Nekromanti Avdankade äventyr?

daZZeTh

Veteran
Sitter med ett litet problem. Har haft sådan total bristande inspiration på senare tiden och undrar om det finns några vänliga eldsjälar som skulle kunna hjälpa mig? Har ni några äventryr-uppdrag-kampanjer etc. som bara ligger och sammalar damm någonstanns... kanske ni skulle villa dela med er av dem? Brukar hjälpa med lite läsning när inspirationen ligger i botten... :)

Hybris

Veteran
En bok som jag bara måste rekomendera är Korsriddarna av Henryk Sienkiewicz, den beskriver mycket bra hur små händelser kan får svåra represalier om en person råkar stöta sig med fel människor. Den utspelar sig i medeltida Polen som har svåra problem med Tyska ordern. Rp:na brukar ju vara ganska duktiga på att spyda sig och agera först och tänka sedan.
Det är för övrigt ett av de största problemen med rollspel anser jag, att rp:na kan ha timmar på sig eller veckor att komma på en plan, medan spelarna kanske bara har en kvart. igentligen ska man ju ta en paus då, men det kan bli väldigt tråkigt om man bara har spelat i en timme och spelarna får för sig att hitta på något.
En del äventyrsidéer jag har haft är:
- rp:na blir bedda att leta upp en prästs ilegitima son som länge har varit hans mörka hemlighet, han svor ett kyskhetslöfte i sin ungdom men kunde inte hålla sig borta från de köttsliga lusterna. Dock flydde han från sitt ansvar och lämnade den havande kvinnan. Vad hände med sonen? I min kanpanj blev hans mor våldtagen och mördad av några cirefaliska sjömän, sonen skyllde allt på sin far och reste land och rike omkring för att finna honom och utmana han på duell. Vad händer nä rp:na lyckas spåra upp honom?
Eller tänk om kvinnan snabbt fann en ny man och han inte vet att sonen är illegitim. Vad händer med arvet om sonen var äldst (troligast)? En annan idé var att efter flera dåliga år i Jarla värgrar folket att ge upp sina förråd till fogden. Jarlen skickar ut sina mannar med möts av ett samlat bondeuppror (hejja Dacke!) i sin desperation och i brist på hjälp från de andra jarlarna som hade egna problem, (pest i Chadarians hopp, inbördeskrig i Soldarn, Nada belägrat av Vrimzikiel och piratattacker längs med kusten) gör att han tar hjälp av Caserion och plöttsligt vimlar det av Cirefaliska knektar och huskrigare i Jarla som vägrar att släppa det. Ett problem som rådiga och sluga rollpersoner kanske kan råda bot på, eller sko sig själva.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"

G

Guest

Guest
Gör som så att du läger speledandet på is ett tag och spelar litte själv i stället, som jag ser det är det den största källan till inspiration.

... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde av skaffas"