Nekromanti Automateld

Aeon

Warrior
I Soldaten I Fält så säger räknar man med för skjuta att en person som står upp på 100m så krävs det två kulor... Enkelskott i N2.

Att skjuta en person som ligger i värn på 100m krävs det 20 kulor... Automateld i N2...

Men om man skjuter en kille med en FN/BR P3-90 på 10m avstånd som står upp... fast med fler kulor med två så blir det antingen väldigt svårt eftersom det blir många aktiva handlingar med Enkelskott... Eller så träffar förvånandsvärt få kulor med Automateld...

På 10m så räknas avståndet som normalt med en P3-90... sedan kan man skjuta 20 kulor med 2 meters eldzon... alltså 10 potentiellla träffar... Innebär dessa 10 pontentiella träffar att tio kulor sprids ut på ett område med 1m i bredd eller är detta bara inte angivet... för antingen så är spridningen större än tio kulor på 1m eller så är det många kulor som åker rakt igenom målet utan att göra skada.

För om man stoppar in tio kulor på en meters bredd så är det fler än en som träffar en människa eftersom människan täcker upp mestadelen av detta område...

Min fråga är:

Är det bara ett sätt att räkna?

eller

Täcker verkligen kulorna upp eldzonen då de träffar så dåligt?

---
Hur som helst så verkar spridningen otroligt stor... förutom för vapen med grov kaliber och med låg eldhastighet.

Men kolla på en minigun... är det bara i rovdjuret som de verkligen lägger rännor med skotten eller är det så i praktiken? För det går verkligen inte i N2... Om man sprider 100 skott på 10m så får man vara glad om man träffar något alls...

Borde det inte gå att skjuta lite mer "kontrollerade" salvor i N2 systemet, och då menar jag inte med eldskursinställning?

Iof så har jag inte med stress och adrenalin med i ekvationen och jag antar att det säkert är på detta sätt i verkligheten, men mina spelare vill liksom inte vara kastrull-monster som aldrig kan vara lite kyliga... utan mer som dom i filmerna =)

/Martin

Magnus L

Hero
Reglerna för strid i N2 får man modifiera hela tiden från situation till situation....de är bra som utgångsregler med håller inte i alla situationer.

Modifiera på!!

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Bröder och systrar!
Lystren till Revan och hans visdomsord.
Låtom oss även generalisera våran utsago.

Reglerna för <sätt in situation> i <rollspel> får man modifiera hela tiden från situation till situation....de är bra som utgångsregler med håller inte i alla situationer.

ANM Skribenten är inte förtjust i att låsa sig till regler, om det inte framgick /images/icons/grin.gif

PAX

Jordisk Äventyrare
Med tanke på att det idag finns vapen som klarar en teoretisk eldhastighet på 1 miljon RPM så är det väl bara till att ösa på.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Realism och grejer

det är här vi nog måste säga att NeoGames har slagit en viktig balansgång mellan att ha ett fullständigt realistiskt system och ett system som är snabbt.

Om man jämför NeoTech med Eon så kan man konstatera att NeoTech striderna så flyter regler mycket snabbare och smidigare än vad dom gör i Eon.
NeoTech stridssystem är en mix av realism och hollywood som jag själv är ganska så förtjust i.

Så nej, regelsystemet är inte fullständigt realistiskt. Det är mer episkt.
Även fast det är lååångt mycket mer realistiskt än andra Sci-Fi system där ute.

Snow

Swashbuckler
En människa täcker inte upp en meter i bredd. Jag räknar mig själv som ungefär en halvmeter bred på bredaste stället om jag står och vänder upp mig maximalt. Säg att man vänder sidan till. Då känns det som om lagom många kulor träffar.

Det är en sak att stå på en skjutbana och langa iväg skott mot papptavlor som står still. Men om man går runt ett hörn och HUPP!!! fiende... bratta bratta bratta... en tioskottssalva mot dem innan man hoppar tillbaka. Då känns det lite mer realistiskt att träffa lite eller inget.

DAKRilla

Hero
Jag tänkte berätta om första gången jag spelade paintball. Då stod jag där i skogen... turen hade fallit på mej att denna gång var jag sista vakten (vi körde caputre the flag). Då jag skakade bössan så kände jag att endast ett fåtal kulor fanns kvar i mitt magasin. Men dessa kulor skulle räcka, HA! Men så, som i en dröm liksom, kom en motståndare springandes som en galning... jag fattade knappt vad som hände. Det hade inte varit så mycket rörelse totalt på hela omgången eftersom de flesta låg och träck bakom nått träd. Men där kom han, rusande. Han var knappt 5 meter ifrån mej då jag började pumpa kulor. 4 skott fick jag iväg, sedan började det klicka, och inte en träff fick jag. Snopet, tänkte jag då han sedan fick tag på flaggan (men blev skjuten vid sin egen front HAHAHAHA!).