Nekromanti Att vara myndig eller icke myndig, det är frågan.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Hej.

Sabriska kvinnor är ju som bekant omyndiga, om inte speciella omständigheter råder. Min fråga rör sig om vad som kvalificierar som dessa speciella omständigheter.

Fråga:
Hur är det med adliga kvinnor, kvinnor som tilldelats styrande titlar (typ baronessa eller markisinna), och framförallt kvinnliga magiker ?

Kan det tänka sig att kvinnor blir myndiga om dom examinerar som Magus inom ett magikerhus i Consaber ?

Tacksam för svar.

/Naug

Krille

Super Moderator
"Sabriska kvinnor är ju som bekant omyndiga, om inte speciella omständigheter råder. Min fråga rör sig om vad som kvalificierar som dessa speciella omständigheter."

Kungen, riddarslaget, eller att ha överlevt tre makar.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Vad får man inte göra om man är omyndig ?

Vad är det egentligen man inte får göra om man är omyndig ?
Hennes Nåd Baronessan av Salston Tor, hon styr ju en stad. Nu vet jag inte huruvida hon har överlevt 3 makar eller ej, men jag chansar friskt på att hon inte har gjort det.

Om man kan blir både Baronessa och Markisinna som omyndig, vad är det egentligen som inskränker?

/Naug, ska spela omyndig i Consaber om 17 timmar

Krille

Super Moderator
Re: Vad får man inte göra om man är omyndig ?

"Vad är det egentligen man inte får göra om man är omyndig ?"

Äga saker, till exempel, eller gifta sig utan tillstånd, fatta beslut, sitta i regent- eller rådsförsamlingen eller något gillesråd, gå till ting eller fogde, och en sjuhelsickes massa annat.

"Hennes Nåd Baronessan av Salston Tor, hon styr ju en stad."

Jo, men hon fuskar. Hon är nämligen inte omyndig. :gremwink:

"Om man kan blir både Baronessa och Markisinna som omyndig, vad är det egentligen som inskränker?"

En omyndig baronessa/markisinna är antingen gift med en baron/markis eller ensam arvtagare till en baron/markis som väntar på att giftas bort med någon.

Phelan

Hero

Hmm. Har inte alla som blir baroner/baronessor osv fått riddarslaget? Det ingår väl lite i det där med trohetseder osv.

Mvh / Phelan

Ymir

Liten kantbaron
Sabriska kvinnor blir enbart myndiga om de blir dubbade till riddare eller överlever tre (3) äkta män, aldrig under några andra omständigheter.

Styr en kvinna en förläning i egen hög person lär hon följaktligen av någon anledning, politisk eller beroende på någon bedrift hon utfört, ha fått riddarslaget, och ärvt/fått förläningen innan hon gifte sig. Annars är det hennes make som styr och hennes titel beror enbart på att hon är gift med honom.

En kvinna blir inte myndig enbart för att hon examinerar som magus - hennes mentor kommer fortfarande ha förmyndarskapet, och kan följaktligen också, om han skulle vilja, enkelt hindra henne från att avancera i graderna. Och eftersom det lär vara ganska illa ansett att ha en skyddsling som har högre status än en själv lär de flesta kvinnliga magusar vara kvinnor som fått riddarslaget. Övriga har helt enkelt förmyndare av högre rang - blasoner, professorer, etc.

Jag har ett exempel på det där, faktiskt...Coluimn-magikern sir Tonwall Ekenkrona av Derenis och hans hustru Narina, som av sin missunsamme make hindras från att stiga i graderna. Delar gärna med mig av texterna om dem, om du är intresserad.

- Ymir, som haft en hel del med både myndighetsfrågan och Legio Colonan att göra i sina kampanjer

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Fuskar ? Som Kirk alltså :)

- How did you pass the Kobiashi-Maru test Captain ?
- Simple ... I cheated.

Hur blev Hennes Nåd Baronessan av Salston Tor myndig, om man får fråga ?

/Naug

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Förresten, när brukar HM konungen myndigförklara ?

Naturligtvis så skiljer det sig väl från situation till situation, men när brukar HM Constantin XIV myndigförklara kvinnor ?
Händer det extremt sällan, eller brukar han göra det "var dag, efter frukosten" ?
Vad måste man ha gjort för stordåd egentligen ? Måste man bara ha varit duktig på det man gör, eller krävs det ännu mer fantastiska bravader ? (typ spöat en halv thalaskisk här med hjälp av en pinne och en gråsten (usch, nu får jag minnesbilder från MacGyver...))

Tack för alla svar (hittils) förresten.

/Naug

Krille

Super Moderator
Re: Förresten, när brukar HM konungen myndigförklara ?

"Naturligtvis så skiljer det sig väl från situation till situation, men när brukar HM Constantin XIV myndigförklara kvinnor ?"

