Nekromanti Avståndsvapen

Mukwa

Swashbuckler
Ok. Ja, då behöver jag nog precisera, eller snarare ha svar på både räfflade och raka mynningsladdare.

Mukwa

Swashbuckler
Inte riktigt, en musköt kan döda på 2-300m när den träffar. När man pratar om en räckvidd på runt 50m så är det snarare de avstånd där man maximalt kan ägna sig på prickskytte med militära vapen.
Jag tror att det var det mcfisk menade med "aktiv räckvidd".

Mukwa

Swashbuckler
Men om grundfrågan gäller svårigheter att träffa på olika håll för olika vapen så blir väl svaret i så fall "jäkligt svårt på 160 m" för en långbåge? Fördelen av att ha tränat i flera år ska väl visa sig i ett högt färdighetsvärde, inte representeras av att det generellt är tokigt enkelt att skjuta med långbåge?
Absolut. Det jag fiskar efter här är avståndsmodifikationer.

Jag kommer kika på andra modifikationer lite senare, såsom rörligt vs stillastående target.

Mukwa

Swashbuckler
Så kontentan av det här sidospåret blir alltså att en långbågspil inte kan skada en riddare ens från 20 meters håll om pilen träffar harnesk. Det var iofs inte vad jag sökte efter, men hey! sidospår är nyttiga :)

Mukwa

Swashbuckler
Än så länge:

(Kort-medel-långt)

Båge: ?-?-160
Armborst ?-?-?
Kastkniv ?-?-?
Kastspjut ?-?-?
Slunga ?-?-70
Stavslunga ?-?-?
Bola ?-3-?
Mynningsladdad pistol (rak) ?-?-?
Mynningsladdad pistol (räfflad) ?-?-?
Mynningsladdat gevär (rak) ?-(40-70)-?
Mynningsladdat gevär (räfflad) ?-(150-300)-?

Hugg i nu (Jag vet att ni vill) och hjälp mig sudda ut frågetecknen :)

KamiFisk

Hero
Båge: 20 -Tävlings avstånd för pilbågar brukar ligga på 80 meter -160 en bågskytt på stillastående mål ( det var sådan här "fullrustning" jag tänkte på http://hd.se/multimedia/dynamic/00463/EL_riddare_4_JPG_463918d.jpg dvs ringbrynja. Tanke fel helt enkelt, tänkte inte ens på att plåt fanns

Armborst Kort 20 -Normal skotthåll 90- Max räckvidd 350(ingen aning hur bra man kan träffa här ungefär

Kastkniv Rakt ur intet polaren är ganska duktig och träffar på ca 15 meter 5-15 ?-25 ?

Kastspjut ?-?-?

Slunga 10-30-70

Stavslunga ?-?-?

Bola 3-3-8-10 tror inte att skillnaden blir speciellt stor i träffsäckerhet med den här.

Mynningsladdad pistol (rak) ?-?-?

Mynningsladdad pistol (räfflad) ?-?-?

Mynningsladdat gevär (rak) ?-(40-70)-?

Mynningsladdat gevär (räfflad) ?-(150-300)-?

Ulfgeir

Swashbuckler
Båge: 20 -Tävlings avstånd för pilbågar brukar ligga på 80 meter -160 en bågskytt på stillastående mål
OS körs på 70 meter. Finns tävlingar där maxavstånd är 90 meter.

Tävlingar inomhus: 18 meter normalt sett.

Utomhus så varierar avstånden beroende på vad det är för tävlingstyp och klass på båge. Långbåge har 40 meter som maxavstånd på tavla ute, och 30 meter på 3D-tävlingar. Kommer inte ihåg vad vi har på jakt och fält (borde kunna det utantill med tanke på att jag har domarcert).

För compound och fristil är det 55 meter som max på fälttävlingar.

/Ulfgeir