Nekromanti Attributet AGG?

Shaggy

Swordsman
Vad är AGG för attribut? (Finns för helmgastar.) Det finns inte specificerat i förklaringen av attributen i varken grundregelboken eller V&N (sid 12).

Krille

Super Moderator
"Vad är AGG för attribut? (Finns för helmgastar.)"

Det finns för alla monster och varelser (se Monster&Varelser). Det används på så sätt att man slår ett slag för AGG. Lyckas slaget så uppträder monstret på det sätt som står efter värdet på AGG, annars så uppträder monstret på det sätt som står inom parentes.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Det är ett karaktärsdrag.

Det är karaktärsdraget aggression. Det används för monster och annat för att enkelt avgöra hur dom reagerar när dom blir konfronterade med andra varelser.
Vanligtvis så slår man Ob3T6 mot AGG, lyckas slaget, så utför monstret den handling som inte står i parentes. Misslyckas slaget, så utförs den handligen som står i parentes. Svårigheten på slaget kan modifieras en massa, jag tror att dessa modifikationer står i Monster och Varelser (M&V).

Ex.
Pantheror har AGG 16 Anfaller (Ignorerar) (Tror jag, jag har inte M&V framför mig).

Detta innebär att om pantheran presenteras med någonting som den skulle kunna tänka sig att anfalla (t.ex. en oskyldig spelare) så har den en väldigt hög chans att att attackera. Annars så finns det en liten chans att pantheran helt enkelt låtsas som om den oskyldiga spelaren inte ens existerar.

Så AGG avgör om helmgastarna blir 'pissed off' eller inte. Fast å andra sidan så är helmgastarna ganska unika varelser och deras tillvägagångssätt bör kanske behandlas separat av SL och inte utelämnas till tärningsslag (så skulle jag i alla fall göra :gremwink: ).

/Naug

Shaggy

Swordsman
Monster och varelser har jag inte...

Öhm. På helmgast står det "AGG: 12" utan vare sig något efter eller något inom parentes. Dessutom beter sig helmgastar ju alltid på det sätt de enklast löser uppdraget och bryr sig inte om något annat. Att värdet inkluderats är kanske bara ett misstag?

Meldert

Veteran
Det står ju också att de ibland anfaller med rasande frenesi och ibland med enormt tålamod...

Med andra ord kan man väl säga AGG 12 - anfaller (avvaktar) eller möjligen AGG 12 - anfaller (observerar).

Välj själv, men som Naug påpekade så är det kanske bättre att som SL avgöra detta utan tärningsslag. Du kan ju se det hela som en vägledning hur ofta de gör raserianfall jämfört med hur ofta de är tålmodiga i sina anfall.

Mouja

Hero
Helmgastarna [tror detta börjar bli en SPOILER]

Slå mot Helmgastarnas AGG om rollpersonerna 'interferar'.. annars skulle jag aldrig slå mot det, för i så fall vet jag inte om Mundana's ordning skulle kvarhållas, med x antal sådana springande runt !

Jimpa

Veteran
Jag tycker att aggression när det gäller rollpersoner är lite onödigt.. i min spelgrupp gör vi så att man får agera lite som man vill istället för att t.ex slå ett slag mot aggression när något sådant inträffar

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Så kan man iofs resonera om alla sekundärattribut, jag tycker bara att det bra att ha om man vill ha något att spela efter, istället för det vanliga som ofta slutar med att alla karaktärer är likadana på insidan - sas.

Jimpa

Veteran
Jo jag vet egentligen är det väl mera rätt... Men ibland är det kul att själv välja vad man känner...