Mogger
Hipsteranka
- Lust
- Spel
- Förräderi
- Girighet
- Trots
- Övermod
- Feghet
- Rasism
- Stolthet
- Whiskey
Jag med. Men nej, du tar dig bara ur situationen som din djävul har skapat. Här och nu.xyas said:Låter døtufft. Men jag undrar lite om det sista valet på listan. Blir man då av med sin djævul før alltid eller?
Ja, AW är fint att ta inspiration av. En sak att ta i beaktning är att om det är värdet i Kyla som avgör hur många tärningar så blir det större skillnad på hur hög Kyla du har i Av jord... än i AW. Effekten blir i stort sett samma på hur en höjning påverkar sannolikheten för ett dåligt resultat, men den sannolikhet som förskjuts till de bättre resultaten möjliggör ännu bättre resultat. I stället för att "bara" öka sannolikheten att få välja exempelvis 2 av resultaten, så får du också sannolikhet att få välja 3 av dem.Måns said:Som ni ser är det ganska likt Apocalypse World, som jag har ganska liten praktiskt erfarenhet av. Därför, har jag missat något?
Ja, men du har även en tärningspool som du kan använda fritt, så länge du har tärningar i den, så alla ha viss möjlighet att vikta sannolikheter. Men du har helt rätt i att sannolikheten blir helt annorlunda mot AW.Nabu said:Ja, AW är fint att ta inspiration av. En sak att ta i beaktning är att om det är värdet i Kyla som avgör hur många tärningar så blir det större skillnad på hur hög Kyla du har i Av jord... än i AW. Effekten blir i stort sett samma på hur en höjning påverkar sannolikheten för ett dåligt resultat, men den sannolikhet som förskjuts till de bättre resultaten möjliggör ännu bättre resultat. I stället för att "bara" öka sannolikheten att få välja exempelvis 2 av resultaten, så får du också sannolikhet att få välja 3 av dem.
Ja du... Jag tänker att du alltså måste få minst 1 framgång för att ta dig ur situationen, men samtidigt är jag osäker på vad som händer om du inte får en enda framgång.Nabu said:Angående sista alternativet: Vad gör det egentligen?
Jaha, det är så du tänker!Måns said:Ja du... Jag tänker att du alltså måste få minst 1 framgång för att ta dig ur situationen, men samtidigt är jag osäker på vad som händer om du inte får en enda framgång.
Du menar att, situationen tar slut men SL få göra:Nabu said:Det är alltid lätt att dra kopplingar till sina egna projekt, så jag hoppas du ursäktar min utsvävning. En av de saker som inspirerade mig från AW var termen "the MC holds one." Det var dock innan jag hade rollspelet själv, så jag hade egentligen ingen aning om hur det användes. Självklart gjorde jag mig en egen variant av det, därför. Nu när jag har AW kan jag konstatera att det inte är samma sak i AW som i A World at Dusk. För att uttrycka min skapelse i AW termer så ger "the GM holds one" spelledaren möjlighet att göra ett hard move. Det är en förenkling såklart, men det borde förmedla hur det används.
Min poäng: en situation måste ju ta slut, så jag tror att du är ute efter någonting i stil med mitt "the GM holds one." Alltså att visserligen tar den omedelbara situationen slut, men du är inte ute ur skiten för den skull. Spelledaren kommer se till att den, skiten, kommer tillbaks och biter dig i häcken.
Mitt förslag är alltså att du inkorporerar det här i spelet. AW, till exempel, gör det genom att prata om MC moves och hur de används.
Jo jag misstänkte att det var så det låg till. Därför bannade jag mig själv lite för att jag kallade det ett förslag; det kändes som att jag försökte skriva dig på näsan. Nå, du verkar inte ha tagit illa upp, so no harm done! Jag är glad att jag kunde hjälpa!Måns said:Det är ju självklart! Dessutom är det ju så spelet funkar idag redan... Men ibland måste man formulera något tydligt för sig själv för att förstå det, eller som i det här fallet att någon annan gör det.
Tackar!
Fördelarna som jag ser med att räkna summan på tärningar: (0-6, 7-9 och 10+)Måns said:Du slår ett antal T6:or, och 4+ innebär en framgång. Personligen tycker jag att det här är ett betydligt enklare och tydligare sätt att stolpa upp moves på.
Som ni ser är det ganska likt Apocalypse World, som jag har ganska liten praktiskt erfarenhet av. Därför, har jag missat något?
Alla moves kommer nog inte att ha exakt samma uppbyggnad, men det återstår att se. Anledningen till att jag vill ha pool av T6:or är för att jag har störst vana av det. Alla mina spel bygger på The Pool/Mouse Guard/annat så det är mest naturligt för mig.Arvidos MC said:Fördelarna som jag ser med att räkna summan på tärningar: (0-6, 7-9 och 10+)
- Hur många resultat du ska välja blir rutin
- Räkna summa går snabbare än att räkna successes för mig
- Bra fördelning mellan miss, weak hit och strong hit
- Går att trixa med vad starka och svaga träffar innebär (Skillnaden mellan 7-9 och 10+ är inte alltid hur många grejer man får välja - Seduce/Manipulate och Go aggro)
Men det är väldigt personligt, dels att jag tycker att basic moves ska gå blixtsnabbt och dels att jag tycker att räkna summa är enklast. Jag kanske skulle ändra mig om jag provade att räkna successes!
Vi har kört en session, men då höftade jag alla moves, men det var ascoolt. Ser verkligen fram emot nästa speltest.xyas said:(Kænns som jag skriver det hær avrje gång du gør ett inlægg men...) verkar døcoolt. Hur fungerar det med ovilliga offer (alla skulle jag gissa på nær det gæller mord )? Eller ær det som i AW att enbart spelarna slår tærningar?
Så om en spelare vill mørda en annan?Måns said:Vi har kört en session, men då höftade jag alla moves, men det var ascoolt. Ser verkligen fram emot nästa speltest.xyas said:(Kænns som jag skriver det hær avrje gång du gør ett inlægg men...) verkar døcoolt. Hur fungerar det med ovilliga offer (alla skulle jag gissa på nær det gæller mord )? Eller ær det som i AW att enbart spelarna slår tærningar?
Ja, bara spelarna slår. Sedan jag spelade The Pool har jag aldrig velat ha det på något annat sätt.
Låt henne. Karaktärer tål en del Smärta, så jag antar att det bara går att spela på.xyas said:Så om en spelare vill mørda en annan?