shotgun_ramadan
Fåntratt
Jag tänkte göra en krank - följande är en summering av mina tankar kring ett potentiellt rollspel. Jag ska försöka hålla mig kortfattad.
Bakgrund
Sverige, 201X. Världen ligger i dödsryckningar, och såren efter kärnvapnen är vidöppna. Ingen vet riktigt hur det började, eller varför, men effekterna var påtagliga. Även om Sverige inte träffades av direkta attacker så lider det av indirekta effekter. När kärnvapnen detonerade nära atmosfären över Europa slogs majoriteten av all elektronik ut av den elektromagnetiska pulsen. Radioaktivt nedfall sprids för vinden, och storstädernas gator kantas av strålsjukans offer. Sverige och världen är blott en skugga av sitt forna jag.
Situationen
Landet är i anarki. Utan tillräckliga kommunkationsmöjligheter kan ingen krishantering samordnas. Många av de personer som innehar nyckelroller inom krissituationer har inte överlevt. Räddningstjänst, polis och militär håller krampaktigt små regioner i kontroll, men det är bara en tidsfråga innan de släpper taget och var man och kvinna står för sig själv. Eller ännu värre, stärker grepper med fascistiska metoder där civilbefolkningen används som arbetskraft för att säkra makthavarens fortlevnad. På andra håll är det fritt fram för desperata plundrare att härja. Desperation och överlevnadsinstinkt kombinerat med total avsaknad av auktoritet driver individer till omänskliga handlingar.
Svärtan (temporärt namn)
Naturen och moder jord ligger skändad. Nästan död, men bara nästan. Människan har våldtagit jord och natur med sina kärnvapen och gifter, och detta har väckt uråldriga och slumrande krafter till liv. Blodiga rötter slingrar sig upp ur marken, mörka energiströmmar sveper över landet, och uråldriga väsen bevakar oss på avstånd. Mossa sprider sig som rost över ett döende samhälle. Jorden, kylan och fukten tränger upp genom den spruckna asfalten. Riksvägar och byggnader växer igen och försvinner utan spår, och naturen sprider sig med rasande fart. Moder jord tänker sätta in nådastöten på mänskligheten, och döda den för gott. “Av jord är du kommen, av jord skall du åter bli”.
De svärtade
Naturen infiltrerar de mänskliga leden där de är som svagast. Den talar till de som vill höra, lockar på dem genom viskningar, drömmar och visioner. De fördärvar de sinnen som är mottagliga, och utnyttjar dem. Den erbjuder makt ur de mörka energiströmmar som flödar, och driver sedan dessa 'häxor' att gå naturens bud. Men det finns de som balanserar på rakbladets kant, de som känner strömmarna och kan stjäla av dem utan att nödvändigtvis förpestas av naturen - en slags moderna schamaner. De spelar dock ett riskabelt spel, för fukten och jorden tränger även in i dem så småningom.
Rollpersonerna
Rollpersonerna är överlevare. De har fått lämna sitt bekväma liv bakom sig, och får nu kämpa för sitt liv för att åtgärda dagliga, basala behov. Troligtvis tillhör rollpersonerna de grupperingar med störst chans till överlevnad, såsom militärer, men kan även vara civila. De är helt enkelt mer eller mindre 'vanliga' svenskar som försatts i en extrem situation.
Uppgift
Grundtanken är att rollpersonerna sätts inför de svårigheter som den fallna världen hotar med. Målen och drivkrafterna är till stor del personliga, och sätts lättast upp genom frågeställningen "vad skulle du själv göra?" Exempel på motiv kan vara att ta sig hem (om de exempelvis strandsatts under en resa), hitta sin familj, ta sig till ett annat land, förskansa sig makt, hjälpa andra, återuppbygga samhället o.s.v. Med tanke på de hinder som står ivägen tjänar rollpersonerna på att samarbeta, vilket dock tillför ett nytt hinder - gruppdynamik. Situationen skapar enorm stress, och risken för att den tär på gruppens relationer är överhängande.
