Nekromanti Att välja mellan två skadesystem

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag sitter just nu och filar på två potentiella system för skador (enbart fysiska sådana) utan att kunna bestämma mig för vilket jag vill använda. Därför presenterar jag här båda, i hopp om att få hjälp med beslutet.

Vad som är gemensamt

Grunden i systemet är att en person som blir skadad minskar sitt värde i Tålighet. När Tålighet når noll är man besegrad, och motståndaren får bestämma vad som sker med en (död, medvetslös, stympad, kuvad etc). Detta är förstås något som man vill undvika.

För att göra detta kan man välja att ta negativa tillstånd. Tillstånden funkar ungefär som i Mouse Guard, Lady Blackbird och liknande: de hänger fast vid rollpersonen och gör dem sämre. Samtliga tillstånd är graderade i två nivåer; för skador betecknas dessa som Sårad och Sargad. Att välja att ta ett sådant tillstånd reducerar den skada man tar på Tålighet, men innebär samtidigt sämre spelvärden och långsiktigt negativa effekter.

Alternativ ett

Det här är alternativet jag längst har arbetat med. Här använder jag ett kroppsdelssystem. Varje kroppsdel kan i sig bli Sårad och Sargad. Väljer man att ta ett sådant tillstånd absorberas alltid samma mängd skadepoäng. Om en kroppsdel redan är Sårad kan den enbart bli Sargad, men man kan också välja att den blir Sargad direkt om man måste absorbera massiva mängder skada. En Sargad kroppsdel kan drabbas av permanenta men.

Alternativ två

Det här alternativet är nyare, mindre förutsägbart och mer färgstarkt. Här kör jag inte med kroppsdelar: Sårad och Sargad är tillstånd som appliceras på hela rollpersonen. Man kan inte heller välja att bli Sargad direkt: första gången man tar en skada blir man alltid Sårad.

Här är mängden skada man absorberar mer slumpmässig. När man väljer att såras i stället för att ta skada på Tålighet väljer man också ett antal T6 att slå (1-3). Man absorberar då så mycket skada som tärningssumman visar, men samtidigt hänvisar också summan till en skadetabell. Här kan man få en mängd intressanta och i vissa fall permanenta effekter. Jag föreställer mig att de smärre permanenta effekterna (förstörda fingrar, utslagna tänder) ligger på 7+, så att man enbart kan få dem om man slår 2T6, och att de allvarliga effekterna (utpetade ögon, kapade händer) ligger på 13+, så att de enbart utgör en risk om man väljer att slå 3T6.

Permanenta skador

Som det ser ut nu blir permanenta skador en aspekt: något som kan ge rollpersonen ett minus ibland, men då också kompenserar för detta genom extra erfarenhet eller liknande (jag är ännu inte helt på det klara med hur en nackdel ska belönas) och ibland också kan nyttjas positivt. Frågan är om detta räcker eller om jag också ska lägga in någon annan mer odiskutabelt negativ konsekvens.

peta

Warrior
Spontant skulle jag tycka alternativ två är skojigare, inte lika lätt att beräkna i förväg hur man ska göra, man kommer gruva du lite mer när man är tvungen att välja att bli sårad och ha lite ångest för hur många poäng man ska reducera med. Men det beror lite på hur stystemet är i övrigt. Ettan ger mer kontroll tvåan ger mer spänning.

En sak som jag reagerade över var att det kändes som man kunde reducera många fler tålighet med ettan än med tvåan eftersom man kunde ta en skada i varje kroppsdel som jag förstod det innan man blev tvungen att börja riskera permanenta skador.

Hmm en fundering till, hur har du gjort med rustningar och sånt? Har man en rustning som gäller för hela kroppen eller har man olika på olika kropssdelar, det kan ju spela in.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
peta said:
Spontant skulle jag tycka alternativ två är skojigare, inte lika lätt att beräkna i förväg hur man ska göra, man kommer gruva du lite mer när man är tvungen att välja att bli sårad och ha lite ångest för hur många poäng man ska reducera med. Men det beror lite på hur stystemet är i övrigt. Ettan ger mer kontroll tvåan ger mer spänning.

En sak som jag reagerade över var att det kändes som man kunde reducera många fler tålighet med ettan än med tvåan eftersom man kunde ta en skada i varje kroppsdel som jag förstod det innan man blev tvungen att börja riskera permanenta skador.

