Det här är lite långt och svamligt, ha förståelse för detta.
Håller på med vad som i princip kan bli lite av ett avslut på en kampanj i Eon, hyfsat våldsam, hyfsad grisodlig. Kort sammanfattning: RP har stulit ett föremål som anses besitta magiska krafter, en avbild av tirakernas mörka härskarinna. Den Frakk-stam som dyrkar och beskyddar avbilden är förstås inte så glada över detta. Samma sak hände för ett och ett halv år sedan så de tror sig veta vart avbilden förs. Om inte rollpersonerna lyckas med något exceptionellt duktigt eller korkat så kommer det hela att utmynna i en stor strid när tirakerna anfaller en by bakom en palissad.
Nu vill jag inte friforma striden. Många av de som är involverade är SLP:n med namn som mött och agerat med rollpersonerna de senaste dussinet spelmötena, så jag vill ha att jag och spelarna skall ha lite koll över vad som händer under striden. Därför vill jag inte använda mig av några befintliga regler från till exempel Krigsherren. Självfallet är inte heller aktuellt att hantera 60-talet kombattanter med ens en mycket nedskalad version av Eons vanliga regler.
Som lösning på detta så tänkte jag ut ett mycket simpelt brädspel. Alla som inte är rollpersoner pressas ner i ett par kategorier som har Närstridsvärde, Avståndsvärde och Skydd. Jag tänker göra några enkla tabeller (slippa till och med enkel huvudräkning) där det första respektive andra värdet för anfallaren minus värdet för Skydd för motståndaren ger procentchansen att slå ut motståndaren den rundan. Sedan tillkommer ett par enkla modifikationer för de som står i skydd på palissaden eller avståndsstrid på längre håll.
Vad jag vill ha intryck på är värdena och kanske framförallt nivån på värdena för att de skall leda till en strid som tar en rimligt lång tid i antalet rundor räknat. Rollpersonerna skall ju springa runt och agera med de vanliga reglerna så jag vill att de skall komma i fas med övriga.
Värden (Närstrid/Avstånd/Skydd)
Gûrd 4/4/0 (klubbor, dirkk, kortbågar, päls...)
Tirak 8/6/2 (Yxor, klubbor, frakka, härdat läder...)
Thrukk 10/0/3 (B.hammare, härdat läder...)
Bonde 4/0/1 (Vedyxor, klubbor...)
Milis 6/6/1 (Spjut, kortsvärd och sköld, m. läder...)
Krigare 10/0/3 (Svärd och sköld, ringbrynja...)
Ex.: Gûrd i strid med bonde, först får gûrden 3 % chans att slå ner bonden, sedan bonden 4 % att banka ner gûrden.
Håller på med vad som i princip kan bli lite av ett avslut på en kampanj i Eon, hyfsat våldsam, hyfsad grisodlig. Kort sammanfattning: RP har stulit ett föremål som anses besitta magiska krafter, en avbild av tirakernas mörka härskarinna. Den Frakk-stam som dyrkar och beskyddar avbilden är förstås inte så glada över detta. Samma sak hände för ett och ett halv år sedan så de tror sig veta vart avbilden förs. Om inte rollpersonerna lyckas med något exceptionellt duktigt eller korkat så kommer det hela att utmynna i en stor strid när tirakerna anfaller en by bakom en palissad.
Nu vill jag inte friforma striden. Många av de som är involverade är SLP:n med namn som mött och agerat med rollpersonerna de senaste dussinet spelmötena, så jag vill ha att jag och spelarna skall ha lite koll över vad som händer under striden. Därför vill jag inte använda mig av några befintliga regler från till exempel Krigsherren. Självfallet är inte heller aktuellt att hantera 60-talet kombattanter med ens en mycket nedskalad version av Eons vanliga regler.
Som lösning på detta så tänkte jag ut ett mycket simpelt brädspel. Alla som inte är rollpersoner pressas ner i ett par kategorier som har Närstridsvärde, Avståndsvärde och Skydd. Jag tänker göra några enkla tabeller (slippa till och med enkel huvudräkning) där det första respektive andra värdet för anfallaren minus värdet för Skydd för motståndaren ger procentchansen att slå ut motståndaren den rundan. Sedan tillkommer ett par enkla modifikationer för de som står i skydd på palissaden eller avståndsstrid på längre håll.
Vad jag vill ha intryck på är värdena och kanske framförallt nivån på värdena för att de skall leda till en strid som tar en rimligt lång tid i antalet rundor räknat. Rollpersonerna skall ju springa runt och agera med de vanliga reglerna så jag vill att de skall komma i fas med övriga.
Värden (Närstrid/Avstånd/Skydd)
Gûrd 4/4/0 (klubbor, dirkk, kortbågar, päls...)
Tirak 8/6/2 (Yxor, klubbor, frakka, härdat läder...)
Thrukk 10/0/3 (B.hammare, härdat läder...)
Bonde 4/0/1 (Vedyxor, klubbor...)
Milis 6/6/1 (Spjut, kortsvärd och sköld, m. läder...)
Krigare 10/0/3 (Svärd och sköld, ringbrynja...)
Ex.: Gûrd i strid med bonde, först får gûrden 3 % chans att slå ner bonden, sedan bonden 4 % att banka ner gûrden.