Nekromanti Avstånds vapen?

Cohen

Swordsman
Massiva ryggproblem

Vilka intressanta skelett Thism-bågskyttar måste ha.

Förresten, hur är det med förslitningsskador med andra bågar än långbågar som kortbågar och reflexa bågar t.ex.? Nån som vet?

Kenzui

Warrior
tja. jo men saken är så att han har en binderakk? hammare. men jag undrade bara om det var möjligt att typ ha ett tungt armborst som gör en ob12t6 på kort avstånd om den har typ styk krav på 28-29! för jag tycker det är ju som att bli träffad av en ballista typ=).

Berfa

Veteran
Svaret är väl ändå: "ja"...eller?

Har läst igenom allt och märker att folk tydligen anser att man inte kan göra mer skada fast än man är starkare. Egentligen borde detta stämma men regeltekniskt sett så gör man ju mer skada eftersom att Kross-skadan räknas med i själva skadan.
Eftersom Kross bygger helt på styrka så spelar ju styrkan en stor roll.

Det var allt för mig =)

MvH
/Berfa

Tesfforp

Warrior
Re: Massiva ryggproblem

Ja, thism-bågskyttar måste ha väldigt intressanta skelett!
Det där med förslitningsskador....Jag tror att man får från kortbågar och liknande, men absolut inte lika mycket.

Tesfforp

Warrior

Ja, thism-bågskyttar måste ha väldigt intressanta skelett!
Det där med förslitningsskador....Jag tror att man får från kortbågar och liknande, men absolut inte lika mycket.
Här kommer en liten historia:
Ashariska forskare hittade ett konstigt skelett på Ashaslätten. De trodde det var en ny ras, men det visade sig vara en ja, just det...thism-bågskytt!

rax

Swordsman
Som du vill...

OK, jag kan inte motstå, här har du ditt superfrakktrukharmborst (för det är väl en Frakktrukh du har, eller?):

Räckvidd: 30-150-300-675m
Skada: Ob12T6/11T6/7T6+3/7T6
STYK: 29
Fattn: 2H
BRYT: 17
Längd: 200cm
Vikt: 16,5kg
Pris: 3 584 000 silver

Hur har då detta gått till? Enkelt. Helt enligt reglerna för ’Föremål med hög kvalitet’ (Eon II, s. 288) ökar vi STYK med 20. Ett tungt armborst har STYK 9 i grund, alltså har vi nu det önskade STYK 29.

STYK-ökningen motsvarar att man köper egenskapen ’Extra tungt armborst’ 10 ggr. Detta ger ökad skada med +20/+20/+10/+10, samt ökar räckvidd och vikt med 200%.

Vi räknar om skadeökningen enligt regeln om ’Äckligt mycket plus’ på s. 114, och lägger då alltså till 5T6/5T6/2T6+2/2T6+2 till grundskadan. För sakens skull ökar vi också BRYT med +1 per ökning - armborstet är ju rimligtvis ganska bastant, och får då BRYT 17.

En ökning av längden är nog också på sin plats, men hur mycket har jag inte en aning om. Vi dubblar för sakens skull, och du har nu ett 200cm långt armborst att släpa på. Tänk på att bågen förmodligen är minst 150cm bred också!

Slutligen kommer vi till priset. Varje speciell egenskap dubblar priset. Vi har köpt våran speciella egenskap tio ggr, alltså dubblas priset 10 ggr till 3 854 000 silver!

Nu ska du bara beställa de där extra långa, tunga och dyra specialskäktorna så kan du ge dig ut och jaga dinosaurier, belägra borgar alldeles själv eller vad man nu har för hobby när man behöver ett sånt armborst...

/Rax, säger "Happy Hunting!" :gremwink:

Boridus

Veteran
Re: Som du vill...

hahaha osandet av ironi och sarkasm är underbart i föregående talares inlägg :gremsmile:

Pendragon

Swashbuckler
tja. jo men saken är så att han har en binderakk? hammare. men jag undrade bara om det var möjligt att typ ha ett tungt armborst som gör en ob12t6 på kort avstånd om den har typ styk krav på 28-29! för jag tycker det är ju som att bli träffad av en ballista typ=).
Då kommer frågan HUR man bygger ett såpass kraftigt armborst och av vilka material. Man kan ju helt enkelt göra vapnet större med då lär draglängden bli helt grotesk (och därmed storleken, Raxs exempel är garanterat alldeles för litet). Eller så kan man göra bågen styvare (antar jag) men då kommer inte strängen att hålla.

Enklast är nog helt enkelt att skaffa en långbåge för trukher, då de lär ha läskigt lång draglängd. Sån man får om man är 2,5 meter lång och har oproportoinerligt långa armar (som alla tiraker, trukher och gûrder har...).

/Joel

HerrBjörn

Warrior
Visst bör det funka...
Men se på nackdelarna..
Bågen måste vara många meter..
Pilarna stora som träd..
Strängen spännd till dess maximum vilket inte skulle
vara allt för kul att få på sig om den lossnade..
kogret bör vara väldigt stort..
Han bör ju inte kunna skjuta mer än typ varannan runda då
det tar tid att ladda detta monster till pilbåge...

Ganska krigt läge...
Håll dig till Hammaren du, det är nog bäst trots allt..

HerrBjörn

Warrior
Re: Som du vill...

HEHEHEEHE!!!!
lol..
Jag gillar ditt armborst/ballista....
Speciellt priset och din motivering...
Hoppas Frakktruken är rik :gremlaugh:
tänk dig rekylen i detta monstervapen..
Hur många rundor kan det tänkas ta att ladda detta??

HerrBjörn

Warrior

Hmm...
Vette fabeln hur det skulle funka...
Din humor e inte klockren Proffset..

Tesfforp

Warrior
Personen som laddar detta vapen ska ju då vara väldigt stark (ca 30 i styrka) och då går det snabbare att ladda.
Alltså specialgjort för en väldigt stark person.

Tesfforp

Warrior
Re: Svar på tal om dålig humor!

Det var ju inte världens mest genomtänkta skämt. Mer någonting för att piffa upp stämningen lite.

Cohen

Swordsman
Eller så kan man göra bågen styvare (antar jag) men då kommer inte strängen att hålla.

Gör en starkare sträng då! Ett rep eller en ankartross måste hålla.
Kan man göra andra belägringsvapen kan man göra stora armborst också.

rax

Swordsman
Re: Since you asked...

Hur många rundor kan det tänkas ta att ladda detta??

IRL - ingen aning.

Regeltekniskt - varför skulle det ta längre än ett vanligt tungt armborst (3 rundor)? STYK är ju justerat, så är man nu tre ggr så stark som en genomsnittlig människa är detta samma som ett tungt armborst för en människa.

/Rax, roligan :gremsmirk:

rax

Swordsman
Personen som laddar detta vapen ska ju då vara väldigt stark (ca 30 i styrka) och då går det snabbare att ladda.
Alltså specialgjort för en väldigt stark person.

Ööh, varför det? Är bågen specialgjord för en skytt med STY 30 lär han ju behöva all sin kraft bara för att dra strängen (högre dragvikt, du vet). Möjligtvis skjuter han lika snabbt som en vanlig människa med en vanlig båge, men definitivt inte snabbare.

/Rax, säger emot (och nej, detta :zeppelinare: är ingen atombomb)

DreadTom

Veteran
"Sån man får om man är 2,5 meter lång och har oproportoinerligt långa armar (som alla tiraker, trukher och gûrder har...)."

Nänä, det är vanarerna som har oproportioneligt KORTA armar! :gremlaugh: