Måns said:
Ska jag vara ärlig så förstår jag inte Act under fire riktigt. Eller, jag förstår ju den, men gick det inte att lösa det på ett bättre sätt. Jag ser ingen skillnad mellan det move och det generella som som Simon slängde ihop här ovan.
Nä, det är ingen skillnad, det var precis Act som jag beskrev. Det jag tänker på som en mindre bra sak när man konstruerar liknande system eller hack är att man inför fler varianter av Act, för något olika situationer, eller med bara tematiska insnävningar.
Om man tänker såhär: Hela spelet kan köras med bara ett enda move, nämligen Act, eller något som funkar likadant. Där är hela resolutionssystemets stomme. Sedan kan man tillföra ytterligare moves, som genom att de finns och används styr vad fiktionen kommer att innehålla i olika riktningar. I AW är antalet specifika moves oändligt, därför att antalet custom moves man kan tänka ut som är "lagliga" är obegränsat. Men spelskaparen har valt ut vissa moves som ska användas av alla spelgrupper, som på ett sätt definierar spelet eller hacket, nämligen uppsättningen basic moves, samt vissa som rekommenderas men inte är lika självklara, nämligen peripheral moves.
Min invändning mot ditt första förslag är alltså att det är Act, fast något tematiskt insnävat. Det beskriver en kategori av Act-situationer, eller en kontext för Act-handlingar, men det ringar inte riktigt in faktiska konkreta handlingar, moves. Alltså, det tillför för lite utöver Act för att motivera att finnas med som ett basic move.
Nu har jag suttit en stund och försökt komma på förslag för hur jag tycker en sån här move ska se ut ("när du försöker komma fram i tid", "när du rider som en djävul", "när du pressar din häst till det yttersta", osv), men jag hamnar hela tiden i att jag tycker att de inte platsar som basic moves, utan borde täckas av Act istället. För jag tycker situationerna är likvärdiga med andra svåra och farliga saker som folk gör i den sortens berättelser - klättrar på tågtak, balanserar på flytande stockar, hoppar från häst till häst i farten, slänger sig ut från andra våningen, osv - och alla de borde inte heller ha sina egna basic moves.
Som character moves däremot är det en annan sak - självklart kan en rollperson vars koncept är att vara den blixtsnabbe ryttaren ha ett move som handlar om det, ungefär som att
eye on the door tillåter en rollperson som har det som grej att i ett slag shortcutta sig förbi en hel konfliktsituation, utan att det borde vara en basic move i sig.
(Ge mig en hint om jag är för neggig! Det är alls inte avsikten i så fall!)