När det passar honom.

Ett typexempel är Rafali. Hon fick inte sin förläning och blev myndigförklarad för att hon gjorde en massa tjänster åt riket i Thalamur som förmodligen hindrade ett krig och gav en jefla massa information om vad som händer bakom kulisserna i Thalamur. Hon fick sin förläning och sin myndighet för att kungen behövde politiskt stöd i Regentförsamlingen. Således så blev hon baronessa av ett ledigt baroni (Salston Tor) och blev förklarad myndig, så att hon kunde sitta i Regentförsamlingen och stötta kungens lagförslag. Att det blev just Rafali berodde på att hon visat sig vara pålitlig nog och råkade sig ha samma politiska syn på diverse sakfrågor som var aktuella vid tiden.

Surukai

Warrior
Bra info

Du har bra koll Krille

Men hur är det med de övriga delarna av Mundana? Är det generellt ganska lika eller finns det stora skillnader i kvinnosynen?

King Kromm

Hero

Hmm. Har inte alla som blir baroner/baronessor osv fått riddarslaget? Det ingår väl lite i det där med trohetseder osv.
Är inte det endå två helt skillda saker??! Inte för att jag är säker, men jag tror inte ens det är besläktad mer än på så vis att bägge är två adliga titlar och bägge är vasaller till någon mäktigare adelsman/kvinna(riddaren kanske till och med till baronen)

Phelan

Hero

Vad jag tänkte mig var att alla som vanligtvis blir baroner osv är i grunden riddare och har därmed redan fått riddarslaget. Om någon på lite mer ovanliga sätt får en förläning så blir den i samma veva dubbad som riddare också. I riddarslaget ingår väl trohetseder till kung, närmaste överordnade osv och kungen ger knappast en förläning till någon utan att i utbyte kräva en trohetsed.

Mvh / Phelan

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Baronier ärvs vanligtvis till den förstfödde sonen

hmm. fick inte plats att skriva [NT] i ämnesrutan.

jaja.

/Naug

Duddmannen

Hero
Hur är det med adliga kvinnor, kvinnor som tilldelats styrande titlar (typ baronessa eller markisinna)[...]?
Detta är nog att klassa som speciella omständigheter. Det kan ju tänkas att maken/brodern dukat under och inte lämnat någon ännu myndig arvtagare. Jag tror dock inte att kvinnorna DIREKT blir tilldelade någon titel, de tar snarare över makens/faderns tills dess att lämplig ersättare hittas.

Kan det tänka sig att kvinnor blir myndiga om dom examinerar som Magus inom ett magikerhus i Consaber?
Får de över huvudtaget BLI magiker? Och i så fall, får de överhuvudtaget bli Magus? Jag ser det som två stora frågetecken som borde rätas ut först. Själv är jag tveksam.

/Duddmannen

Phelan

Hero
Re: Baronier ärvs vanligtvis till den förstfödde sonen

Och? Det kräver fortfarande trohetseder till närmast överliggande adelsman (greve eller hertig, troligen) och till kungen. Ingen ed, inget baroni.

Mvh / Phelan

Korpen

Hero

Blanda inte ihop eden för att bli riddare med eden som en vassal svär sin herre. Adelstitlar ärves (kan bli tilldelade men mkt ovanligt) Ridderskap gör det inte, det finns inga krav på att en vassal själv skall kunna slåss. Sen tänk på att även om de flest tar gansk hår på sina eder så kan det ändå finnas andra faktorer och allianser (främst giftemål) som gör att vassalen kan lågprioritera sin åtaganden (även om nog skall räkna med att de flest utgår ifrån "så lite som möjligt, så kort tid som möjligt")

Fred

Veteran
Får de över huvudtaget BLI magiker? Och i så fall, får de överhuvudtaget bli Magus? Jag ser det som två stora frågetecken som borde rätas ut först. Själv är jag tveksam.
Tror nog dom får bli magiker. Annars hade Rafali haft det svårt.

Phelan

Hero

Vi tar det i omvänd ordning. Huruvida en ed kommer att följas eller inte är helt ovidkommande. En förutsättning är dock att du till en början svär en trohetsed till de över dig - utan detta lär du varken bli riddare eller få behålla ens en ärvd förläning.

Vad är egentligen skillnaden på en ed som riddare och som vassal? I båda fallen svär du trohet till någon direkt över dig, till kungen och förmodligen även kyrka/tempel. Vad jag skulle vilja hävda/försöker hävda är att, om du inte hör till de 99% som ärver en titel utan får den tilldelad, så är den trohetseden du kommer svära faktiskt att likställa med en riddared och om du skulle råka vara kvinna behövs inget extra för att göra dig myndig.

Mvh / Phelan