G
Guest
Guest
Vad gäller xp så är alla i princip överens (utom jag inledningsvis) att det är ok att stiga under äventyr. De flesta tycker att detta ska ske med någon begränsning. En nämnde att Wizards inte fick nya spells om de inte kunde studera i lugn och ro någon månad. Någon hade ett system med -50% xp för att förhindra för snabb levelhöjning. Någon nämnde att det krävs ett naturligt avbrott i spelet för PCs så de kan träna sina ny erfarenheter (feats och skills). Anor själv menar att det är rimligt att kunna stiga 1 level någonstans i mitten av ett äventyr och ytterligare 1 level efter ett avslutat. Jag är benägen att hålla med efter denna omfattande diskussion. Jag tycker också om idén om att PCs stiger då vid ett "naturligt avbrott i spelet för PCs". Detta för att symbolisera träning, övning och instuderande av formler. Detta bör vara i civiliserad miljö typ by, stad, tryggt fort, osv. Jag håller inte med om xp bestraffning, typ -50%.
Vad gäller att ersätta döda PCs är det litet svårare att hitta en bra lösning. Att få slå fram en ny PC med 50% av xp hos den döde är ett bra förslag. Kanske ska man låta en tärning få visst inflytande på resultatet xp, kanske +/- 10-15%. Den nya PC bör inte "slängas in" omedelbums, utan kan endast sluta upp med gruppen vid ett logiskt tillfälle. T.ex. vid nästa värdshus, eller vid nästa karavan på landsvägen. Tack för alla goda diskussioner det har varit fantastiskt kul och även givande med nya infallsvinklar!
Vad gäller att ersätta döda PCs är det litet svårare att hitta en bra lösning. Att få slå fram en ny PC med 50% av xp hos den döde är ett bra förslag. Kanske ska man låta en tärning få visst inflytande på resultatet xp, kanske +/- 10-15%. Den nya PC bör inte "slängas in" omedelbums, utan kan endast sluta upp med gruppen vid ett logiskt tillfälle. T.ex. vid nästa värdshus, eller vid nästa karavan på landsvägen. Tack för alla goda diskussioner det har varit fantastiskt kul och även givande med nya infallsvinklar!