Re: Omslagen
Det som är problemet är som jag ser det två saker.
Det är dels tecken på att folk i rollspelsbranchen inte växt upp. Det är väl inte många som köper ett rollspel för den "snygga" tjejen på omslaget? Jag skulle bli mycket förvånad det var så. Det visar bara på förakt för köparnas intelligens att dessa omslag fortfarande finns. Brist på fantasi spelar nog också in, det blir lätt att man inte orkar tänka längre än "sex säljer ju alltid".
Det andra skälet är väl att det knappast är positivt för möjligheten att rekrytera nya spelare till rollspelandet. Jag vet flera tjejer som reagerat synnerligen negativt på omslagen till vissa spel, även sådana som varit ganska positivty instämda till rollspel innan. Lägg därtill föräldrar som ska köpa det första rollspelet till någon unge, tror väl inte att tex första neotech skulle locka så många.
Just 1ed neotechs fula omslag med den där otroligt fåniga kombinationen av nakenhet (inte så vanligt med bikini på gatorna i storstäder..) och våld har föranlett sura kommentarer.
Det tråkiga är ju att inte mycket verkar ha skett här, inte i USA i alla fall. Tar man bilderna i L5R och den senare konverteringen tillo d20 så gick det ju åt det andra hållet. Det fanns Ytterst få porriga bilder (inte ens småporriga) vilket ju passade spelvärlden perfekt, man är lite pryd i spelvärlden. När det sedan blev d20 av det så "pryddes" omslaget av en porrig "kvinna" som stod svankande och i en allmänt underlig pose.
Fram för mer naturliga människor i bilderna och för en till spelet anpassad stil på dom.