Nekromanti Avhuggna armar och ben

Neanderson

Veteran
Jag behöver hjälp med en grej: Min spelare är förtvivlad över utgången i en strid som ägde rum för några spelmöten sen då han på grund av en kritisk träff i armen blev tvungen att amputera ca 80% av lemmen i fråga.

Jag undrar därför, hur kan jag som SL ge honom en realistisk chans att få tillbaka sin arm? Jag förmodar att det är magin han får vända sig till då att sy tillbaka armen känns helt orealistiskt. Proteser känns ju lite väl "army of darkness" :gremlaugh:

Är det någon som har någon idé på hur jag skall lösa detta på ett sjysst sätt? Jag saknar magiboxen, men finns det eventuella besjvärjelser han kan gagnas av?

Johan K

Gammal & dryg
Tjaa, ett sätt kanske kan vara att du låter jan som blev av med armen ge nån form av tjäns till den som hjälper honom att få tillbax armen. Då blir det ju en ganska sjysst sätt att återfå armen & alal blir nöjda & glada...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det fanns en besvärjelse som (om jag minns rätt) hette Regenerera och lät en avhuggen kroppsdel växa ut. Det var en animist-besvärjelse med Skolvärde någonstans i 18-trakten. Den fanns säkert med i Magi-boxen.

Jag ber om ursäkt för den vaga informationen.

Jag skapade en egen variant av den för nekromantiker. Med den besvärjelsen syr man fast en avhuggen kroppsdel på den amputerade stumpen och animerar den. Besvärjelsen lät den amputerade använda sin nya kroppsdel som om den var hans egen, men den hindrade inte kroppsdelen från att ruttna.

/tobias

Du kan ju göra en smärre kampanj av det hela, med ett helt gäng av "quests" för dem att göra av en uråldrig och egensinnig trollkarl/besvärjare/whatevva som dessutom har dåligt rykte med sig i omvärlden. Han/de får olika uppdrag att hämta diverse ingridienser (allt är förstås inte nödvändigt, en del vill trollkarlen ha till eget behov förstås :gremgrin:) Han kommer att kräva antingen en rejäl summa pengar eller något rejält värdeföremål för att återställa armen.. - Det är förstås en lång och svår process, en ritual som varar i flera timmar, 12 eller flera timmar...

Jarfi

Veteran
Regenera
SV 18 Animism
Stämmer utmärkt

Tror det är en ritual.

kampanjförslaget är också en god idé. Folk med bra CL i Regenera växer ju inte på träd precis.

Rickard

Urverk speldesign
För att komplettera Gurgehs svar så finns det även en harmonistbesvärjelse (musikmagiker, du vet?) som heter Regenerera (har jag för mig).. Den ligger uppåt SV 16 eller något och magikern måste spela på sitt instrument i ett dygn under tiden kroppsdelen växer ut..

Om du vill ha något äventyr från detta så kan det vara att lösa magikerns förbannelse som gjort att han blivit tondöv (eller hes, om han sjunger) eller så är musikinstrumentet stulet och magikern har lagt in ett speciellt fokus för sin magi i instrumentet och vill ha det tillbaka..

/Han som minns sin gamla DoD-spelledare som hittade på att harmonistens musikinstrument var en säckpipa så Hans rollperson fick sitta och lyssna på säckpipespel under ett helt dygn

Neanderson

Veteran
Tack för hjälpen! Era tips och framförallt äventyrsuppslag kommer att både hjälpa min lite lätt deprimerade spelare, samt ge min kampanj en rolig och i allra högsta grad personlig twist.

-Vic-

Veteran
Om du inte vill göra det för enkelt för honom så kan du självklart låta något gå åt pipan. Du kan efter långt sökande ge honom en enkel utväg, en frambesvärjare kan erbjuda honom en ny arm, nu på en gång, bara han får (blablabla). Den nya armen visar sig sedan ha obehagliga bieffekter såsom personlighetsstörningar eller liknande.

Bäddar för "skall vi hugga av hans han när han sover" diskussioner.

Snow

Swashbuckler
känns också väldigt mycket Army of darkness, men mycket roligare än en protes.
Armen är lite som en svans, dvs den gör saker på egen hand om inte ägaren koncentrerar sin vilja på den. Den kliar ägaren i röven eller petar näsan när de står inför kungen. Den stoppar värdefulla saker i ägarens ficka utan att betala. Samt att den nyper adelsdamer i rumpan när deras män tittar på. Den tar gärna godis från små barn också.

Jag skulle inte utsätta alla rollpersoner för detta. En ädel tapper paladin skulle jag istället ge en "monsterarm" full av taggar, vårtor och bölder. Garanterad att dra till sig uppmärksamhet från nitiska (dvs alla) inkvisitorer.

Eller armen kanske taturerar ägaren i sömnen, med oheliga symboler.

-Vic-

Veteran
Precis, eller att den fungerar finfint framm tills dess att spelaren i smyg blir instruerad att spela lite...ondare...och den växer, snart går den hela vägen upp till axeln, i en sjukligt grön nyans, och det börjar spridas över bröstkorgen, vilket leder till både bättre fysik och hetsigt/instabilt temperament....

osv :gremsmile:

Vad som helst kan hända när man väl accepterat en annan varelse i kroppen.