Nekromanti [AW] Alpha Delta City [MC-tråd]

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Den här tråden kommer att innehålla information om personer i Alpha Delta City som mina spela inte gärna ska läsa (bl.a. fronter, hot m.m.).

För en spelrapport kan man läsa en av mina spelares (Oskars) rapport här istället!

Första spelmötet var igår och jag förberedde genom att läsa MC kapitlet, köpa färgpennor och tänka ut en öppningsscen för varje rollperson. Färgpennorna var till en karta över Alpha Delta City som spelarna skulle få rita under spelmötet.

Brews (Maestro D') goda morgonhumör inne på sitt kontor förstördes av skrik nere från baren. AD Citys doktor Lamprey hade stuckit en spruta med något i ögat på vattenhandlaren Omars dotter Grit.

Brainern Joyette vaknade av att hans sexkund Allison var medvetslös med näsblod. Hon hade visst varit lite för hårdhänt med Allison under natten.

Big Daddy (hardholder) vaknade av någon minuts strömfall. Något var alltså fel med Maskinen (som inte bara ger bekvämligheter som ljus och värme utan även styr stadens port och försvar).

President (hoardern) satt i sitt utkikstorn vid marknaden och såg ett bilbatteri som hans hoard bara måste ha i sin kikare. När han rusat genom folksamlingen och nått till ståndet hade skrotsamlaren Been med sin plåthatt och råttapa precis hunnit köpa batteriet.

Brew, Big Daddy, Joyette och Presidents reaktion på dessa händelser kan ni läsa om i Oskars spelrapport.

Jag började arbetet med att sammanställa fronterna för Alpha Delta City idag. Alla är inte klara ännu men jag har sammanställt hittills etablerade spelledarpersoner som hot och skissat upp tre fronter varav en är färdig än så länge.

Under spelmötet igår etablerades De förbjudna gångarna i Alpha Delta City. Staden ligger i en krater i ett berg i vilket det finns ett gammalt militärt bunkersystem. Delar av gångarna har integrerats med Alpha Delta City (och utgör förråd, bostäder m.m.) men de mörka delvis outforskade delarna av gångarna kallas för De förbjudna gångarna.

I början av spelmötet vaknade hardholdern Big Daddy av strömfall genom hela staden. Han bad sina livvakter Freezer och Cooler (siamesiska tvillingar och albino) att kolla upp vad som hänt med Mekanikerna (de som sköter Maskinen som ger Alpha Delta City elektricitet).

Senare under spelmötet kom Big Daddys högra hand Bardock med Freak (den näst viktigaste mekanikern) som motvilligt berättade att Margaret (den högsta mekanikern) hade tagit delar ur Maskinen. Big Daddy gick då iväg med Bardock till Presidents bunker för att låna reservdelar av honom. Istället mötte han brainern Joyette som sa att President inte var hemma. När Big Daddy förklarade att han egentligen behövde hitta mekanikern Margaret öppnade sig Joyette för malströmmen och såg att Margaret byggde på nån slags maskin inuti De förbjudna gångarna. Big Daddy, Joyette och Bardock skulle bege sig in i De förbjudna gångarna och jag bad om 5 minuters paus och konstruerade ett move för vandringen.

När du vandrar ner i De förbjudna gångarna slå +Sharp: 10+ välj 3, 7-9 välj 1:
- Ni hittar det ni söker.
- Ni hittar snabbt ut igen.
- Ni hittar något värdefullt.
- Gångarna tar inte någon tribut.

Slaget blev (5) så jag jävlades med dem. För att fånga känslan av De förbjudna gångarna lät jag Big Daddy och Bardock komma ifrån Joyette (Oskar påpekade att Joyette lät dem gå vilse med avsikt). De hittade inte Margaret utan blev förföljda av De som försvunnit i gångarna istället. För att komma levande från De förbjudna gångarna blev Big Daddy tvungen att lova sitt förstfödda barn Dolly som tribut. Han och Bardock stapplade ut i staden nästa dygn. Här etablerade vi även att De förbjudna gångarna skiftar i värme och kyla så att de som vandrar där både blir uttorkade och förfrysta. Ibland kan de vara dödligt kalla och ibland så heta att man riskerar uttorkning. Joyette fick också lova att offra sin kärlek Jonah till underjorden.

