Nekromanti Audio handouts "gammal inspelning"

Vic Volta

Veteran
Håller på att snickra på ännu ett Cthulhu-scenario med tillhörande kultister och what-have-you galenskaper.

Lurar på att göra lite coola handouts, tex en gammal ljudinspelning a la vaxrulle (fonograf?) och undrar således om det är nån som har koll på ljudprogram eller liknande som kan distorta en inspelning så att det låter riktigt risigt och gammalt? (puh, lång mening)

tacksam för input :gremlaugh:

Rising

Vila i frid
Det är typ två saker som är enkla att göra:

1. Du behöver en equalizer. Alla ljudediteringsprogram har en sådan, och förmodligen också en inbyggd inställning som heter något i stil med "old radio" eller whatever.

Vad du behöver göra är att skapa ett burkigt ljud genom att dra ner all bas och de yttersta topparna i diskanten. Sätt reglagen så att du får en topp på 3.3khz (boosta den med 15 dB) och dra ner reglagen på var sin sida om det. Var särskilt sträng mot basen.

2. Brus och hack. Det här är lite mer exotiskt, och det enklaste sättet att skapa sådana här grejer med någon form av kontroll är genom att ta in din ljudfil i ett musikprogram. Då kan du avbryta din sampling precis när du vill, och även variera brusets intensitet när det passar bäst (= typ så att du kan låta vissa nyckelpartier i ljudfilen vara omöjliga att tolka, medan andra delar är enklare att lyssna på: "Och mina vänner, det värsta av allt är att det har kommit till min kännedom att baronessans mördare inte är någon annan än självaste -krschhhh... frrrschhhh... schpt- och det betyder ju att bla bla..."). Jag är övertygad om att det är en smal sak att göra i Fruityloops, eller vad det nu än är ni ungdomar använder. I musikprogram som emulerar analoga synthar så är det enkelt att skapa sitt eget brusinstrument.

---

Well, och 3: Kom ihåg att spara slutresultatet i Mono.

Christoffer

It's all pig.
Om du sitter med en pc med windows: Ladda ner Audacity, ladda ner grejen som gör att du kan använda vst-plugins med Audacity och ladda sen ner valfri plugg för att skita till ljudet med. Finns en hel drös och jag har faktiskt ingen koll på vilken som fungerar bäst i just det här syftet, men kolla in den här länken, där hittar du en lista öva alla pluggar som har något med lo-fi att göra och som är gratis.

Om du har en mac har du antagligen Garage band på datorn, och om jag inte minns helt fel skickas apple med någon lofi-plugg, men kan minnas fel. Du kan annars enkelt se vilka av pluggarna i länken ovan som finns för mac också, bara att kasta in och använda.

Och, vill man inte använda datorn alls så kan man med fördel spela in på kasettband. Se till att ha dåliga mikrofoner, en favorit är att använda billiga freestylehörlurar. Fungerar utmärkt som dynamiska mikrofoner. Spela upp och in om och om igen. Skaffa leksaks walkie talkies och spela upp ljuden genom osv osv. Det där är ju en hel helgs underhållning!

Lycka till!

G

Guest

Guest
Rising said:
2. Brus och hack. Det här är lite mer exotiskt, och det enklaste sättet att skapa sådana här grejer med någon form av kontroll är genom att ta in din ljudfil i ett musikprogram. Då kan du avbryta din sampling precis när du vill, och även variera brusets intensitet när det passar bäst (= typ så att du kan låta vissa nyckelpartier i ljudfilen vara omöjliga att tolka, medan andra delar är enklare att lyssna på: "Och mina vänner, det värsta av allt är att det har kommit till min kännedom att baronessans mördare inte är någon annan än självaste -krschhhh... frrrschhhh... schpt- och det betyder ju att bla bla..."). Jag är övertygad om att det är en smal sak att göra i Fruityloops, eller vad det nu än är ni ungdomar använder. I musikprogram som emulerar analoga synthar så är det enkelt att skapa sitt eget brusinstrument.
Hack är inte en grejs som är vanlig på vaxrullar, hack och repor är snarare en grej som blev aktuell när man gick över till hårdare medium, brus är däremot väldigt vanligt för när du håller en vaxrulle överför du dina fingeravtryck över ljudspåren... en annan sak som är ganska vanlig är att ett varv skippas för att nålen följer fingeravtryckets fåror istället för ljudspåret.

Vic Volta

Veteran
Tack för all input! Får se hur det går :gremlaugh: Kanske kan posta resultatet här när det blir klart nån gång!

Rising

Vila i frid
Hack är inte en grejs som är vanlig på vaxrullar, hack och repor är snarare en grej som blev aktuell när man gick över till hårdare medium
Ah. Bra respons. Sån't där fattar inte jag. När jag gör ljudhandouts så lägger jag in en hel del oväsen som det förmodligen inte makes any sense att det är där; jag är bl.a. en stor älskare av sånt där sus som man får när man försöker hitta radiostationer på AM-bandet. Sånt lägger jag in på ljudfiler som ska föreställa helt andra saker än radiomeddelanden.

Man kan säga att det är Cthulhu som trixar med ljudet. Han brukar göra sånt.

Izotope Vinyl funkar kanske:
"The ultimate lo-fi weapon, iZotope Vinyl uses 64-bit processing and advanced filtering, modeling and resampling to create authentic "vinyl" simulation, as if the audio was a record being played on a record player. It features the following characteristics:

*Mechanical Noise - The amount of turntable motor rumble and noise
*Electrical Noise - Internally generated electrical noise, such as 60 Hz grounding hum
*Wear - Control how worn out the record is, from brand new to played a few thousand times
*Dust - The amount of dust on the record
*Scratch - The number and depth of scratches on the record
*Warp - The amount of warping and the warp shape for the record - from no warp to the edges totally melted and warped
*Record Player Year - The year of the record player - from current linear tracking turntables to 1930 phonographs
*Stereo/Mono - Switch between stereo and mono output
*Input and Output Gain - Set the gain in and out of the effect with visual level meter feedback"