Nekromanti Att välja rätt licens...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det är fan pinsamt att nån som är så mycket copyrightmotståndare som jag är inte ska ha minsta lilla koll på vilka olika licenser det finns.

Det gäller alltså Evolutionens Barn, som jag tänkte släppa ganska fritt (inklusive bilderna, har checkat med illustratörerna).

Mina önskemål:

* Det ska gå att göra kopior på valfritt sätt (elektroniskt/kopiator/whatever) och sprida verket.

* Det ska gå att modifiera texten eller bilderna, omarbeta dem, packetera om dem efter eget tycke, ändra layout, byta ut grafiska element, etc. Och fortfarande ha ovanstående rätt till spridning.

* Det ska gå att sälja verket, modifierat eller ickemodifierat, om man nu tror att man kan få pengar för det. Man ska få lägga på hur mycket man känner för på priset, det lägger jag mig inte i. Jag begränsar alltså inte kommersiell användning.

* Om man gör en omarbetning som man släpper, så ska man inte behöva släppa sin omarbetning med exakt samma licens; man kan mycket väl stänga licensen för både kommersiell och annan modifikation och vidarespridning (men man kan givetvis inte ändra licensen i ursprungsversionen, jag ska kunna sprida den som jag vill även i fortsättningen).

* MEN, oavsett vad man gör av allt ovanstående, så ska man vara tvungen att ha kvar attribueringen; alltså man måste tala om vem som gjorde originalet (jag).

Finns det en sådan licens?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Låter som BSD/MIT-licens. Creative Commons utan några extra-flaggor kan nog passa också, även om jag inte vet hur den hanterar licens på derivat.

GnomviD

Heresiark
Det låter som att Creative Commons - Attribution är vad du är ute efter. Andra copyleft-licenser som BSD/GFDL kräver ju share-alike* medan Kopimi inte kräver attribuering.

* Får man fråga varför du som copyright-motståndare inte kräver SA?

krank

GnomviD said:
Får man fråga varför du som copyright-motståndare inte kräver SA?
Klart man får. Jag är emot att tvinga på folk saker i onödan, det är hela saken. Även om jag själv är emot copyright så betyder inte det att jag inte tror att det finns folk som helt enkelt inte vill skapa eller modifiera om saker om de inte får sätta egen licens på skiten. Och huvudsaken här är att om det finns minsta chans att någon vill skapa något av eller med hjälp av någon del av mitt verk, så ska jag lägga så få hinder i vägen som möjligt.

krank

Genesis said:
Kan du inte bara kopiera den där texten och lägga in den i spelet?
Föredrar något som faktiskt kan tänkas vara legalt bindande; man ska inte som skapare behöva oroa sig för att jag som skapare plötsligt ändrar mig och säger att man visst inte alls får göra grejer. Licenser känns tryggt, för de har oftast folk som kan grejer om lagar redan tittat på.