"
Om jag inte har helt fel så red medeltidens riddare med hjälp av bara benen,"
Ho, ho, ho... Var är då resten av riddarens kropp?
Vad tycke du själv? Ska man kunna styra hästen utan att behöva använda tömmarna? Kanske med muntliga kommandon eller klickljud och visslingar? Vad passar in i din värld av Eon? Kör på vad du tycker..
Själv har jag gjort som så att när man uppnått en viss nivå i färdigheten så kan man klara av vissa saker utan tärningsslag.. Här nedan är en färdighetsförklaring som jag skrivit.. Det är förvisso till DoD, men skalan är ändå ungefär densamma som till Eon, så det funkar väl..
Rida
Att skritta med en häst är något alla kan göra, så denna färdighet används när ryttaren vill hoppa med hästen, galoppera över ojämn mark, lugna ett skenande riddjur, slåss, tävlingsrida eller stanna efter galopp. Om man fumlar i ett Rida-slag eller misslyckas med en konst så ramlar ryttaren av riddjuret. /.../ När man rider ikapp så ska ett slag göras. Effekten som ryttaren får på sitt slag läggs till hästens förflyttning. Den som får högst resultat vinner. I längre sträckor så läggs bara ryttarens Nivå till på förflyttningen. I strid till häst så kan vapnets CL aldrig vara högre än FV i Rida. Vid strid eller explosioner måste ett Svårt Rida-slag göras när det gäller att hindra ett icke stridstränat riddjur från att råka i panik eller till för lugna ner denne om den råkat i panik. Vissa kulturer rider på flygdjur och det är i så fall en egen färdighet. /.../
Nivå 1: Hoppas du har en livförsäkring.
Nivå 2: Har baskunskap om hästens behov och kan göra enklare underhåll, som rykta den, på riddjuret.
Nivå 3: Kan sko, rida in och utföra avancerade ridkonster som hoppa upp på riddjuret eller klättra runt dess kropp
Nivå 4: Har ingående kunskaper om riddjuret och kan rida utan att använda tömmarna. Förflyttningen ökar.
Nivå 5: Klarar av att hantera riddjur från andra kulturer utan problem. Djuret hyser automagiskt ett förtroende.
Nivån är något som beror på färdighetens värde.. Om jag skulle göra en nivåtabell till Eon, så skulle jag nog basera den på OBT6:ans medelvärde och skulle i så fall se ut som följande:
<UL>
Nivå 0: Färdighetsvärde <3 - Okunnig
Nivå 1: 4 - Oerfaren
Nivå 2: 8 - Duglig
Nivå 3: 11 - Rutinerad
Nivå 4: 15 - Veteran
Nivå 5: 19 - Beryktad mästare[/LIST]Nivåerna kan vara någorlunda flytande.. Om man har 18 i ett färdighetsvärde kan det lika gärna räknas till nivå 5.. Såå kinkig behöver man inte vara..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som kom å tänka på när en spelare förklarade sin sysselsättning med "Jag brukar hyra ut mitt svärd" och en spelare frågade "Jaha, vad gör du då under tiden?"