Fråga chans; Få en träff
Jahaja, nu var det dags för mig att uttrycka min mycket bestämda åsikt igen. /images/icons/clever.gif
Tja, sammanfattningsvis tycker jag att det måste finnas någon slump i hur bra ett anfall blir. Jag vet inte om det beror på en skadetärning eller en anfallstärning, men nåt borde avgöra det. Dessutom borde bra anfall vara svårare att undvika.
Så jag föreslår varianten med ett motsatt slag, båda slår för sina värden, och den som slår högst "vinner" (försvararen försvarar, anfallaren träffar) situationen. (Man skulle också kunna köra Eons underliga variant med ett bakvänt motsatt slag, där den som har störst positiv differens mellan sitt slag och sin färdighet vinner situationen).
Sedan är det ju svårt att hoppa undan från en pil eller annan projektil, så detta bör rimligtvis simuleras på något annat sätt.
Skulle vila förklara lite om hur mina två favoritsystem fungerar, fast det vet nog de flesta.
Västmark använder sig av en tiosidig per kombatant. Båda slår varsitt slag och lägger till sitt värde. Den med högst värde vinner situationen. Anfallaren måste slå över svårighet 9 för att överhuvudtaget träffa. Försvararen måste också slå över 9 för att lyckas med försvaret. Om försvararen lyckas kan man dra bort hans försvarsslag och lite till från anfallet, som sedan används när man ska räkna ut skada.
Tribe 8 använder sig av sexsidiga. Som alltid med det systemet slår man ett antal tärningar baserat på vad man har i färdigheten (Melee 4, tex = 4 tärningar) och väljer det högsta resultatet. Till detta lägger man en modifikation för attribut. Både försvararen och anfallaren gör detta, och den med högst värde vinner situationen. Med det värde som anfallaren överstiger försvararen gånger DM (damage multiplier) på vapnet, kan man lätt ta ut skadan.
/
Morgoth@rules.it [hemsida] - som hoppas folk inte grämer sig för mycket över den ständiga upprepningen av favvorollspel...