Känslan över De förbjudna gångarna och min egen nyfikenhet över vad som pågår och vad Margarets maskin är för något gav mig idéer till en front kopplad till underjorden. Under spelmötet beskrev de spelare som öppnade sig inför malströmmen (Joyette och President) den som en slingrande spiral som man såg öppna sig inom ens synfält. Alltså malströmmen är i Alpha Delta City en malström!!! När Joyette öppnade sig för malströmmen inför Big Daddy och Bardock beskyllde Bardock henne senare för att riskera malströmmens vrede. Joyette frågade Bardock om aldrig han öppnade sig för malströmmen och jag improviserade, "Jovisst, fan gör jag det, häxa, men jag skulle aldrig öppna mig för malströmmen utan att offra något till underjorden först!" Det var alltså etablerat att Big Daddys högra hand Bardock trodde att man var tvungen att blidka underjorden och vi kom snabbt överens om att en stor del av invånarna i AD City offrar till De förbjudna gångarna och underjorden.

Tänk om malströmmen är hungrig? Kanske har den slukat världen innan apokalypsen och lämnat aska, sand och mörker efter sig?

Resultatet blev en front:

Malströmmen
Uttrycker: Hunger.
Mörk framtid: Malströmmen växer sig allt större på ödelandets själar. Fler och fler offras till underjorden. Öknen slår hungrigt mot Alpha Delta Citys murar tills de inte kan hålla sanden tillbaka längre. Till slut finns bara sand och mörka katakomber kvar av staden.
Hot:

Malströmmen
Typ: Mirage (Landscape)
Impuls: To entice and betray people.
Custom move: Om man inte har gjort ett offer till underjorden och öppnar sig inför malströmmen och misslyckas vandrar man in i De förbjudna gångarna.
Nedräkning:
0-3 Folket i Alpha Delta City drömmer om underjorden.
3-6 En person utropar sig som ledare för Underjordens dyrkare.
6-9 Även unga börjar offras till underjorden.
9-10 De förbjudna gångarna växer.
10-11 Malströmmens grepp hårdnar.
11-12 Alpha Delta City slukas av malströmmen.

De förbjudna gångarna
Typ: Furnace (Landscape).
Impuls: To consume things.
Custom move: När du vandrar ner i De förbjudna gångarna slå +Sharp: 10+ välj 3, 7-9 välj 1:
- Ni hittar det ni söker.
- Ni hittar snabbt ut igen.
- Ni hittar något värdefullt.
- Gångarna tar inte någon tribut.

Underjordens dyrkare
Typ: Cult (Brutes).
Impuls: To victimize and incorporate people.
Beskrivning & medlemmar: Underjordens dyrkare är den största kulten i AD City. Man offrar till De förbjudna gångarna. Gamla dyrkare avslutar sitt liv genom att offra sig till gångarna.
Personer som är med i kulten är Bardock (förra hardholderns son och Big Daddys högra hand), Allison (Big Daddys favoritfrilla), Lits (The Maestro D' Brews favoritkund), Exit (Big Daddys kammarslav) och Wonder (som brainern Joyette har gjort illa).

Öknen
Typ: Furnace (Landscape).
Impuls: To consume things.
Custom move: När du färdas genom öknen slå +Sharp: 10+ välj 3, 7-9 välj 1:
- Du undviker öknens jägare.
- Du hittar någon du letat efter.
- Öknen svarar på en fråga du har.
- Öknen försöker inte hålla kvar dig.

Utöver denna front har jag Avundsjukan (Envy, hoten: Prophet (warlord), Junkyard (slaver), Ökenrövarna (hunting pack) och Been (cannibal)) samt fronten Alpha Delta City (Ignorance, hoten: The Righteous (cult), Big Daddys gäng (enforcers) och Staden (breeding pit)) som jag tänkte skriva klart imorgon.

Här kommer även en lista på alla etablerade personer i Alpha Delta City och vilka grupper de tillhör. De som inte är listade i fronterna ovan kommer att hamna i hemfronten.

BIG DADDYS GÄNG (Brutes: Enforcers, Impulse: to victimize anyone who stands out)
Kända medlemmar:
Bardock - Son till f.d. hardholdern Crash, Big Daddys högra hand, arabisk look, bakåtslickat hår, ringar i öronen, snabb och dödlig, knivar, pistoler, brottare, medlem i Underjordskulten, vidskeplig mot brainern Joyette, har ovetandes en dotter med Brew (Cristal).
Brolly - Elvis-look, svarta skinnkläder.
Manfrotto - "Starke Adolf", tjurliknande med kort vitt hår, vildsint och stark, har blivit sexuellt manipulerad av Joyette, fruktar underjorden (under A.D. City).
Raditz - Big Daddys bödel, beväpnad med stort svärd.
General Gingu - Ansvarar för A.D. Citys murar och portar.
Freezer och Cooler - Hårlösa albinos och siamesiska tvillingar, Big Daddys livvakter.

