Nekromanti Att ta över sitt barn som karaktär

Freelancer

Warrior
I regelboken står det att man kan ta över sin son/dotter som spelkaraktär... nu funderar jag på att göra det.. Och göra det riktigt rejält oxå/images/icons/cool.gif
Om jag som far till barnet, beslutar att jag ska lära mitt barn precis allt jag kan (vilket är rätt så mycket), redan när ungen är ca fem år. Sen håller jag på i tjugo år (om SL tycker att det är ok att bara låta tiden flyta på, om vi säger att de andra spelarna är döda o att dom håller på att skapa nya karaktärer). Skulle inte barnet, låt oss säga att det är en pojk, bli väldigt duktigt då. Förutsatt att man skulle hålla på fem dagar i veckan 8 timmar per dag i tjugo år???? Han skulle vara fruktansvärt bra, men fråga när om det är spel etiskt, eller om de andra skulle tycka att jag var en pg:are utan dess like om de fick reda på det..???
Vill gärna ha synpunkter på detta, snälla som elaka!!!!

happypuppie2

Veteran
En god ide... barnet skall för i he****te lära sig något!!!! på min tid då var vi glda om våra farsor bankad ei oss nåt vett, nä, ungar nuförtiden, hemskt obildade.... Urk

Freelancer

Warrior
Ett utmärkt svar måste jag få säga, men hur tror du dina spelkamrater skulle reagera om dom visste att t ex du gjort nåt sånt??? Hur skulle du reagera om du visste att nån annan i spelgruppen hade en karaktär som hade typ FV23 i nästan allt direkt från start???

Krille

Super Moderator
"Skulle inte barnet, låt oss säga att det är en pojk, bli väldigt duktigt då."

Nepp. Han skulle ta livet av sig när han blev fjorton och olyckligt kär i pigan som han aldrig fick träffa på grund av att hans sadistiske far skulle träna honom hela tiden.

Regeln om att spela sin son var snarare till för att man skulle spela generationsspel. Tanken är då att man spelar sin far tills denne dör eller blir för gammal (man äventyrar då inte särskilt mycket - kanske någon gång om året på sin höjd), varvid sonen slås upp som ny rollperson, ärver pappas titlar, gods och egendomar, och fortsätter sedan med pappa. Det intressanta är då inte att få en så "häftig" unge som möjligt, utan att se hur familjen utvecklas.

Själv har jag inte spelat den här spelformen i Eon, men väl i Pendragon (som är gjort för det) och till viss del Ars Magica.

Freelancer

Warrior
osch då!!!
Vill man bli stor o stark o duktig får man lida lite pin! Men jag håller nog med på ett sätt. Man ska inte "missbruka" det. Det leder till dåligt rollspelande. Då kan ju alla börja med det o få jättebra karaktärer...

Khobo

Veteran
Att börja med bra karaktärer kan vara okej, men det beror på av vilken anledning. Men det var ju inte vad frågan gällde, så...

Det här med generationsrollspel är (imho) inte till för att få till en bra rollperson, utan för att skapa känsla och göra det roligare för spelarna. Jag planerar att låta mina spelare få spela sina barn när deras karaktärer dör, och spela med sina barn i kampanjen (den är ganska omfattande).

Jag tror det blir kul, och att själv ha spelat sin far gör ju att ens egen karaktär blir mer levande då man får mer känsla av att man faktiskt har/hade en far och inte bara att det står "pappa död/levande" på pappret.

-Mattias

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Det låter som att du är döds-kobolden

Man skaffar inte en unge bara för att maxa hans färdigheter!
Dessutom finns ju möjligheten att det går lite smådåligt att träna en femåring... du får nog vänta lite längre.

Jag hade för övrigt inte tillåtit det som SL.
Två ord: "Uselt Rollspelande". Lika bra att MUDa istället /images/icons/wink.gif

Duddmannen

Hero
Barn som karaktärer!

Jag tycker att det hela låter helt OK. Det är klart att det är obalanserat som helvete men detta löser man ju enkelt genom att låta alla spelarna göra likadant.

Personligen skulle jag aldrig låta det gå så långt som till ett barn. Jag föredrar att bara sätta på SLP-babes och förutsätta att de tar hand om problemen och/eller resultaten av detta påsättande. Alla barn är onda och mina egna barn blir ju dessutom galna (om de ärver personligheten). Dessutom är de ju konkurrenter som hotar att ta över makten. Nej. bättre att kväsa detta i lindan (eller tidigare) och istället satsa på att bli odödlig.

Marcus_UBBT

Warrior
Re: Det låter som att du är döds-kobolden

uhm... är dödsängel en ängel? då sa domokun

Svarte Faraonen

ром и смерть
Dessutom...

...hur försörjer människan sig själv och sin son om båda spenderar 40 timmar i veckan, i tjugo år, med att träna respektive tränas, om han inte har en absurt stor förmögenhet sedan tidigare?

Zalpurgius

Veteran
Jo det stämmer. Att ha en rollperson som är bäst i allt från början kan inte vara kul att spela. Den spelaren kommer inte att kunna ha kul. Vad jag menar med kul är som ex; bli bättre på en färdighet genom många roliga äventyr mär betydligt roligare än att vara ruskig från början.

Min spelgrupp har infört en bra regel som vi alla är något "Okej" med. Om man är lättlärd i någonting kan vi gå med på att höja färdigheten frön början till 15 med billigare poäng. Men om man är icke svår | lätt i den färdigheten är det som vanligt. Om man är svårlärd så kostar det dubbelt så mycket poäng att höja den och att man endast kan höja den till 10 (Max)
Det kan tyckas vara snuskigt svårt att bli bra i den färdigheten med både höja slag som är svåra och att det kostar mera poäng. Men tänk så här: Jag själv är inte särskilt bra på åka skridskor. I stället är jag bättre på fotboll. Då satsar jag nog hällre på Fotbollen än skridskor. Jo visst kan jag bli bra på åka skridskor om jag tränar hårt. Men jag lär nog förmodligen bli mycket bättre på fotboll och mycket snabbare.

Men jag har själv lekt med den tanken. Så jag införde en "maxlimit". Man kan inte träna hur mycket som hällst utan att få ryggskador, benskador, glömma annat mm. Så för min del kan man inte bara träna och bli mästare på allt.
Men men...

PS: Hur mycket skulle Carwelan ha i svärd med de reglerna? typ .....massor

P|uT0NiUm

Swashbuckler
SVÅRLÄRD????????????????

Vad är detta för något??? Har hört det massor av gånger, men jag har inte hittat några regler för det alls. Är det en husregel, eller är jag bara grymt senil/blind?
Hur fungerar det? Finns det med i Eon-böckerna?