Hmm en fundering till, hur har du gjort med rustningar och sånt? Har man en rustning som gäller för hela kroppen eller har man olika på olika kropssdelar, det kan ju spela in.
Det är just kontroll-mot-spänningsproblematiken jag står inför, ja.

Och visst blir det någon skillnad i hur mycket man kan absorbera. Dock tycker jag i någon mån det avvägs av några saker. För det första: varje tillstånd man har tickar ner en på en välmåendestege (som den "condition track" som finns i Star Wars Saga). Har man fyra eller fler negativa tillstånd blir man medvetslös, så även om man kan ta tillståndet "Sårad" i flera olika kroppsdelar så blir man likafullt svårt hindrad av det. För det andra: även att få en enda kroppsdel obrukbar leder till att man får avsevärt svårare att agera i strid. För det tredje: i alternativ två absorberar man för det mesta mer skada på en gång.

Gällande rustningar... ja, det är just det jag tänker på. Jag gillar egentligen att kunna gå in på detaljer med rustningar, något som fungerar i kroppsdelssystem. Jag funderar dock på göra någon sorts annan variant för detta om jag kör systemet utan kroppsdelar (typ ge varje sorts material tre skyddsvärden, för hel-, halv- och fjärdedelstäckande eller så) och dessutom låta fiktionen avgöra huruvida rustningen tillgodoräknas eller inte.

Mogger

Hipsteranka
Bobby Magikern said:
Grunden i systemet är att en person som blir skadad minskar sitt värde i Tålighet. När Tålighet når noll är man besegrad, och motståndaren får bestämma vad som sker med en (död, medvetslös, stympad, kuvad etc). Detta är förstås något som man vill undvika.

För att göra detta kan man välja att ta negativa tillstånd. Tillstånden funkar ungefär som i Mouse Guard, Lady Blackbird och liknande: de hänger fast vid rollpersonen och gör dem sämre. Samtliga tillstånd är graderade i två nivåer; för skador betecknas dessa som Sårad och Sargad. Att välja att ta ett sådant tillstånd reducerar den skada man tar på Tålighet, men innebär samtidigt sämre spelvärden och långsiktigt negativa effekter.
Så långt funkar det exakt som A Song of Ice and Fire, som vi spelar nu. Jag tycker att det är en skön, bra och lagom fräsch mekanik. Spelarinflytande, konsekvenser, meningsfulla val - allt det jag vurmar för.

Utöver det röstar jag på alternativ 1. Att slå en bunt tärningar efter skadan tycker jag är ett onödigt moment. Dessutom tror jag att det kan bli knivigt att få ihop den tabellen.

Permanenta skador är coolt, men tråkigt att lida av. Mer färg än funktion är min melodi här. Blir en karaktär av med ett öga, eller vad det kan vara, ska det inte kännas som Lilla döden™ utan mer som att hon nu mest ser coolare ut. Alltså tycker jag inte att du behöver ha värre negativa konsekvenser än de banorna du redan funderat i.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Tabellen tog några minuter att skriva, och jag upplever inga större bekymmer med den, så det där med "knivigt att få ihop den" tror jag inte på. :gremtongue:

Onödigt moment... kanske. Å andra sidan innebär det här systemet att hela avgörandet av vilken kroppsdel som blir träffad försvinner: man ersätter så att säga något som måste göras varje slag med något som görs enbart vid allvarliga träffar.

Mogger

Hipsteranka
Bobby Magikern said:
Tabellen tog några minuter att skriva, och jag upplever inga större bekymmer med den, så det där med "knivigt att få ihop den" tror jag inte på. :gremtongue:

Onödigt moment... kanske. Å andra sidan innebär det här systemet att hela avgörandet av vilken kroppsdel som blir träffad försvinner: man ersätter så att säga något som måste göras varje slag med något som görs enbart vid allvarliga träffar.
Ja, alltså, en bra lösning är ju alltid bra. :gremsmile:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Bobby Magikern said:
Alternativ två

Jag föreställer mig att de smärre permanenta effekterna (förstörda fingrar, utslagna tänder) ligger på 7+, så att man enbart kan få dem om man slår 2T6, och att de allvarliga effekterna (utpetade ögon, kapade händer) ligger på 13+, så att de enbart utgör en risk om man väljer att slå 3T6.
Jag tycker det här låter riktigt schysst. Tabellresultaten är väl så specifika att de talar om var träffen tar, eller?