BREWS CREW (Brutes: Family, Impulse: to close ranks, protect their own)
Kända medlemmar:
Money - Bartender, hårdnackad kvinna med mohikanfrisyr, scarifications, svetsarglasögon, muskulös överkropp med linne över, hagelgevär under bardisken, super kunder under bordet.
Zillah - Kock, ung senig kille, harmynt, lagar medioker mat.
Rural - Allt-i-allo och kökshjälp, 10 årig näsvis tjej.
Boon - Förstehora, Brews högra hand på The Rosebud, parar ihop kunderna med den hora som bäst passar dem, korupulent, saknar tänder, specialiserad på avsugningar.
Maple - Hora, 40-årig dominatrix, mörkhyad med rastaflätor, svart läderkorsett och string, lårhöga stövlar med stilettklackar, gillar strap-on, bestämd!
Drustie - Hora, 20 årig kvinna, rödhårig skönhet, magdanserska.
Cheekie - Hora, 30 år, svart transexuell man i grön korsett och spetskjol.
Cookie - Hora, 20 årig kille med ljusblont nästan vitt hår som är bakåtkammat i lång hästsvans, uppknäppt vit skjorta över vältrimmad kropp, små svarta shorts, specialiserad på kvinnor.
Nan - Hora, 20-årig tjej, har hög smärttröskel så hon tar emot de hårdhänta kunderna, kroppstatueringar, naken under svart fishnetbody och röd ballerinakjol.
Grace - Hora, 14-årig runaway, hemlighetsfull, asiat, extremt vig, har flest kunder.
Groove - Hora, 13-årig pojke, ser ut att vara 9 år, liten och tanig med brunt hår och sliten mörkblå kostym, blev nyligen allvarligt misshandlad efter att ha stött på The Righteous ledare Rolfball på marknaden.
Enough-to-eat - Hora, ägdes tidigare av Brew men försvann på marknaden efter att Brew missat en betalning till droghandlaren Gams (Brew tror att Gams tagit Enough-to-eat).
Clarion - Hora, olivfärgad vacker yngling, Brew bytte till sig Clarion av slavhandlaren Jarthis i utbyte mot att hon skulle låta Clarion fungera som avelshane (Jarthis skulle få fem friska avkommor från Clarion inom fyra år).

THE ROSEBUDDIES (Brutes: Enforcers, Impulse: to victimize anyone who stands out)
Kända medlemmar:
Jester - Gängets alpha, en äldre man med kubisk satt kropp och rakat huvud, fungerar som en fadersgestalt för Brew som han har känt sedan hon såldes till The Rosebud som 13-åring.
Isle - Storvuxen man med goatee.
Ula- Kvinna med tatueringar i ansiktet.

UNDERJORDENS DYRKARE (Brutes: Cult, Impulse: to victimize & incorporate people)
Kända medlemmar:
Exit - Big Daddys kammarslav, pojke endast iförd plastförkläde, fungerar ibland som bord åt Big Daddy.
Allison - Big Daddys favoritfrilla och mor till hans förstfödda, köper sex/manipuleras av brainern Joyette.
Lits - Brews favoritkund.
Wonder - Någon Joyette gjort illa.

MEKANIKERNA (Brutes: Family, Impulse: to close ranks, protect their own)
Kända medlemmar:
Margaret - Mekanikernas ledare, äldre kvinna, bygger en hemlig maskin i De förbjudna gångarna under A.D. City, är älskare med President.
Cristal - Brews 10-åriga dotter (som Big Daddys högra hand Bardock är ovetande fader till), uppfostras av mekanikernas ledare Margaret.
Freak - En storvuxen man i lappad overall täckt av olja och svetsärr.


LAMPREY (Grotesque: Pain Addict, Impulse: craves pain, its own or others?)
A.D. Citys försupna och sadistiska doktor, en liten utmärglad man med tunt vitt och stripigt hår och ett bälte med sprutor och mediciner runt midjan, återkommer ständigt till The Rosebud där han ställer till med bråk och skadar hororna, högg en kanyl i ögat på vattenhandlaren Omars dotter Grit och fick som bestraffning högra benet avhugget av Big Daddy.

