Nekromanti Avteckningsvänliga bilder och tips

ro83rt

Swordsman
Re: En fråga till alla!

Många som gjort sig kända genom att teckna cartoon-prylar eller mer abstrakta och utflippade motiv har också varit skickliga realistiska illustratörer. Två exempel är t.ex. Picasso och Asterix tecknaren Uderzo. Oavsett vad det är du vill göra är det alltid bra att ha koll på systematiken, om det är inte är helt abstrakta motiv du vill göra. Öset är det som gör det roligt och därför får man inte hoppa över det heller.

Kroki är t.ex. riktigt tråkigt, men det är nyttigt och gör öset roligare allteftersom du blir bättre. Progressionen är en viktig del tycker jag.

Arfert

Facit
det finns bra pennor med fiberspets.. nästan alla av japanskt fabrikat. Det brukar stå nåt om "pigmented ink" på dem, och brukar vara minst dubbelt så dyra som vanliga fiberspetspennor... nånstans mellan 35 - 60 spänn styck, beroende på märke och inköpsställe... Jag gillar ett märke som heter COPIC Multiliner.

Arfert

Facit
Re: En fråga till alla!

Ja absolut... man blir mycket bättre på att flippa om man kan grunderna.. det sysn nästan alltid om nån som "flippar" kan rita på riktigt eller inte...

Och kroki är verkligen att rekommendera!

Arfert

Facit
tyvärr handlar det bara om övning, övning och åter övning... förr i tiden hade jag jämnt på mig ett litet skissblock.. speciellt på resor och så.

Finns en hel del bra böcker också... för en "serieteckningsstil blandat med Michelangelo" rekommenderas Hogarths anatomiböcker (som Dynamic Anatomy och hans andra böcker)..

eller varför inte kolla in den mer amatörinriktade How to draw comics the Marvel way

Arfert

Facit
Claes Ohlson hade förr bra pennor i den stilen.. också de japanska... i ett set med 4 olika spetsar. De var betydligt billigare, men ändå helt OK.

solvebring

Superhero
Okej, tack för tipset. Har några teckningsböcker faktiskt, en del småkurser osv. Dock känns en del helt dassiga, andra är bättre.
Så, övning, övning säger du. Ja, jag antar det då. :gremsmile:
... Har du gått någon skola förresten, för att uppnå din nivå?

solvebring

Superhero
Så, är det viktigast att teckna bra, hellre eller verklighetstroget då?

Med det vill jag också säga att bra och verklighetstroget inte alltid är samma sak. Stamningtroget är bra, för det är alltid bättre än verklighetstroget som låser sig i en typ.

solvebring

Superhero
Så, är det viktigast att teckna bra, hellre eller verklighetstroget då?

Med det vill jag också säga att bra och verklighetstroget inte alltid är samma sak. Stamningtroget är bra, för det är alltid bättre än verklighetstroget som låser sig i en typ.
Jag försöker vara stämningsenlig, men tyvärr kommer jag alltid att vara hellre än bra. Men här kommer en bild som du gärna får kommentera. Kan du se några direkta fel (ja, det är inte snyggt det vet vi, men alltså fel teckingsmässigt sett)?

Zire

Swashbuckler
Jag är inte Arfert, men jag hade gärna sett mer skuggor och kontraster! Mer effektfull ljussättning helt enkelt.

solvebring

Superhero
Jag är inte Arfert, men jag hade gärna sett mer skuggor och kontraster! Mer effektfull ljussättning helt enkelt.
Det är ju det som är så helvetes svårt!
Försöker skugga bilder, men tycker alltid att något lagts fel i slutändan. T.ex. att försöka skugga ansikten blir jag galen på. Brukar leka med lampor osv. för att se hur skuggor faller över kläder och ansiktet osv. men det är tamejfan omöjligt. Jag kommer nog aldrig att lära mig att lägga skuggningar... Även om jag ofta försöker.
Därför har det blivit lite av en grej att utelämna dem. :gremcrazy:

Dimfrost

Special Circumstances
Enkla fiberspets? Hur enkla då? Min erfarenhet av enkla/billiga fiberspetspennor är att det gärna vill bli dubbelt så mörkt eller dålig mörkerhet på tuschen om man säger (ja, vill jag ha Svart så ska det vara SVART och vill jag ha gråskala så ska det vara en jämn gråskala - Krille hade några speciella pennor till det minns inte vad de heter).
Ganska enkla. Inte perfekt svärta, och dessutom bleknar det man ritat ytterligare när man suddar bort den underliggande blyertsen. Men det gör mig inget, eftersom det är lätt att få all svärta man vill ha när man scannar. Jag har bara varit ute efter hundra procent svärta där så jag har oftast scannat som text, utan gråskalor. Annars är det ju lätt att fixa i Photoshop.

/Dimfrost

Quadrante

Grisbonde
..jo varför inte göra det!

För att inte hamna i upphovsrättsliga problem och för att de två sakerna är de som gör att man lättast kommer väldigt nära ursprungsbilden. (typ så)

Olle Linge

Snigel
Jaha, men det här handlade ju om att öva upp sin förmåga, inte att publicera saker? Men då förstår jag hur du menar.