Jag är apdålig på att improvisera som spelledare*. Jag föredrar att konstruera äventyr.
Däremot är jag ruskigt ineffektiv som äventyrskonstruktör. Mest för att jag ställer så höga krav på mig själv.
Därför har jag nu sen några år tillbaks funderat på det här med strukturer och regler som underlättar skapandet av äventyr. Jag fixar inte att improvisera utifrån fisktankar; det är inte den sortens äventyr jag vill spelleda, och det är heller inte den sortens äventyr jag helst är spelare i. Jag gillar klassisk tradform. Jag har inte ens särdeles mycket emot rälsning, så länge rälsen är snygg och jag får kliva av tåget och sträcka på benen och prata med medpassagerare ibland.
I Null State underlättar jag äventyrsbyggande genom en fast struktur: Plocka en teknologi som kan gå fel, välj en miljö och ett huvudproblem, förbered några hinder, klart.
I More than Human har jag en mer komplex modell: Börja med äventyrets syfte i den längre kampanjen (introducera en SLP, introducera eller fördjupa en konflikt, avslöja en hemlighet etc). Kolla vilka aktörer som kan vara lämpliga sedan förra äventyret, och vilka som inte varit med på ett tag. Aktörer + syfte + spindelnätsmodell (ickelinjär rälsning) = äventyr.
Jag funderar på om jag ska ha med mina listor också, där jag håller reda på vilka SLP:er och hemligheter som varit med.
Mutant City Blues har med massor av saker att greppa tag i (ett diagram med hur superkrafter hänger ihop, massa polisprocedur etc) men ingen riktigt bra utförlig steg-för-stegguide för äventyrsskapande.
Vilka spel hjälper till att skapa "traditionella"** äventyr med platser/scener/slp:er/mysterier/ledtrådar? Hur tydliga är de? Finns det spel som har steg-för-stegguider till hur man skapar ett Bra Äventyr?
* Och om du nu tänker kasta dig mot svara-knappen och ge mig impro-knep: Ge fan, jag vill inte improvisera, och det har inte med tråden att göra.
** Jag vet inte riktigt vad jag menar med "traditionella" här. Inte riktigt dungeon bashing, mer nåtslags undersökande med inslag av våld kanske...
Däremot är jag ruskigt ineffektiv som äventyrskonstruktör. Mest för att jag ställer så höga krav på mig själv.
Därför har jag nu sen några år tillbaks funderat på det här med strukturer och regler som underlättar skapandet av äventyr. Jag fixar inte att improvisera utifrån fisktankar; det är inte den sortens äventyr jag vill spelleda, och det är heller inte den sortens äventyr jag helst är spelare i. Jag gillar klassisk tradform. Jag har inte ens särdeles mycket emot rälsning, så länge rälsen är snygg och jag får kliva av tåget och sträcka på benen och prata med medpassagerare ibland.
I Null State underlättar jag äventyrsbyggande genom en fast struktur: Plocka en teknologi som kan gå fel, välj en miljö och ett huvudproblem, förbered några hinder, klart.
I More than Human har jag en mer komplex modell: Börja med äventyrets syfte i den längre kampanjen (introducera en SLP, introducera eller fördjupa en konflikt, avslöja en hemlighet etc). Kolla vilka aktörer som kan vara lämpliga sedan förra äventyret, och vilka som inte varit med på ett tag. Aktörer + syfte + spindelnätsmodell (ickelinjär rälsning) = äventyr.
Jag funderar på om jag ska ha med mina listor också, där jag håller reda på vilka SLP:er och hemligheter som varit med.
Mutant City Blues har med massor av saker att greppa tag i (ett diagram med hur superkrafter hänger ihop, massa polisprocedur etc) men ingen riktigt bra utförlig steg-för-stegguide för äventyrsskapande.
Vilka spel hjälper till att skapa "traditionella"** äventyr med platser/scener/slp:er/mysterier/ledtrådar? Hur tydliga är de? Finns det spel som har steg-för-stegguider till hur man skapar ett Bra Äventyr?
* Och om du nu tänker kasta dig mot svara-knappen och ge mig impro-knep: Ge fan, jag vill inte improvisera, och det har inte med tråden att göra.
** Jag vet inte riktigt vad jag menar med "traditionella" här. Inte riktigt dungeon bashing, mer nåtslags undersökande med inslag av våld kanske...