Nekromanti Avteckningsvänliga bilder och tips

Ackerfors

Alas, your rapids!
Eftersom vi på Kaleidoskop alltid är i behov av tecknare (vi har ju bara Gurgeh som är inhouse) tänkte jag göra ett försök att börja teckna, om inte bra så i alla fall dugligt (något ska jag väl bidra med?).

Jag har kommit fram till att det bästa sättet att lära sig att rita saker någorlunda verklighetstroget är att rita av, inte kalkera, utan bara ha något att rita av. Visst skulle jag kunna ta precis vilka bilder som helst, men jag vill börja enkelt och tydligt så min fråga är: finns det någonstans där man kan hitta bra avteckningsvänliga bilder gratis eller billigt?

Och sen kommer det till mer praktiska saker. Jag är främst ute efter att lära mig hantera blyerts och tusch. Hur fancy prylar behöver man skaffa i penn- och pappersväg? Jag vet att mina matematikblock från gymnasiet var fullklottrade, men det var mest krumelurer och mangadjur ( :gremblush: ), den här gången vill jag ju faktiskt rita naturtroget och användbart.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Ackerfors said:
Hur fancy prylar behöver man skaffa i penn- och pappersväg?
Inte väldigt. Alvaro Tapia brukade ge mig original tecknade med HB-stiftpenna på vanligt 80 g kopieringspapper. (Dvs. det är bättre att vara snuskigt begåvad än att köpa dyrt material.)

Arfert

Facit
Här är ett gediget startkit:

ett pennskaft och några stålpenns-stift.
En pensel av OK kvalitet, storlek tre. Windsor & Newton mårdhår eller liknade.
En burk tusch (Pelikan till exempel)
Ett ritblock av OK kvalitet.
Några blyertspennor av olika hårdhet.
Penvessare.
Ett bra suddgummi som inte skadar pappersytan
En burk vit täckfärg, och en billig pensel till det.
Kanske några kurvmallar
Linjal

En del gillar att skissa med blåpenna...

Men som Dante skrev, det behöver inte vara dyra grejer... om du tänker tuscha med pensel ska du inte köpa en för dålig pensel bara...

Ritblocket kan vara vadsomhelst som du köper i en pappers/konstnärshandel.. som det står "ritblock" på. Men man kan ju experimentera med billigare block också, en del ger en schysst känsla...

Tibbelin

Warrior
Jag har kommit fram till att det bästa sättet att lära sig att rita saker någorlunda verklighetstroget är att rita av, inte kalkera, utan bara ha något att rita av. Visst skulle jag kunna ta precis vilka bilder som helst, men jag vill börja enkelt och tydligt så min fråga är: finns det någonstans där man kan hitta bra avteckningsvänliga bilder gratis eller billigt?
Beror lite på vad man vill göra, själv så utvecklade jag mig genom att ta vilka bilder som helst som fanns till hands, serietidningar, tidningsurklipp (det här var ju innan internet...). Men det beror ju helt på vilken stil du jagar var du hittar materialet.

Och sen kommer det till mer praktiska saker. Jag är främst ute efter att lära mig hantera blyerts och tusch. Hur fancy prylar behöver man skaffa i penn- och pappersväg?
Som amatörserietecknare (tyvärr så ville universitetstidningen inte fortsätta med min fina serie nu när de bytt ledning) så brukar jag köra på lite mjukare blyertspennor för det är lättare att sudda bort det man vill ändra och ser inte fullt så kladdigt ut efteråt. 4B och 2B brukar jag använda och när jag är nöjd fyller jag i med en vanlig HB alternativt en svart bläckpenna (jag har en mer "rak" stil utan skuggdetaljer).

Pappersmässigt så går det ju att köpa ritblock billigt men går minst lika bra med helt vanligt kopieringspapper.

solvebring

Superhero
Jag tecknar lite på skoj. Hellre än bra kan man säga. Då också mer serieaktigt än the real stuff, för det fixar jag bättre. Jag kör med vanligt kopieringspapper, stiftpennor och ett rejält stort tecknarsudd som inte svärtar, kladdar och som verkligen tar bort det man suddar.