Nivå
Spelet skall vara gritty som bara den - inga överdrivna heroiska akter. En av anledningarna till att det utspelar sig i Sverige är just att vi skall kunna 'förstå' världen och dess invånare, och kan därför på något plan sätta oss in i vad om är möjligt. Vapen är mycket dödliga, strålsjukan sprider rädsla och sjukdomar och skador kan ge permanenta effekter.
Regler
Jag är ingen regelmekaniker och vill därför använda mig av något färdigt 'gratis' system till detta. I första hand överväger jag Impresa Express, alternativt T10-systemet, med vissa modifikationer av de båda. Jag vill att reglerna skall vara enkla och konsekventa. I strid skall de förspråka taktiskt tänkande och "riktig" militär strategi. Karaktärerna skall regeltekniskt bestå av tre större delar - attribut, färdigheter och egenskaper (typ för- och nackdelar). Karaktärsskapandet sker helt genom poängplacering samt ett enkelt lifepath-system indelat på fyra tidskategorier: Uppväxt, vuxenliv, yrkesliv och katastrofen.
Särskilda mekanik
Jag tror jag vill att mekaniken regeltekniskt skall stödja och/eller uppmuntra grupper (dynamik, ledarskap, taktiska situationer etc), moral (psykisk utmattning, viljan fortsätta, sanity) bosättningar och samhällen (infrastruktur, hierarki, struktur), strålsjuka, svärtan (kontakt med svärtan, resulterar i någon typ av shamanistisk ritualmagi/häxkonst baserat på naturen) och säkerligen fler saker.
Inspiration
Tänkte lägga denna först, men kom fram till att det är roligare om ni får läsa den sist av allt, och jämföra eventuella intryck.
Spel: S.T.A.L.K.E.R, Operation Flashpoint, Armed Assault, Fallout
Rollspel: Twilight 2000/2013, Hot War, Earth AD.2, Skymningsland, Rotsystem.
Böcker: Näh.
TV/film: Ehh.. Lite olika dokumentärer. Och Walking Dead kanske? Fast det är ju inga zombies här..
Bakgrund
Sverige, 201X. Världen ligger i dödsryckningar, och såren efter kärnvapnen är vidöppna. Ingen vet riktigt hur det började, eller varför, men effekterna var påtagliga. Även om Sverige inte träffades av direkta attacker så lider det av indirekta effekter. När kärnvapnen detonerade nära atmosfären över Europa slogs majoriteten av all elektronik ut av den elektromagnetiska pulsen. Radioaktivt nedfall sprids för vinden, och storstädernas gator kantas av strålsjukans offer. Sverige och världen är blott en skugga av sitt forna jag.
Situationen
Landet är i anarki. Utan tillräckliga kommunkationsmöjligheter kan ingen krishantering samordnas. Många av de personer som innehar nyckelroller inom krissituationer har inte överlevt. Räddningstjänst, polis och militär håller krampaktigt små regioner i kontroll, men det är bara en tidsfråga innan de släpper taget och var man och kvinna står för sig själv. Eller ännu värre, stärker grepper med fascistiska metoder där civilbefolkningen används som arbetskraft för att säkra makthavarens fortlevnad. På andra håll är det fritt fram för desperata plundrare att härja. Desperation och överlevnadsinstinkt kombinerat med total avsaknad av auktoritet driver individer till omänskliga handlingar.
Svärtan (temporärt namn)
Naturen och moder jord ligger skändad. Nästan död, men bara nästan. Människan har våldtagit jord och natur med sina kärnvapen och gifter, och detta har väckt uråldriga och slumrande krafter till liv. Blodiga rötter slingrar sig upp ur marken, mörka energiströmmar sveper över landet, och uråldriga väsen bevakar oss på avstånd. Mossa sprider sig som rost över ett döende samhälle. Jorden, kylan och fukten tränger upp genom den spruckna asfalten. Riksvägar och byggnader växer igen och försvinner utan spår, och naturen sprider sig med rasande fart. Moder jord tänker sätta in nådastöten på mänskligheten, och döda den för gott. “Av jord är du kommen, av jord skall du åter bli”.
