Man Mountainman
Storsvagåret
(Det här är en fortsättning på min serie inlägg om att rollspela vid världens skapelse. Del 1; Del 2).
Flera deltagare. de tidigare trådarna, däribland @Sinisa_ och @guldfink , har förespråkat att man under kampanjen ska kunna göra sig till upphovsman åt olika teknologiska och sociala landvinningar: den förste att tämja vargen, den förste att inmundiga hallucinogena svampar, den förste att måla grottmålningar, och så vidare.
Det är en cool idé, men hur? Det får ju gärna vara kulmen av något slags dramatisk båge eller åtminstone en belöning för engagemang i spelet. Vissa av dessa tänkbara landvinningar är lättare att föreställa sig som sluttampen på något slags ingame-strapats än andra. För att tämja vargen måste man kanske först rädda en varg från fara, visa sig värdig vargens lydnad, eller nåt i den stilen.
I andra fall är det svårare. Vilket äventyr utmynnar i konsten att måla grottmålningar? Man kan väl, å ena sidan, ganska lätt tänka sig ett äventyr där upptäckten av konsten att måla grottmålningar är ett avgörande led i händelseutvecklingen. Typ, vår urtidsmänniska måste komma ihåg någon viktig men undflyende detalj, och i ansträngningen för att minnas börjar hon stryka sina leriga fingrar över grottväggen. Eller, hon måste kommunicera med andevärlden, och i sin trans ... osv. Men här är ju inte upptäckten ett resultat av eller belöning för problemlösningen, utan ett verktyg i den. Det är något annat än exemplet med vargen. Här blir frågan hur gruppen ska avgöra exakt när under spelprocessen som färdigheten blir tillgänglig som verktyg.
Man kan förstås tänka sig att man genomför, som Sinisa föreslår, en mytologisk quest som utmynnar i att man belönas med färdigheten av andemakterna (eller stjäl den från dem, som Prometeus). Då kommer spelet väl naturligt att komma att få mer eller mindre exklusivt fokus på erövrandet av sådana färdigheter. Det kanske är kul, jag vet inte, men det finns ju många andra saker som man kan tänkas vilja ägna sig åt i en urtidsvärld (besegra kaosmonster, grunda ättelinjer, mäkla fred mellan stridande stammar) som i sådana fall hamnar i skymundan. Dessutom är det möjligen svårt att jämka med en annan idé jag hade, nämligen att upptäckterna är individuella för rollpersonerna och tjänar som ett slags färdigheter.
En annan modell är att upptäckterna fungerar mindre som belöning för genomförda quests, och mer som vanliga färdigheter. Man ackumulerar under sina äventyr något slags abstrakta poäng, och vid ett givet tillfälle kan man lösa in si-och-så många poäng och säga: "nu upptäcker min gubbe elden!" Kanske måste man ägna en scen eller två åt att spela ut hur detta går till, men det är inte en quest som behöver ta flera spelmöten. Sedan har man tillgång till eldens gåva och kan använda den för att lösa de problem som uppstår.
Detta skulle också gå att kombinera med en annan idé Sinisa ger uttryck för: den om att mäta utvecklingen längs olika tematiska skalor. Möjligen kan poängen man tjänar vara av olika slag: teknolog kontra magi, jordbunden kontra akvatisk, som man tjänar olika många av beroende på arten av ens äventyr ... och de olika upptäckterna är prissatta i specifika kombinationer av dessa poäng, så att hjulet kostar teknologipoäng medan konsten att äta svamp kostar magipoäng, att paddla kajak är akvatiskt och att måla grottmålningar är jordbundet, och så vidare.
Hybrider av de två modellerna är också tänkbara.
Några tankar?
Flera deltagare. de tidigare trådarna, däribland @Sinisa_ och @guldfink , har förespråkat att man under kampanjen ska kunna göra sig till upphovsman åt olika teknologiska och sociala landvinningar: den förste att tämja vargen, den förste att inmundiga hallucinogena svampar, den förste att måla grottmålningar, och så vidare.
Det är en cool idé, men hur? Det får ju gärna vara kulmen av något slags dramatisk båge eller åtminstone en belöning för engagemang i spelet. Vissa av dessa tänkbara landvinningar är lättare att föreställa sig som sluttampen på något slags ingame-strapats än andra. För att tämja vargen måste man kanske först rädda en varg från fara, visa sig värdig vargens lydnad, eller nåt i den stilen.
I andra fall är det svårare. Vilket äventyr utmynnar i konsten att måla grottmålningar? Man kan väl, å ena sidan, ganska lätt tänka sig ett äventyr där upptäckten av konsten att måla grottmålningar är ett avgörande led i händelseutvecklingen. Typ, vår urtidsmänniska måste komma ihåg någon viktig men undflyende detalj, och i ansträngningen för att minnas börjar hon stryka sina leriga fingrar över grottväggen. Eller, hon måste kommunicera med andevärlden, och i sin trans ... osv. Men här är ju inte upptäckten ett resultat av eller belöning för problemlösningen, utan ett verktyg i den. Det är något annat än exemplet med vargen. Här blir frågan hur gruppen ska avgöra exakt när under spelprocessen som färdigheten blir tillgänglig som verktyg.
Man kan förstås tänka sig att man genomför, som Sinisa föreslår, en mytologisk quest som utmynnar i att man belönas med färdigheten av andemakterna (eller stjäl den från dem, som Prometeus). Då kommer spelet väl naturligt att komma att få mer eller mindre exklusivt fokus på erövrandet av sådana färdigheter. Det kanske är kul, jag vet inte, men det finns ju många andra saker som man kan tänkas vilja ägna sig åt i en urtidsvärld (besegra kaosmonster, grunda ättelinjer, mäkla fred mellan stridande stammar) som i sådana fall hamnar i skymundan. Dessutom är det möjligen svårt att jämka med en annan idé jag hade, nämligen att upptäckterna är individuella för rollpersonerna och tjänar som ett slags färdigheter.
En annan modell är att upptäckterna fungerar mindre som belöning för genomförda quests, och mer som vanliga färdigheter. Man ackumulerar under sina äventyr något slags abstrakta poäng, och vid ett givet tillfälle kan man lösa in si-och-så många poäng och säga: "nu upptäcker min gubbe elden!" Kanske måste man ägna en scen eller två åt att spela ut hur detta går till, men det är inte en quest som behöver ta flera spelmöten. Sedan har man tillgång till eldens gåva och kan använda den för att lösa de problem som uppstår.
Detta skulle också gå att kombinera med en annan idé Sinisa ger uttryck för: den om att mäta utvecklingen längs olika tematiska skalor. Möjligen kan poängen man tjänar vara av olika slag: teknolog kontra magi, jordbunden kontra akvatisk, som man tjänar olika många av beroende på arten av ens äventyr ... och de olika upptäckterna är prissatta i specifika kombinationer av dessa poäng, så att hjulet kostar teknologipoäng medan konsten att äta svamp kostar magipoäng, att paddla kajak är akvatiskt och att måla grottmålningar är jordbundet, och så vidare.
Hybrider av de två modellerna är också tänkbara.
Några tankar?