Om du hade skrivit upp tabellen redan så vill jag vet vad jag fick för skada, jag slog 8!

Jag röstar på version 1 (det är också typ samma modell som jag använder i Version Noll och det kommande Trakorienspelet, med skillnaden att även vapen kan skadas).
Som Måns påpekar känns det struligt med ett extra tärningsslag efter skadan. Och en stor slumpfaktor kan leda till att spelarna avstår från att använda regeln, annat än i absolut nödläge. Slump kan vara kul, men spelarmakt är oftast roligare...

android_iv

Warrior
Jag röstar på modell #2.
Känns lite mer spännande och läskigt. Så det blir ett lite knivigt val om verkligen vill slå det där slaget, men förhoppningsvis effektivt nog att vara värt den permanenta skadan.

Ett tärningsslag mer är alltid ett tärningsslag mer. Men jag antar att det är en mekanik som kommer användas typ en gång per spelmöte / allvarlig strid och inte vid varje skadeslag. Då kan det vara värt ett slag extra, det ger det lite extra spänning och fokus. Tycker det är bättre än att man slentrian-förlorar tår och fingrar.

Men du kanske för köra någon form av speltest för att se vad som fungerar bäst i praktiken och exakt hur man balanserar vunnen tålighet vs. permanenta men.

android_iv

Warrior
Harold said:
Och en stor slumpfaktor kan leda till att spelarna avstår från att använda regeln, annat än i absolut nödläge. Slump kan vara kul, men spelarmakt är oftast roligare...
Håller med dig lite här.
Jag tror det är bra om antalet slag för att minska "tålighets-förlusten" kan utökas, så man inte väljer att bli sargad, slår 2T6 och får 3 (när man egentligen behöver 6+).Vet inte riktigt hur man gör (för om antalet slag är fritt kan spelare välja att slå 3x1T6 för att slippa risken på skyhöga resultat (=utstuckna ögon) itsället för 3T6).

Kanske kan man välja att få slå om sina tärningar men man behåller även det första framslagna värdet?
Exempel: Anar tar en kraftig träff som skulle kunna sluta hans liv och väljer att slå för permanenta skador. Det är riktigt illa så han slår 3T6. Resultatet 4 ("vanställd näsa") ökar knappt han överlevnadschanser. Anar väljer att behålla skadan "vanställd näsa" och slå om sina 3T6. Han får nu 15 ("avhuggen svärdshand"). Konsekvensen blir att Anar minskar sin tålighets-förlust med 15 samt drar på sig de två permanenta skadorna "vanställd näsa" och "avhuggen svärdshand".

I fiktionen berättas hur Anar i närkamp försöker undvika en svärdsstöt mot huvudet. Han hinner knappt undan och svärdet fläker bort stora delar av huden från näsan och krossar näsbenet. Ymnigt blödande faller han till marken, klumpigt fäktande med armar och ben. Svärdshugget som skulle avsluta hans liv pareras i panik med högerhanden. Smärtan är otrolig, blod forsar ner över hans ansikte och handen hänger i en sista sena. Anar rullar i sidled och reser sig till knästående, svärdet i ett svagt grepp i vänsterhanden. Han kan inte ge upp än, inte än..

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jobbar själv med ett skadesystem som faktiskt visar att ett skadesystem spiller över på mycket mer än bara fysiska skador. Hur reagerar man på då ens vänner skadas, hur reagerar man då blodet forsar ur magen? Plötsligt spelar menatal faktorer in. Men men... En aspekt i det här är att vanställd näsa inte alls behöver vara till nackdel för en karaktär. Det kan hjälpa den skräckinjagande att se ännu mer skräckinjagande ut. Vissa skador kan alltså bli till fördel för karaktären.

Nu säger jag inte att det är fel men att det de facto är så och kan vara värt att betänka. Men det verkar som du är i de banorna redan.

Big Marco

Läskig
Måns said:
Blir en karaktär av med ett öga, eller vad det kan vara, ska det inte kännas som Lilla döden™ utan mer som att hon nu mest ser coolare ut.
Hur ofta får en karaktär orgasm av att förlora ett öga?