Nekromanti Avrundning Anor´s trådar: Levelhöjning och Död PC

G

Guest

Guest
Vad gäller xp så är alla i princip överens (utom jag inledningsvis) att det är ok att stiga under äventyr. De flesta tycker att detta ska ske med någon begränsning. En nämnde att Wizards inte fick nya spells om de inte kunde studera i lugn och ro någon månad. Någon hade ett system med -50% xp för att förhindra för snabb levelhöjning. Någon nämnde att det krävs ett naturligt avbrott i spelet för PCs så de kan träna sina ny erfarenheter (feats och skills). Anor själv menar att det är rimligt att kunna stiga 1 level någonstans i mitten av ett äventyr och ytterligare 1 level efter ett avslutat. Jag är benägen att hålla med efter denna omfattande diskussion. Jag tycker också om idén om att PCs stiger då vid ett "naturligt avbrott i spelet för PCs". Detta för att symbolisera träning, övning och instuderande av formler. Detta bör vara i civiliserad miljö typ by, stad, tryggt fort, osv. Jag håller inte med om xp bestraffning, typ -50%.
Vad gäller att ersätta döda PCs är det litet svårare att hitta en bra lösning. Att få slå fram en ny PC med 50% av xp hos den döde är ett bra förslag. Kanske ska man låta en tärning få visst inflytande på resultatet xp, kanske +/- 10-15%. Den nya PC bör inte "slängas in" omedelbums, utan kan endast sluta upp med gruppen vid ett logiskt tillfälle. T.ex. vid nästa värdshus, eller vid nästa karavan på landsvägen. Tack för alla goda diskussioner det har varit fantastiskt kul och även givande med nya infallsvinklar!

Zawoud

Veteran
Vill bara klargöra att systemet med 50% xp inte är någon "bestraffning" utan ett annorlunda sätt att hantera kampanjen, där höga nivåer blir mer värda helt enkelt. 50%-regeln gäller naturligtvis inte bara PCs utan alla i världen. En mer låg-nivå-präglad kampanj helt enkelt.

Oldtimer

Slava Ukraini!
De flesta tycker att detta ska ske med någon begränsning.
Då får jag väl illustrera den avvikande åsikten. Jag anser inte att det skall behövas någon begränsning, utan gradhöjningen skall ske så omärkligt som möjligt i spelvärlden. Att den utgör ett avbrott i verkligheten innebär inte att den behöver vara det i spelvärlden.

En magiker som får nya formler antas få dessa utifrån de allmäna studier av magi som han utfört under hela sin föregående grad. En krigare som blir bättre på att strida, blir det på grund av den övning han fått tidigare. Det behövs inget examensprov för att få stiga en grad.

Enstaka undantag kan finnas, men i grunden tycker jag att man skall avdramatisera gradhöjningen så mycket som möjligt. Att rollfigurerna förbättras i språngvisa steg är en del av spelmekanismen. Själva steget har ingen motsvarighet i spelvärlden.

Det uppenbara undantaget är naturligtvis om man vill ta en grad i en helt ny tilläggsklass (Prestige Class). Dessa är ju helst kopplade i kampanjen till grupperingar i spelvärlden och de kan mycket väl ha någon initieringsrit eller liknande som rollfiguren behöver genomgå.

/Mikael - följer gärna D&D3:s grundläggande filosofi "options, not restrictions"

Troberg

Sinister eater
"De flesta tycker att detta ska ske med någon begränsning."

Då får jag väl illustrera den avvikande åsikten.
Håller med, behöves en begränsning så delar man ut mindre XP istället för att krångla med artificiella begränsningar.

ForgottenRealms

Veteran
Re: Avrundning Anor´s trådar: Levelhöjning och Död

Oftast så har det inte så stor betydelse att man stiger mer än 2 levels under ett "normal långt" äventyr, eftersom man oftast inte får så mycket XP. Men 2 levels stiger man (om man inte har level adjustment +1 eller mer) som oftast, och då sitter man där med 5.999 XP och får vänta på nästa äventyr...

Att sedan kräva att en spelare måste studera en längre tid, tycker jag också är lite larvigt. Hela tanken bakom att stiga i grader (utom då prestige classes som Oldtimer nämde) är för mig att spelarna successivt lär sig nya saker. Att själva levlingen inte innebär någon examen eller något nytt moment i karaktärens liv. Det är helt enkelt frukten av dennes tidigare handlingar. Men detta är var personer har olika uppfattningar.

ForgottenRealms

Veteran

Va skönt att det börjar bli lite logik och sans i våra diskussioner. Dock så tycker jag ett par saker i ditt resonemang fortfarande är fel. Dessa är:

* Man bör låta spelare stiga i levels högre än det äventyret är avsett för. I fallet då äventyret är för levels 1-3 och en spelare börjar äventyret är level 3, så ska han få gå upp till level 4 under äventyrets gång. Också att han efter äventyret ska få gå upp till level 5.

* Man bör inte kräva mer än att spelaren drar sig tillbaka ett par dagar för rest och vila för att gå upp. Att kräva något slags prov, eller annat tycker jag direkt felaktigt eftersom min syn på vad som egentligen menas med att levla inte stämmer överens med detta.

Att levla, enligt mig och många andra på forumet, är något man gör spontant efter erfarenhet man får under äventyrens gång. Man blir bättre genom praktisk handling, i det verkliga äventyret. Det är säkert därför också att datorspelen gjort det på detta viset. Man får XP efter varje sak man gör som ger XP, och levlar därefter när man når den övre gränsen.

Dock så kan man argumentera om hur en Wizard som stiger i levels helt plötsligt får nya formler eller liknande, dock så är feats något som man lätt skulle kunna få insikt i under spelets gång. Även att man får bättre färdighetsvärden osv.

Zawoud

Veteran

Betänk bara om ni tänker ställa krav i tid eller pengar för magiker att lära sig nya formler att det påverkar spelbalansen. Likaså kommer det att drabba fighters och rogues om ni menar att det är svårt eller dyrt att lära sig nya feats och skills.

Om ni bestämmer att det tar tid eller pengar att gå upp i nivå så se till att göra det lika för alla.