Nekromanti Att visa Star wars för framtida generationer?

Eleas

Hero
*dons Hat of the Immaculate Nerd*

Såhär funkar det:

I arla urtid klyvs Jedi-orden i två delar då en del Jedi tycker att känslor är ballare än att meditera. Dissidenterna bannlyses och slår sig ned på okända planeter, däribland Korriban, hem åt Sith-rasen. "Dark Lord of the Sith" betecknar i originalutförande just att personen i fråga är härskare över Sith. Efter ett tag fortsätter sådan uppluckring och uppblandning av befolkningen att "Sith" kommer att beteckna hela imperiets befolkning, sannolikt eftersom Sitherna bryr sig föga om social ställning så länge du kan använda Kraften. Hur som haver är i alla fall Sith styrda av Sith-lorder, och det finns förutom interna stridigheters ingen teoretisk spärr för hur många Sith det kan finnas vid en och samma tid. Bland annat kan man i Knights of the Old Republic 2 utläsa att flertalet Sith-lorder sammankallades till en begravningsceremoni, och vid tiden för "the Great Hyperspace War" fanns åtminstone tre Sith-lorder - Marka Ragnos, Ludo Kressh och Naga Sadow. Det finns fler exempel, men jag ska fatta mig relativt kort. Det räcker med att säga att det finns en mer eller mindre uttalad regel om att den starkaste Sith-lorden ska härska, men att det inte förefaller vara så att Sith-lorderna måste vara två och endast två.

Snabbt hopp fram i tiden till slaget om Ruusan, där Lord Kaan överger idén om två Sither. Han samlar tusentals Sither från resterna av de inbördeskrig vari de nästan utplånat varandra, och hans Brödraskap blir därefter slaktat i strid med Jedi då en "Thought Bomb" briserar. Alla medverkande dör, utom en - Darth Bane. Bane anser härmed argumentet över antalet Sith vid en given tid vara empiriskt löst, och kodifierar det till det långt striktare "Rule of Two", vilket säger att det bara får finnas två Sither - en mästare, och en lärjunge.

Återigen, snabbt hopp framåt. Sith har legat dolda i över tusen år då Darth Sidious träder fram ur skuggorna och i ett slag tar kontroll över Republiken. Han jagar och sopar bort Jediorden nästan fullständigt och bildar ett Imperium, och det är också den sista gången han kallar sig vid sin Darth - titel. Det är också troligt att han i och med sitt dåd, något som ingen Sith innan dess uppnått, anser sig stå över Sith-lordernas kredo. Det är i vilket fall tydligt att medan hans lärjunge är Sith-lord, använder inte Palpatine sin Sith-titel efter det att han blivit kejsare. Därför är det också troligt att han ger blanka fan i de regler som binder Sitherna.

Så. Postcount +1, status -100. :gremlaugh:

--Björn

Rosen

Myrmidon
Re: Röda Sonja

Det finns inga specialeffekter i världen som skulle kunna göra Red Sonja till en bra film!

Nä, men att låta nån annan tjej dubba över Brigitte Nielsens repliker hade nog räckt ganska långt. (-:

--
Åke

Saxifrage

Hero
Cheeziness overload

Jag håller med om att det berättartekniskt verkar lämpligare att tugga 4-6 först, och jag ser dessutom ett annat skäl: med tanke på utvecklingen i specialeffekter och annat misstänker jag faktiskt att ep IV känns rätt ostig om man ser den direkt efter del 3. Folk får väl hoppa på mig, men efter att ha sett del IV femtielva gånger börjar man lägga märke till att en del känns rätt risigt: kontrollrummen på Dödsstjärnan känns rätt mycket plywood, folk har hockeyfrisyr och bög-stövlar, alla officerare pratar Spartacus-engelska... dessutom är det skriande brist på bakgrundsmusik, som brukligt var i 70-tals-rullar. Den känns helt enkelt lite ur tiden. Jag tror att det skulle kännas en aning sunkigt att glo på de gamla rullarna efter att ha diggat nya filmer i sex timmar. Men det är väl personligt.

Ett argument för att se RotJ sist är dock att den faktiskt innehåller ett rejält slut: Kejsaren defeated, ewokparty, dödsstjärna Redux sprängd - det är liksom ÖVER på ett väldigt slutgiltigt och episkt sätt. Samma känsla infann sig knappast efter att ha sett del III, då tänkte jag snarare "har McDonalds stängt än?". Och ett rejält slut kanske man är värd efter en maratonsittning av den kalibern, med allt vad det innebär av armsvett och träsmak... :gremsmile:.