Dock är det bra att ha en bra uppsättning om man skall tuscha.
Jag har en uppsättning med tuschpennor med spets 005 till 08 för att kunna skapa olika linjer. Vad det kommer till att tuscha ifyllnad vet jag dock inte vad man skall ha. Jag skulle dock föredra att scanna svartvitt och fylla i med photoshop eller liknande.

Snackade dock med en kompis som är ganska tajt tecknare, som gör mycket tattoomotiv och tröjtryck, om det där med att lära sig teckna verklighetstroget. Det är bara att rita av allt, och att göra det så ofta att svett och blod rinner tills att det sitter, sa han. Något som mitt tålamod sviker dock. Det var i alla fall vad alla hans lärare uppmanat till. Dock är han bättre på det fiktiva före det riktigt verkliga. Något som mitt tålamod sviker dock.

solvebring

Superhero
Skissning med blåpenna är till för ett enda mål.
Det är så att när man scannar in bilderna så att är det bra att en scanner som kan scanna "svartvitt". Det innebär att alla linjer som är under en viss styrka går som vita och försvinner bort, men alla de andra tolkas som svarta och "följer med".
Detta gäller dock speciella mjukvaror som man använder vid sådan scanning.
Detta är till för att slippa problemet med blyertsch. Ifall man inte lyckas sudda allt registeras de skisslinjerna nämligen. Men ljus blå tar dessa program som vitt, så alltså kan man skissa helt fritt med blått, fylla i det man vill ha med skarpare penna och sedan scanna direkt. Inget sudda, inga misstag. Då kommer endast det man fyllt i med annan penna med i scanningen.
Kalasbra, väldigt beprövat bland serietecknare och liknande illustratörer som jobbar snabbt och mycket med tusch för det färdiga resultatet.

Skulle gärna vilja berömma dig för dina tekniker förresten. Kom nyligen över DoD-Monsterboxen och förundrades för dina illustrationer där. De är väldigt fina. Vad har du färglagt med, någon slags akvarell eller?

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Instämmer till att börja med med alla tidigare i tråden.

Teckna kräver övning, övning och åter övning.

Vad det gäller material så behövs inte något direkt flashingt material. Men om du tänker jobba med tusch, se till att skaffa bra penslar som inte hårar (billiga eländen gör det), sedan är det olika från person till person om vilken typ av pensel som det är värt att satsa på. För egen del föredrar jag tunna fina syntetpenslar, andra föredrar fina mårdhårspenslar och andra har sina egna favoriter. Det är upp till dig själv att upptäcka vad du föredrar, regeln som sägs är dock att en god mårdhårspensel håller färg (behåller mängder med färg i sig och räcker länge) bättre än syntet - så det är alltså upp till dig vad du tycker känns bra. Jag föredrar syntet eftersom jag tycker de har godare stuns och styrbarhet - men det är antagligen som jag inbillar mig. :gremfrown:

När det gäller blyerts så jobbar jag med en mjuk (2B) nollfemma-stift. Här är det återigen upp till vad du ska göra och med vilket arbetssätt du går tillväga.
En mjuk penna kan ge dig mycket olika valörer och jag nyttjar den mycket i svärtehänseende. Att jobba med en vanlig HB-penna är också helt ok, men blir inte lika svart när man så önskar det. :gremsmile:
Det handlar återigen om vilken teknik du använder. Jag rekommenderar dig att prova allt från supermjuka blyertstift (ja prova för all del kol också) till riktigt hårda pennor - det är nog det enda sättet för dig att komma fram till vad som bäst passar dig.

Inom parentes kan jag också säga som så att jag har en fjädrande stiftpenna - vilket ger mindre brott på stiftet om man säger. :gremsmile:

Pappersmässigt så funkar vanligt kopieringspapper utmärkt, är det så att du suddar mycket så kan det vara värt att lägga pengar på ett lite tyngre och tätare papper... men i början tycker jag det känns som lite bortkastade pengar.

