Nekromanti avstånd på avstånds vapen

Zypher

Veteran
undrar om det är fler än jag som tycker detta bör ses över?

gjorde en Tirak krigare med styrka 24, rörlighet 17.
kör kast vapen(harpun), men kast tabellen för harpun är

2 - 8 - 15 och 30 m

samma för kastspjut och pilum, även kast yxor och knivar har låg kast distans.

menar på att kolla dem som tränar spjut kastning som idrott dem kastar 70-100m

och enligt tabell är dem nog inte så super starka.

känns som kast avstånd för vapen borde gå mer med styrka eller styrka + rörlighet kanske samt färdighets värde i kastvapnet.

10 - 30 - 55 - 110 m känns kanske lite mer rimligt för kast spjut, speciellt då man har färdigheten samt högt värde + hög styrka och rörlighet.

färdighet = träffsäkerhet
Styrka + föremålets vikt = kast distans

förslag på nya kast vapen

Diskus och Slägga :gremwink:

Laowai

Hero
Tror att de avstånden dessutom ska representera att man faktiskt kan träffa ett människostort mål också. Att kasta 30 meter är inte kinkigt.
Att kasta 30 meter och därtill pricka en rövarhövding i planeten? Aningens svårare.
Försök nu att göra det på olympiska avstånd.

Zypher

Veteran
men där har du fortfarande ob till lägg på avstånds intervallen.

mycket långt blir ob5t6, även med färdighets värde 15 blir det inte lätt. (56-110m)

lång avstånd ob4t6 vilket fortfarande är ganska ok svårighet på att kasta 31-55m

tycker inte det är orimligt alls, det är jue färdigheten som avgör om man träffar.

vapnets attribut ska inte avgöra hur långt själv.
vikt + styrka borde räknas med.

Perenna

Swordsman
Jag vill minnas att det i flera utgåvor av Eon/Neotech finns en frivillig regel om att skjuta/kasta på "Extremt avstånd". Man kan alltså skjuta/kasta dubbla maxavståndet med en svårighet på Ob6T6.

Laowai

Hero
Jag rekommenderar att du testar. Mät upp 30 meter till ett människotjockt träd, testa sedan att kasta sten på det ett tag och se hur många gånger du öht kommer 30 meter, och hur ofta du träffar.
Sen tredubblar du avståndet och upprepar experimentet.

Jag har bara mig själv att utgå ifrån, men iom att jag är uppvuxen på landet har jag som ung fördrivit rätt mkt tid just med målskytte med pilbåge och med att kasta prick med kniv och sten.
Att träffa ett människostort mål med någon precision alls är rätt svårt på 15 meter, särskilt som man måste tänka på vilken ände av kniven som måste träffa. Därtill kommer att nog med kraft måste finnas kvar i projektilen för att faktiskt skada målet.
Visst, okej, en tirak med styrka 24 och 15 i färdighet är starkare och skickligare än mig, men att kombinera råstyrka med teknik är i just fallet kast på mål på långa avstånd inte det lättaste.
Så fort man börjar ta i blir precisionen lidande, tro mig.

Sen för lite perspektiv kan tilläggas att i neotech 2 anses en olympier ha Minst 18 i sin valda gren.
Vi kan alltså anta att världsrekorddhållarna har över 20, troligtvis uppemot 25, iom att de ändå har ägnat sina liv åt att bli bäst i världen på just denna gren.

Gemstone

Swordsman
Zypher said:
undrar om det är fler än jag som tycker detta bör ses över?

gjorde en Tirak krigare med styrka 24, rörlighet 17.
kör kast vapen(harpun), men kast tabellen för harpun är

2 - 8 - 15 och 30 m

samma för kastspjut och pilum, även kast yxor och knivar har låg kast distans.

menar på att kolla dem som tränar spjut kastning som idrott dem kastar 70-100m

och enligt tabell är dem nog inte så super starka.

känns som kast avstånd för vapen borde gå mer med styrka eller styrka + rörlighet kanske samt färdighets värde i kastvapnet.

10 - 30 - 55 - 110 m känns kanske lite mer rimligt för kast spjut, speciellt då man har färdigheten samt högt värde + hög styrka och rörlighet.

färdighet = träffsäkerhet
Styrka + föremålets vikt = kast distans

förslag på nya kast vapen

Diskus och Slägga :gremwink:
problemet här blir att man också ska kunna träffa och göra skada på ett mål på det avstånd som tabellen avger... Jag tycker personligen att det borde finnas basvärden för det:
2 - 8 - 15 och 30 m

som sen modifieras baserat på din styrka. säg +5% för varje poäng över 10 man har. det skulle ge din tirak med styrka 24 totalt 14*5 = 70% extra kastlängd på det, då skulle han istället ha:
3 - 13 - 25 - 51.

Skulle han 'bara' kasta långt skulle jag istället dubbla det längsta avståndet och låta honom slå ett slag emot sin Styrka med Ob5T6. Effekten skulle sedan lägga på eller dra ifrån det totala avståndet.

Gemstone

Swordsman
Det bör ju också påpekas att jag har noll koll på hur långt en krigare faktiskt kunde kasta ett spjut under den tiden som Eon utspelar sig i... Jag höftade bara fram siffror som inte genererar sniper-kastare :gremsmile: Jag har nog med problem med "Javelins" i BF3 :gremtongue:

Gemstone

Swordsman
peta said:
Well true, men betänk också att vi har att göra med en karaktär av övermänsklig styrka. 23 i styrka BORDE definitivt påverka hur pass långt man kan kasta ett vapen... för tusan, 14 styrka och 14 syn samt ett bra värde på Fv borde slå en person med samma Fv men 10 styrka och 10 syn på att kasta.

peta

Warrior
Som kan vägas mot att pilum inte kastades mot ett enskilt mål utan en grupp av soldater. Tror det är dags att samankalla en kommite som får genomföra fälttest. Enda vi behöver är tre opartiska forskare, en proffisionell spjutkastare och ett frivilligt mål. Jag kan ställa upp som mål om nån annan ordnar resten :gremsmile:

k7e9

Hero
Finns det inte en teknik i Vapenmästaren som gör att man kan kasta längre? Har för mig det, men kan inte svära på det och har inte boken här. Jag har för mig att den utgår från styrka eller något när man beräknar avståndet man kan kasta på.