Automatiserade monster

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,317
Location
Helsingborg
D&D har ju även Blooded där monster får specialattacker när de när de tappar en viss % av sina HP.
Ja, jag tyckte verkligen om den regeln, just för att den gav incitament till att striden förändrades efter ett tag. Att gå mot en uppbyggnad där allt avgörs är också schysst, som @Gurgeh föreslog. Magic the Gathering har en sådan mekanik inbyggt i sig, där spelaren antingen kan nöta ned motståndaren eller försöka få en spelvinnande kombination.
 

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Skrev ungefär såhär i ett tidigare inlägg, och tänker att det är lite på samma tema även om det här inte handlar om att automatisera ett monster/rollperson utan snarare göra att det blir tydligare att olika rollpersoner slåss olika och ge kreativ input.
  • Alla rp har en lista med specialhandlingar (numrerat 1-10,) beroende på vilken kampkonsten man valt. Ex ridderlig, fegis eller brutal.
  • Tärningsslaget på den första handlingen avgör vilken av ens specialhandlingar man kan använda (om man vill)
Exempel på specialhandlingar för nån som valt fegis som kampkonst:

1. Söka skydd med bonus
2. fulknep med bonus på att lyckas
3. gömma sig bakom nån annan med bonus

Tanken är att man ändå kan göra sakerna såklart men då uppstår ingen bonus, detta får väl snarare ses som extra bra möjligheter som rollpersonerna upplever just då. Tanken är väl heller inte att detta ska uppstå så ofta utan kanske max en gång per strid per rollperson.

Jag funderar på att nåt liknande även ska gälla för monster.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,272
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Hade redan innan detta funderat lite hur man bäst ska beskriva motsåndare/djur/väsen och monster utan att behöva ha lång text, skönt att ni påminner om automatan.

Björn
Om [björn] kan gömma sig, smyga undan och undvika motstånd så gör den det.
Om [björn] inte kan det eller [björn] skyddar något/någon kommer den att välja något av följande (nummer är prioritetsordning).
  1. Skrämmas/försöka jaga bort fara med utfall
    1. Slå med ram så motstånd kommer ur balans
    2. Skapa avstånd mellan sig själv (och det den skyddar)
Om följande uppstår ... så gör den detta.
[björn] har skapat ett säkert avstånd mellan sig och faran
[björn] flyr undan
[björn] får motståndet ur balans
[björn] greppar och antingen brottar ner eller/och biter motståndet
[björn] blir skadad
[björn] går bärsärk
Björn i bärsärk kommer ignorera skador, inte försöka fly och anfaller frenetiskt. Nu med ny prioriteringsordning.
  1. Slå med ram så motstånd kommer ur balans
    1. Brotta ner eller greppa motståndare
    2. Bitas
 
Top