Ja, suddigummi. Se till att du skaffar ett bra, som inte slabbar igen och lämnar efter sig långa osuddbara sträck. De brukar vara mjuka och kännas alldeles släta i ytan.. . inget poröst med massa korn i... har tyvärr inget tips på något vettigt märke, eftersom jag fick en kartong med bra sudd en gång i tiden... Tänk på att dåliga sudd åldras... :gremfrown:

När det gäller avteckning så rekommenderar jag något så tråkigt som att ta en spegel och teckna av dig själv ett par svängar, en vän duger också bra. Foton finns det annars gott om på Flickr och andra liknande sajter... och där kan det underlätta att jobba ifrån svartvita foton i början - för att sedan satsa på färg.
Om du vill jobba med andras målningar så finns ju Elfwood och andra liknande sajter.
Ett annat tips är att gå till biblioteket å låna in dig på teckningsböcker, fotoböcker o dylikt. Där finns det mycket att hämta in tips på.

:gremsmile:

Stort Lycka till!

Eva

Quadrante

Grisbonde
Nä som sagt, du behöver inte dyra saker för att teckna.

Sanning är att du kommer långt med billig svart akryl och tippex.
(men tusch brukar räcka längre)

Bilder, om det är för att teckna av så kan du (nästan) välja vilken bild du vill. Googla.
Tänk på att inte teckna av personer och inte hela miljöer. Säkrast är att använda foton
för att teckna vardagsföremål, byggnader och fordon. Läste föresten att fotografier äldre än
62 (eller om det var 65..) inte är upphovsskyddade i samma utsträckning som bilder tagna senare. Har något med att göra att när den nyare upphovsrättslagen så hade en mängd fotografiers upphovsrätt upphört och... lagen är inte retroaktiv. Nåväl, ta det inte för en sanning förrän du läst det själv från "säker källa".

ro83rt

Swordsman
För själva skissandet behöver du inte speciellt mycket. Som tidigare nämnts så är ett schysst sudd bra. Tuschandet är lite knepigare tycker jag. Förutom en ohårande pensel så tycker jag att man ska ha ett bra och lättflytande tusch. Det jag använde förut var tusch till rörpennor. Det är flyter bra och torkar inte allt för fort. Om det torkar allt för fort så blir det klumpar i penseln eller så fastnar det på fingrarna vilket gör att det blir smetigt och lätt att lämna avtryck. Sedan så är pappret lite viktigare än vid blyertskissning. Detta för att om det är för grova fibrer så "blöder" tuschet. Det innebär att det blir små ådror från strecket. Därför bör du ha ett papper som är bestruket med något trevligt som t.ex. krita eller latex. Det finns säkert något som är ännu bättre nuförtiden. Tumregeln är att glattare papper är bättre och mer lättjobbat.

Om du är haj på Photoshop eller något liknande bildbehandlingsprogram kan du skita i allt som precis alla skrivit i tråden och i princip tuscha med roller på en gammal DN-tidning.

Skämt åsido så är material och sånt av mindre betydelse om du kan efterbehandla bilden digitalt.

Marcus J

Hero
Jag har gått en skisskurs från i höstas och fram tills nu. Inriktningen var mer att lära ut teorin bakom skuggläggning och linjetjockleker än någon egentlig "skissning". Vi framställde alltså presentationsskisser och inte idéskisser. Tipsen nedan är egentligen inte för att teckna utan för att göra så kallade renderingar för hand (istället för i CAD-program vilket är standard i industrin).

Om du vill ha en realistisk skugga så behöver du ett papper med bra gräng som tar pigmentet bra, annars så kommer skuggan flamma sig och det är svårt att få bra svärta. Vår lärare rekommenderade ett märke som heter Daler.

Själva skuggningen har vi lagt med grafitpulver och handipads (tänk bomullstussar, fast lite annorlunda), pulver kan man köpa färdig hackat (men det har jag aldrig gjort) eller så skaffar du dig en skalpell och grafitstift. Kroppspuder från apoteket blandar vissa också i (de tycker det blandningen flammar sig mindre då). Tänk också på att skuggning också hamnar på objekten, om du har en kub och kör med standard ljusriktiningen (snett ovanifrån från vänster) så kommer ovansidan av kuben vara ljusast, den vänstra sidan lite mörkare och den högra sidan (av de tre synliga) vara mörk. Enklast ser du det genom att lägga en kub (d6 exempelvis) på ett bord och ha en lampa uppe till vänster. Liknande för andra objekt.

