Bassejr
Hero
Sitter och läser Abney Parks "Airship Pirates", och dess regelsystem för tillfället, där jag snubblade på en flik som kallas the Awesome! Bonus.
Kortfattat, om en spelare kommer och säger "Jag svingar mig i det där repet, hoppar på relingen till skeppet, gör en kullerbytta på det andra skeppets deck, slår den första imperial soldaten på käften och sticker min värja i de andra" kan en vanlig splledare säga "det är fem handlingar, och de flesta riktigt svåra, så du får dela upp hela din dicepool på de fem handlingarna, och har hög svårighetsgrad på allt".
Då kommer spelaren bli osäker, och satsa på att bara utföra en handling i taget för att spara tärningar. Men med the Awesome! bonus kan man altså som spelledare istället säga "Awesome! Det där stuntet var så kreativt och dramatiskt att du får en massa massa massa tärningar på varje handling!" Vilket förhoppningsvis resulterar i att spelarna uppmanas till kreativitet och att ha roligt med sina rollpersoner.
Hur gör ni för att uppmana spelarna till att spela kreativt och dramatiskt?
Jag gillar uur svavelvinter belönar karaktärer som är trogna sitt öde, men det käns inte som om det tvingar än att spela sin karaktär trovärdigt, och oerfarna spelare kan fortfarande helt glömma att göra anspråk på några ödestärningar annat än i skuggspelet. Och karaktärer bestraffas inte om dom Inte följer sitt öde.
Många spel har någon form av öde, mål, alignment, osv, men hur rent utav tvingar man spelare att spela sin karaktär så inlevelserikt som möjligt utan att det blir dålig stämning, eller någon fuskar sig förbi det hela och munchkinar hela spelet?
Kortfattat, om en spelare kommer och säger "Jag svingar mig i det där repet, hoppar på relingen till skeppet, gör en kullerbytta på det andra skeppets deck, slår den första imperial soldaten på käften och sticker min värja i de andra" kan en vanlig splledare säga "det är fem handlingar, och de flesta riktigt svåra, så du får dela upp hela din dicepool på de fem handlingarna, och har hög svårighetsgrad på allt".
Då kommer spelaren bli osäker, och satsa på att bara utföra en handling i taget för att spara tärningar. Men med the Awesome! bonus kan man altså som spelledare istället säga "Awesome! Det där stuntet var så kreativt och dramatiskt att du får en massa massa massa tärningar på varje handling!" Vilket förhoppningsvis resulterar i att spelarna uppmanas till kreativitet och att ha roligt med sina rollpersoner.
Hur gör ni för att uppmana spelarna till att spela kreativt och dramatiskt?
Jag gillar uur svavelvinter belönar karaktärer som är trogna sitt öde, men det käns inte som om det tvingar än att spela sin karaktär trovärdigt, och oerfarna spelare kan fortfarande helt glömma att göra anspråk på några ödestärningar annat än i skuggspelet. Och karaktärer bestraffas inte om dom Inte följer sitt öde.
Många spel har någon form av öde, mål, alignment, osv, men hur rent utav tvingar man spelare att spela sin karaktär så inlevelserikt som möjligt utan att det blir dålig stämning, eller någon fuskar sig förbi det hela och munchkinar hela spelet?