spel så kommer vi att använda som Portal att komma in i spelet och våra karaktärer att svara på små frågor, typ "berätta om ditt första jobb", "vem var din första kärlek", "hur är ditt förhållande till dina föräldrar" och så vidare, men bara sånt man inte snackat om tidigare. Frågorna besvaras med stängda ögon efter att ha ombetts att fundera på hur karaktären sitter/står/känner sig just i ögonblicket vi ska börja spela.

En mycket effektiv Portal, som dessutom hela tiden fördjupar och vidareutvecklar rollpersonerna.