Nekromanti Avstands strid

Knut

Veteran
Har just børjat spela DoD igjen takket DoD6! Jag er norsk men forsøkar at skriva litt svensk, så forlåt hvis de låter fel.
jag undra på hur ni andra gør det når man skjuter på et mål som er i nærstrid? gir ni modifikationer på og treffa? hva gjør ni om man missar målet? jag vet det står litt om det i boken , men tyktes det var lite svakt. Kanske jag tenkar for mycket med min D&D hjærna/images/icons/smile.gif
En anna sak vad er en spøn eller spon ? (s84 i dod6 boken)

-If at first you don't succeed, failure may be your style-

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Spö = [eng.] wand (nt)

NT = No Text (Ingen text)

Angmar

Veteran
avståndsstrid

Närstrid med avståndsvapen går inte i DoD om jag har förstått det rätt. Det minsta avståndet man kan skjuta ifrån med ett avståndsvapen är 2 meter. Man får modifikationer beroende på avståndet mellan sig själv och det man ska skjuta på, se sida 58 i regelboken.

Kommentar till sidan 84 i boken: Det heter spön (spøn).
/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/frank.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif

Tyr

Hero
...jag undra på hur ni andra gør det når man skjuter på et mål som er i nærstrid? gir ni modifikationer på og treffa? hva gjør ni om man missar målet?

Jag använder ingen regel för detta, utan jag kör på känn istället. Eventuellt kan jag ge någon modifikation för att träffa, det beror på omständigheten. Och vid en attack som precis missar så kanske jag låter pilen träffa någon precis i närheten av det tilltänkta målet (en viss chans på 1T20, och sedan slumpvis vem som träffas). Detta problem dyker så sällan upp i vår spelgrupp så att jag inte har bemödat mig med att gör en regel för detta.

Gummimuffin

Veteran
Det kan hända att jag blandar rollspel nu men finns det inte ett par regler för detta?

* Målet inbegripet i närstrid = Cl * 2/3

*Projektilen missar = STO% risk att träffas för andra mål i projektilens bana

Vanligtvis brukar jag bara avgöra på känn om det finns någon risk och sedan kasta ur mig en rimlig procentchans och slå.