Nekromanti Att utvecklas genom träning?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Poänglöshet (ant)

Fast ett steg på en 20-skala motsvarar ju exakt ett 5 procent-steg på en procentskala av 1-100-typ.
Det första var ett exempel på hur man kunde göra, det andra var ett förslag på hur jag skulle göra.

/tobias

solvebring

Superhero
Re: Handlar ditt rollspel om att träna?

Ökar inte kostnaden ju högre värde man har?
Nej, men jag har funderat på det jag med. Vad sägs som...
FV 1-5 = 3 EP, 5-10 = 5 EP, 10-15 = 7 EP, 15-20 = 10 EP....
Detta kan man ju ha på t.ex. sekundära och besvärjelser, ganska så svårt.
Så på Yrkes, primära och de som skulle vara lägre kan man ha samma system fast lägre EP-krav.
1-5 =2EP, 5-10= 4EP, 10-15 = 6EP, 15-20 =8EP?

Vad tror du om det han, jag tror det är riktigt bra jag. :gremsmile:
Jag skall bara få mina vrånga kan-vi-inte-ha-det-som-förr-spelare, som alltid vill att vi skall stanna kvar i så-modifierade-vi-DoD-när-vi-var-13-vilket-är-för-enkelt-men-man-blir-ju-grym. Haha :gremsmile:

Nå - till resten av ditt inlägg. Det var asbra, fullständigt kanon. Med dig, Krille och Genesis runt om behöver man inga regelböcker - ni har så bra idéer, ibland i alla fall. :gremwink:

MrG

Swashbuckler
Vi har ett system för det när vi kör Penndragon som jag skulle misstänka är spelledarens hemmabygge. Men när folk har missat ett år, så har vi en slumptabell för vad som kan ha hänt och där bland finns en bunt alternativ som är "generiska äventyr", dessa snabbspelas som en växling mellan SL och berörd spelare, där man turas om att berätta vad som händer och nämna berört värde i sammanlagt sex tärningslag. Värden (främst skills, men det minst en passion och en annan) slås, resultaten vävs in i den miniberättelse man skapar, lyckas man får man också lite glory (minimalt, men ändock ära), misslyckas man får man ett erfarnhetscheck. Efter att berättelsen är klar så slår man för sina erfanherschecks som det vore från ett vanligt scenario.

På det sättet har vi kunna använda sommrar då spelarna/karaktärena missat att vara med till att försöka träna upp sina svaga sidor, samtidigt som det funnit en narrativ ram kring det.

-Gunnar (som tycker om det, men gnällt lite över resultaten i tabellen nån gång)

solvebring

Superhero
Okej. Det där låter som en form av:

Krille said:
Usagi Yojimbo RPG (det gamla Fuzion-baserade) har ett ball förbättringssystem. Spelare och spelledare sätter upp tre uppgifter ihop. När dessa tre uppgifter är avklarade går rollpersonen upp ett snäpp. I all sin enkelhet är det ett av de mest praktiska sätten som jag har sett att förbättras på, då det tar hand om erfarenhet och träning, OCH ger krokar till äventyr också. Det är något som erfarenhetspoäng aldrig har lyckats med.

Länk till exempel

- Krille
...vad Krille sade.

MrG

Swashbuckler
Det kan säkert vara en variant av Usagi, om jag fattade Krilles beskrivning rätt ligger skillnaden i att i Penndragonfallet så får du erfarnhet/träning av att inte lyckas med uppgifterna och posetiva konsekvenser av att lyckas. Så ger splitten mellan att utanför bild satsa på tärning (dvs satsa på det man är dålig på, misslyckas och få sina checks) eller att satsa på att klara av plottarna man väver (dvs satsa på saker man redan är bra på och ha en stor chans att lyckas, ingen eller liten träning, men man lyckas med det man vill (och som bonus får man lite Glory). Till roligheterna ligger också att spelaren väljer varannan och spelledaren varannan, vilket jag tycker skapar dynamik i berättandet mer en en full konsensus (fast vi är rätt samspelta också).

Där med inte sagt att inte roninkaninens variant skulle kunna vara minst lika bra.

-Gunnar (som senast använde en sommar till romantik i Penndragon)