Linjetjockleker är ganska självklara. Lägg en tjock baslinje där objektet står mot en yta, konturlinje där det är objekt/luft, mitt-på-linje om det är inne i objektet. Bakom-linje om objektet är transparant och du har linjer bakom. Här gick jag ifrån tjockast till smalast.

Egentligen så tror jag att dessa tipsen inte har någon praktiskt nytta för dig, materialet kostar dessutom en del pengar. Ett sista tips är att öva öva öva, och dessutom inte vara rädd för att lägga åtskillig tid på tecknandet/ skissandet. Gör gärna om samma motiv många gånger och låt någon som kan sina saker kritisera det. Gör sen om det igen.

/Marcus är förbannat trött på skissandet, har lagt alldeles för många timmar på att skugga kuber, cylindrar och sfärer.

Arfert

Facit
Ja, glömde berätta det där om blåpennan... förut när man använde reprokameror så ritades sidformat och sånt upp med blåpenna, när man gjorde layout på pannåer. Blåpenna syntes inte när man tog kopior.

Monsterboxen... OJ det var länge sen.. jag använde lite olika tekniker till Äventyrsspels grejer... Mutantbilder tuschades på pannå, och sen airbruschade jag skuggor och sånt. Monsterbox-bilderna gjordes på nåt slags akvarellpapper, och skuggorna målades med Dr Martin--färger... (samma användes för airbrush)

solvebring

Superhero
Ja, glömde berätta det där om blåpennan... förut när man använde reprokameror så ritades sidformat och sånt upp med blåpenna, när man gjorde layout på pannåer. Blåpenna syntes inte när man tog kopior.
Aha, gjorde man det till det också. Häftigt, intressant... Att den tekniken funnits med innan datorerna menar jag.

Monsterboxen... OJ det var länge sen.. jag använde lite olika tekniker till Äventyrsspels grejer... Mutantbilder tuschades på pannå, och sen airbruschade jag skuggor och sånt. Monsterbox-bilderna gjordes på nåt slags akvarellpapper, och skuggorna målades med Dr Martin--färger... (samma användes för airbrush)
Fyfarao vilka omständiga tekniker du måste ha ägnat dig åt. Men det var snyggt i alla fall. :gremwink:

Har du förresten några tecknartips du som liksom varit med i leken så länge?
... Nu när det ändå är igång kan fler än Ackerfors ta del tänkte jag. :gremwink: Vill också ha tips för att öka på. Synd att anatomi skall vara så äckligt svårt ... Och i det ligger väl bara övning och granskande?

Dimfrost

Special Circumstances
Jag kan ta med och visa vad jag har använt när det gäller sudd och enkla bläckpennor. Det är nog enklast så. :gremsmile:

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, sorry, jag borde naturligtvis bara sagt det till Ackerfors privat. Vi träffas minst en gång i veckan i alla fall.

Min poäng är att jag gillar sådana där "penn-sudd": en sorts tjocka pennor som man sätter fast ett suddgummi i. Det blir en vass och effektiv spets och det är bra kvalitet på suddet. Men det var jag för lat för att beskriva först. :gremsmile:

Sedan har jag mest "tuschat" med enkla fiberspetspennor. Jag gillar känslan.

Till skisser jag har använt 0,5 stiftpenna med H-stift.

Å andra sidan, med tanke på hur extremt amatörmässig jag är kanske man inte bör ta tips från mig. :gremsmile:

/Dimfrost

Eva Florén

Swashbuckler
Aha, jag tror jag vet vilken typ av sudd du menar. Har aldrig använt ett sådant. Brukar (skratt inte nu) faktiskt klippa isär suddigumm som jag inte får till en tillräckligt vass spets på när jag vill ha något suddat sådär fint liksom. :gremsmile:

Enkla fiberspets? Hur enkla då? Min erfarenhet av enkla/billiga fiberspetspennor är att det gärna vill bli dubbelt så mörkt eller dålig mörkerhet på tuschen om man säger (ja, vill jag ha Svart så ska det vara SVART och vill jag ha gråskala så ska det vara en jämn gråskala - Krille hade några speciella pennor till det minns inte vad de heter).

