Nekromanti Avslöja Krilles hemliga regler!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
När jag i vanlig ordning var ute och spionerade på Krille på andra forum så såg jag att han skrivit detta:

Jag har en alternativregel som jag använder ibland, kallad Boromirs regel. Den går i korthet ut på att om en rollperson dör så kan han få fortsätta fajtas ändå, om rollpersonen kämpar för något hjältemodigt mål större än honom själv. Det krävs att målet är hjältemodigt och osjälviskt, eller sonar ett tidigare begånget brott, eller något i den stilen. Den kan alltså inte aktiveras i vilken strid som helst bara för att en figur råkar dö, utan det krävs lite mer exceptionella omständigheter.
Inget helt nytt, vi har sett honom skriva det här också. Vad jag vet att han inte nämnt och som han kör med ibland är den inofficiella tilläggsregeln som han kallar Gandalfs regel. Denna går alltså ut på att hans coola SLP faktiskt alltid är mäktigare än din rollperson och om den av händelse skulle dö så kan den fortsätta slåss ändå - och sedan komma tillbaka ännu coolare i snajdigare kläder!

Jag misstänker att Krille har fler inofficiella regler döpta efter prominenta fantasifigurer och för att inte bli lurad när jag spelar med honom nästa gång vädjar jag till er som känner till någon att träda fram och berätta. Inget mer fuffens vid spelbordet: avslöja Krilles hemliga regler!

Genesis

Ni dés ni maître
Jag vet att han ofta kör med Gimlis regel, som jag tycker är något barnslig. Eller, han gjorde det för några år sedan, i alla fall. Vet inte om har fortfarande kör med den, Den säger att ju mäktigare din rollperson är, desto mer kommer han att göra narr av honom och behandla honom som clown och comic relief.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Alternativet till denna regel är Elrics regel, som inte gör mäktiga rollpersoner till comic relief, utan bara ser till att deras liv suger riktigt mycket -- så mycket att det spiller över på de andra rollpersonerna, som befinner sig i större fara med sin mäktige allierade än vad de hade gjort utan honom.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jag vet inte mycket om Krilles eventuella hemliga regler...

Men jag diggar verkligen Boromirs regel. Känns så totalt rätt och är en god källa till att rädda ett skinnet, för att inte tala om en hel episk kampanjs varande. :gremsmile:

Jag vill ha fler sådana regler och tips för sådana. På något vis känner jag på mig att fler än Krille snurrat in på sådana. :gremsmile:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ned Starks regel: Denna regel används i spel med någon form av ödespoängsmekanik. Ibland, när du har spenderat ett gäng ödespoäng på att faktiskt ta dig ut ur en situation som skulle ta livet av din rollperson, skakar Krille på huvudet och dödar din rollperson ändå, för livet är inte rättvist.

Dumbledores regel: Denna regel märks inte i spel, men någon månad efter kampanjens slut ringer Krille dig och berättar att din rollperson var bög hela tiden.

Sodivra

Champion
Bobby Magikern said:
Dumbledores regel: Denna regel märks inte i spel, men någon månad efter kampanjens slut ringer Krille dig och berättar att din rollperson var bög hela tiden.
Hahahaha

Guld!

DeBracy

Ah! Man får alltså bonus på slaget om man beskriver nåt coolt istället för att få avdrag för att "Det är faktiskt svår att göra så!" Det är en bra regel. Död åt låtsasrealismen! :gremwink:

Krille

Super Moderator
Jävlar. Jag är avslöjad. Men ni har ännu inte hittat min hemligaste tilläggsregel, nämligen Darth Vaders regel: den supercoola ondingen är egentligen snäll och vilseledd av en ännu ondare onding.

...oups. Jag skrev inte den där. Cirkulera.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Gratisrollspelet Wushu är baserat på den principen. Ju mer beskrivning man gör på sina handlingar desto högre chans att lyckas. :)

DeBracy

Jag hittade en till, djupt undangömd bland gamla skisser på rävsvansflickor!

Chewbaccas regel: om du opter din rollpersons fysiska attribut så till den milda grad att den inte ens kan prata ordentligt så får du faktiskt leva med att de andra spelarna hittar på vad du egentligen säger.

G

Guest

Guest
Ha! Detta var roligt stuff... Mer!

Kanske ska sammanfatta allt i någon sorts rollspelsbibel :)

Halvtand

Warrior
C3POs regel: Mesiga karaktärer med väl utvecklad pannlob kommer alltid hamna mitt i den brunaste skiten oavsett. (möjligen kommer de lemlästas om och om igen.)

Krille

Super Moderator
Röde baronens regel: Flygfarkostens unikhet står i direkt proportion till pilotens färdighetsvärde. Dvs, ju unikare flygplan, desto häftigare pilot, och vice versa. Detta gäller för övrigt inte bara flygplan, utan alla former av prylar, inklusive svärd, pistoler, bilar, favoritdryck etc. Högt FV = exklusiv smak och stort självhävdelsebehov, helt enkelt.

Halvtand

Warrior
Näckens regel: Allt som glimmar är inte guld, tvärtom är det troligen giftigt, farligt eller otroligt irriterande.

(Kan i det senare fallet benämnas "Jar-Jars regel".)

På tal om det...

Kung Midas regel: Bara för att gruppen är extremt framgångsrik behöver det inte vara en bra sak. Förr eller senare kommer alla framgångar visa sig vara något dåligt.

Rickard

Urverk speldesign
Det var en kort period då han körde med McGyvers regel, som säger att spelaren får komma förbi ett hinder såvida denna hittar på tre saker i miljön och motiverar hur rollpersonen använder dessa tre saker tillsammans för att överkomma hindret.

Det du borde se upp med är Buffyregeln som säger att varje gång det i handlingen är med en ung och söt flicka som ser oskyldig ut, så besitter hon övernaturliga krafter.

/Han som tyckte att den här var den ballaste tråden i år

Zebulon

Swordsman
I Göteborg för många år sedan hörde jag talas om Mark Hamill's regel bland rollspelande fatalister som spred den med gravlika stämmor.
Det är först nu jag börjar ana var den har sitt ursprung...

Den löd i alla fall: Din übercoola rollperson kommer, ofrånkomligt, snart förpassas till en dammig mapp i spelföreningens enorma spelhylla, eller i bästa fall, en skrivbordslåda hemma hos SL bland tusen och åter tusen andra karaktärer, så snart ni har bytt spel, SL, eller kanske bara kampanj, för att sedan aldrig mer förekomma i spel, förutom i beska, bleka upplevelser som endast svärtar minnet av en begågna stordåd.

bozar_UBBT

Warrior
Bobby Magikern said:
Det var det roligaste och sjukaste jag läst på detta forum.

bozar_UBBT

Warrior
Regeln om Superskurkens badguy-speech - Under tiden skurken håller sitt sedvanliga badguy-speech så är han osårbar mot allt.

Halvtand

Warrior
Vi kan ju dra in lite dragonball i det hela också:

Vegetas regel: Oavsett hur stark en spelares karaktär blir finns det alltid någon som är starkare.

Gokus regel: Oavsett hur godhjärtad en karaktär är kommer kvinnor alltid ställa till med problem.

Och till slut:

Friezas regel: Som SL bör man alltid förbereda sig på ett dundrande nederlag om man lyckas göra slutbossen så ond att spelarna själva kastar saker på en.