Såsom vi i min spelgrupp kör (jaa det är väl mest jag som är medveten om det antar jag
) så måste man utföra alla handlingar som man deklarerade
unless målet för eventualla deklarerade anfall blir oskadliggjort/dödat beroende på läget. Detta då risken för att fumla när målet väl slutat röra på sig (enligt mig) bedöms vara nästintill obefintlig, och då målet är oskadliggjort/dödat finns således inget skäl att slå slaget (om man nu inte är intresserad av att veta om ett mål dör omedelbart lr överlever nog länge för att förhöras).
Anledningen till att jag
inte tycker att man ska kunna avbryta handlingar är eftersom handligarna som deklarerades bör ses som något man utför under rundands gång
exempel: Burbanog den väldige befinner sig i strid med två stycken gladiatorer som är anfallare. Burbanogs spelare (oh, we all know who that is! ^^) bestämmer sig för att Burbanog är så fet att de patetiska kortsvärdet som en av gladiatorerna håller i knappast kommer att orsaka någon vidare skada, medans det synnerligen elaka Storyxan borde kunna göra betydligt ondare (well I don't know what this is all coming from
)
alltså deklarerar denna galne spelare att han undviker alla anfall från enögat med storyxan genom att gå bakåt (lär ju knappast sticka med yxan..) medans han fräckt ignorerar den andre mesen, dessutom vill han ta ut snubben med storyxan och han är ju trots allt väldigt stor och manlig... så ett motanfall med den väldiga "morgonstjärnan" blir det nog också, riktat mot denne enögde vekling. De två fientligt inställda gladiatorerna hugger två (!) (oops, galningen behind underskattade kanske motståndet) gånger snabbt mot fettot, i hopp om att seka ner honom nog mycket (mindre allvarliga skador) så att han nästa runda kan avslutas. Sagt och gjort: Efter ett antal tärningar har rullat (och med lagom mycket tur från gladiatorernas .. ja inte fettots då, sida) så har Burbanog träffats av två hugg från kortsvärdet (eller kanske ett stick?) utan att ha blivit allvarligt skadad eller fått en smärtmodifikation. Burbanog har därefter undvikit två hugg med storyxan, och ska nu göra sitt motanfall på skrämmande Ob5T6 (okai mebbeh not sooo scary if Burbanog has faced the usual demons... which he probably has not since this is the first thing that happened to the poor ogre xD) iaf så rullar tärningarna och Burbanog begraver sin lilla älskling djupt i vad som kvarstår i huvudet på enögat varefter han yttrar ett klassiskt "dåligt" mot stackaren... eller?!? från Burbanogs och gladiatorernas ögon sett är det snarare så att de två sistnämnda med snabba steg rör sig runt fettot och försöker komma åt honom med rappa anfall så snabbt garden sänks medans den långsamme (well not rly but anywaaay) jätten håller fokus på killen med yxan som han kontinuerligt backar från för att stay out of range medans han viftar med sitt gigantiska spikförsedda metallklot som sitter fast på en pinne mot denna olycksdrabbade person i hopp om att han kanske ska komma åt honom... ja och så är ju inte en träff en träff och yada yada but all that shit is well known I think...
ANYWAAAY I'm kindah tired ^^
-Dessutom uppkommer då problemet med att eftersom all that shit I above så borde även handlingar med ett redan oskadliggjort mål även dom vara utsatta för grava fummelrisker med tanke på the reckless minds of some people... meeen det känns bara så dåligt