När jag tuschar använder jag dels pensel (lite beroende på vad jag vill ha för effekt, den tusch jag använder är ofta riven tusch och då kan jag lavera med tuschen (lavera - gradera få olika mörkhet i tuschen typ)) alternativet om jag vill ha tydliga distinkta linjer så letar jag rätt på bra penntusch som verkligen ger svärta - men inte blåsvärta/lilasvärta som bläck gör (min erfarenhet) - vet dock inte vad den heter, var länge sedan jag jobbade så.

När jag använder tuschpennor så har jag tidigare jobbat med små fina "rörpennor", dyra som tusan och mina fungerar inte längre. :gremfrown: Numera så letar jag rätt på pennor som inte är filtspetsar och inte är ballpoints, vet inte vad de heter eftersom jag inte har några kvar hemma. De är dock oftast väldigt fina i spetsen, så här gäller rastrerinsteknik så att säga (Arfert o comp vet bättre, är jag helt säker på), små fina linjer som man lägger bredvid varandra istället för att svärta hela ytor.

Vad det gäller amatörmässigheten så är jag Mycket Glad amatör som gärna säger att jag är expert. :gremsmile: Arfert och Robert är experterna (Arfert jobbar ju med det och Robert har ju serietecknarutbildning bakom sig) Så nog kan du ge goda tips du också. :gremsmile:

Olle Linge

Snigel
En fråga till alla!

Jag tänker ungefär som Martin och ska ge det här med tecknandet ett rejält försök för att se om det är något jag trivs med. Utöver de frågor han tar upp har jag en ytterligare fråga, nämligen hur mycket fokus man ska lägga på systematik kontra ös. Systematik handlar alltså om att faktiskt studera saker (anatomi och liknande) för att lära sig hur det ser ut. Ös handlar om att ja... teckna efter förmåga.

Hur balanserar man de här? Jag antar att man knappast blir bra av att bara studera anatomi, samtidigt som jag känner på mig att det är rätt dåligt att inte ha någon koll alls. Några tips?

Eva Florén

Swashbuckler
Re: En fråga till alla!

Det hänger helt enkelt på vilken måltavla du har. :gremsmile:

Vill du bli en bra tecknare med inriktning på det anatomiskt korrekta? Då måste du lägga ner energi och tid på att just teckna det anatomiskt korrekta.
Vill du bli bra på att få till en viss karaktär? (exempelvis komik, miljö, stämning etc) Då får du lägga ner krutet där.

Jag vet att det kanske inte är det svar du önskar, men sanningen är att allt tar tid.

Börja därför att ställa dig själv frågan:
- Vad vill jag uppnå?

Det är först därifrån som en god student når framgång. :gremsmile:

Några tips i alla fall. Gör enkla kroppar som serieskapare gör det. Tänk utifrån geometriska former (en del leker med boxar, andra med tuber och andra kombinerar olika former) när du gör en människa eller annan varelse. Lär dig de enkla grunderna - huvudet är ca 1/8-del av kroppen etc (finns bra litteratur i ämnet på de flesta bibliotek). Kika gärna på serieskapare också för att läsa ut kroppsspråk (hukande ställning och skyddande händer över huvudet - rädsla), ansiktsuttryck (gapande munnar och vidgade ögon) - där finns mycket tips att hämta.
Omvandla till en egen teknik att teckna, bara för att serier är stereotypa så är de inte dåliga förebilder. Jobba sedan vidare, det vinns böcker i anatomi för tecknare som inte behöver kosta mycket - men dessa ger inte så mycket insikt av hur man får fram en stämning (åtminstone inte de jag har) och känsla hos människan.
När det gäller miljöer så är återigen serier och filmer bra saker att titta på. Stämning skapas i bägge och det är ju stämning du vill föra vidare till spelet, eller hur. :gremsmile:
Reklambilder kan vara en annan sak att kika på... och för all del reklam på TV. Titta vilka grepp de använder för att skapa en känsla hos dig. Vilka miljöer och vilka kläder osv - allt är signaler som styr dig medvetet och omedvetet i tanken.

Lite tips, om än kanske inte heltäckande. :gremsmile:

Eva