Re: Armborstare
Det finns en fälla i Grymkäfts fällor som bygger på en stenhård båge med sträng av ståltråd. Behöver jag ens förklara varför det är en dålig idé?
Som båge ja, men som armborst med vev?
Hur långt skulle det armborstet vara? Avfyras från stativ? Då är det, återigen, vettigare med en ballista.
Den är väl lättare och billigare att bygga. Dessutom kan den kasta iväg allt man stoppar i den från spetsiga saker till stora stenar. Så stora armborst behövs inte, är opraktiska och vore extremt svåra att bygga (och livsfarliga att stränga).
Precis. Dvs praktiskt taget oandvändbara. Kan man inte göra det användbart är skillnaden hårfin från att inte kunna göra det alls. Det är som att säga att vi kan bygga laservapen idag ungefär. Det kan vi, men de är fullkomligt underlägsna konventionella vapen på alla sätt.
Jag har en teori: Stora bladfjädrar. Går inte det heller?
Du förutsätter att det går att framställa såpass stora bladfjädrar när allting måste smidas för hand. Dessutom måste du fortfarande ha en tillräckligt tålig sträng.
Hela stockar är uselt material. Bågar av trä använder helst två olika sorters trä. Hårt styvt och tåligt trä på baksidan och böjligt trä på utsidan. Alltså blir man begränsad av hur pass stora trästycken man kan få tag i. Att använda en hel stock vore total idioti.
Dessutom finns det inte mig veterligen någonting som säger att ett armborst bara får ha EN båge.
Nejdå. Dubbelarmborst har två t ex. Om du menar att man ska ha två bågar och därmed två strängar som kastar iväg pilen kanske det funkar i teorin. Det är dock en mängd praktiska problem man måste lösa, t ex att strängarna släpps exakt samtidigt och dessutom lär bågarna få vara exakt lika hårda om man vill få en någotsånär stabil flygbana. Lycka till med att skapa två exakt identiska bågar för hand.
Vad säger du om alla metaller, träslag och andra material som vi inte har men som de har då?
Att det inte nämns det minsta om att de skulle vara överlägsna vanligt stål att göra bågar av. Även om de skulle vara det hade skillnaden nog bara varit marginell. Serine verkar ju vara ett utmärkt material för bågar, men då det inte växer Serineträd i Alarinn och det inte nämns någonstans att de alariska alvbågarna skulle vara sämre än de från Sunari verkar skillnaden var marginell.
Jag tror inte att riddarna använde svärd och rustningar av glas t.ex.
Alvglas faller i kategorin alkemi. Knappast tillgängligt för gemene man, gemene dvärg eller ens gemene alv.
Alla dessa material måste ju gå använda.
Visst, men hur stor skillnad tror du de gör?
/Joel - avslutar gärna diskussionen här då det knappast finns mer att säga