De svärtade
Naturen infiltrerar de mänskliga leden där de är som svagast. Den talar till de som vill höra, lockar på dem genom viskningar, drömmar och visioner. De fördärvar de sinnen som är mottagliga, och utnyttjar dem. Den erbjuder makt ur de mörka energiströmmar som flödar, och driver sedan dessa 'häxor' att gå naturens bud. Men det finns de som balanserar på rakbladets kant, de som känner strömmarna och kan stjäla av dem utan att nödvändigtvis förpestas av naturen - en slags moderna schamaner. De spelar dock ett riskabelt spel, för fukten och jorden tränger även in i dem så småningom.
Rollpersonerna
Rollpersonerna är överlevare. De har fått lämna sitt bekväma liv bakom sig, och får nu kämpa för sitt liv för att åtgärda dagliga, basala behov. Troligtvis tillhör rollpersonerna de grupperingar med störst chans till överlevnad, såsom militärer, men kan även vara civila. De är helt enkelt mer eller mindre 'vanliga' svenskar som försatts i en extrem situation.
Uppgift
Grundtanken är att rollpersonerna sätts inför de svårigheter som den fallna världen hotar med. Målen och drivkrafterna är till stor del personliga, och sätts lättast upp genom frågeställningen "vad skulle du själv göra?" Exempel på motiv kan vara att ta sig hem (om de exempelvis strandsatts under en resa), hitta sin familj, ta sig till ett annat land, förskansa sig makt, hjälpa andra, återuppbygga samhället o.s.v. Med tanke på de hinder som står ivägen tjänar rollpersonerna på att samarbeta, vilket dock tillför ett nytt hinder - gruppdynamik. Situationen skapar enorm stress, och risken för att den tär på gruppens relationer är överhängande.
Nivå
Spelet skall vara gritty som bara den - inga överdrivna heroiska akter. En av anledningarna till att det utspelar sig i Sverige är just att vi skall kunna 'förstå' världen och dess invånare, och kan därför på något plan sätta oss in i vad om är möjligt. Vapen är mycket dödliga, strålsjukan sprider rädsla och sjukdomar och skador kan ge permanenta effekter.
Regler
Jag är ingen regelmekaniker och vill därför använda mig av något färdigt 'gratis' system till detta. I första hand överväger jag Impresa Express, alternativt T10-systemet, med vissa modifikationer av de båda. Jag vill att reglerna skall vara enkla och konsekventa. I strid skall de förspråka taktiskt tänkande och "riktig" militär strategi. Karaktärerna skall regeltekniskt bestå av tre större delar - attribut, färdigheter och egenskaper (typ för- och nackdelar). Karaktärsskapandet sker helt genom poängplacering samt ett enkelt lifepath-system indelat på fyra tidskategorier: Uppväxt, vuxenliv, yrkesliv och katastrofen.
Särskilda mekanik
Jag tror jag vill att mekaniken regeltekniskt skall stödja och/eller uppmuntra grupper (dynamik, ledarskap, taktiska situationer etc), moral (psykisk utmattning, viljan fortsätta, sanity) bosättningar och samhällen (infrastruktur, hierarki, struktur), strålsjuka, svärtan (kontakt med svärtan, resulterar i någon typ av shamanistisk ritualmagi/häxkonst baserat på naturen) och säkerligen fler saker.
Inspiration
Tänkte lägga denna först, men kom fram till att det är roligare om ni får läsa den sist av allt, och jämföra eventuella intryck.
Spel: S.T.A.L.K.E.R, Operation Flashpoint, Armed Assault, Fallout
Rollspel: Twilight 2000/2013, Hot War, Earth AD.2, Skymningsland, Rotsystem.
Böcker: Näh.
TV/film: Ehh.. Lite olika dokumentärer. Och Walking Dead kanske? Fast det är ju inga zombies här..