JUNKYARD (Warlord: Slaver, Impulse: to own and sell people)
Kända medlemmar:
Omar - Vattenhandlare från Junkyard som står för större delen av vattenimporten i A.D. City, stor och rundlagd med kaftan, fez och smal mustasch.
Jarthis - Slavhandlare, stor fet kvinna, skallig, frossande.

BEEN (Groteque: Cannibal, Impulse: craves satiety and plenty)
En lismande och skrupellös skrotsamlare och handelsman, stor och tjock med plåthatt, dräkt av metallbitar och en hårlös skorvig råttapa i koppel (Scratchy) som han ständigt smeker, vill bli delägare i The Rosebud.
Peppering, Bowdy och Sun - Tre jättelika håriga systrar som jobbar som livvakter åt Been, vill hämnas på President efter att han sårade yngsta systerns Pepperings känslor (och torterade henne).

GAMS GÄNG (Brutes: Hunting pack, Impulse: to victimize anyone vulnerable)
Kända medlemmar:
Gams - Droglangare i A.D. City, lånade ut oddments till Brew så att hon kunde köpa The Rosebud.

THE RIGHTEOUS (Brutes: Cult, Impulse: to victimize & incorporate people)
Kända medlemmar:
Rolfball - Ledare för Den hängda gudens kult av metallrustade galningar kallade The Righteous, motarbetar The Rosebud då det är syndigt att frivilligt söka njutning, köper en slav varje vecka som de låter spika upp på ett rostigt stålkors i sitt tempel.

JONAH'S CREW (Brutes: Sybarites, Impulse: to consume someone's resources)
Kända medlemmar:
Jonah - Den unga ledaren för gatutjuvarna (barn & tonåringar) Jonah's Crew, hatar President och vill ha hans hoard, är ovetande objekt för brainern Joyettes kärlek.
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Spelarnas karta över AD City!

Spelarnas karta. Förhoppningsvis kommer den att fyllas på ännu mer under nästa spelmöte.



Här är platserna på kartan:
1. Hardholdern Big Daddys hang out!
2. Slavmarknaden.
3. Vattenhandlaren Omar (från Junkyard).
4. Nedgång till kulvertarna till Presidents bunker.
5. Brews bordell "The Rosebud"
6. Mekanikernas hus/tält (där Margaret bor).
7. Doktorn Lampreys bostad.
8. Södra tunneln (här finns 2 tågvagnar).
9. The Righteous tempel.
10. The Rosebuddies ledare Jesters boning.
11. Västra tunneln.
12. Lekplatsen (militär hinderbana).
13. Skrothandlaren Beens tillhåll (en pool som täcks över med en presenning på natten).
14. Skjulet (folket i AD City hjälps åt att bygga upp skjulet när det rasar, mötesplatser för kåta personer).
15. Södra vaktkuren.
16. Långa torget (mat, prostitution).
17. Rödljustorget (bordeller och horeri)
18. Place of Mind (de dödas viloplats).
19. Underjordens dyrkares tempel.
20. Östra tunneln.
21. Östra vaktkuren.
22. Västra vaktkuren.
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Här kommer fortsättningen på mina fronter och funderingar kring Alpha Delta City!

Jag kom på att jag glömde skriva ut mina frågeställningar till fronten Malströmmen igår. Här är de ifall någon är intresserad:
Kommer Dolly att offras?
Kommer Jonah att offras?
Vilka kommer att gå med i Underjordskulten?
Hur påverkar Margarets maskin malströmmen?
Kommer Bardock att förråda Big Daddy?
Vem blir Underjordskultens ledare?
Kan malströmmens hunger dämpas?

Och här front nr 2:

Avundsjukan är en front för de personer/grupperingar som önskar ha en del av kakan (Alpha Delta City) men inte har fått det.

Mörk framtid: Öknens invånare försöker hitta vägar in i Alpha Delta City - medel att stjäla stadens rikedomar. Om de inte stoppas kommer A.D. Citys murar att falla och stadens övertas under hemska former.

Frågor:
Vilka kommer att låta sig mutas?
Kan Big Daddy se hotet i tid?
Kommer General Gingu (portvakten i AD City) svika Big Daddys tillit?
Vad vill Prophet?
Kommer krigsherrarna att alliera sig med varandra?
Kan Big Daddy skapa nya allianser?
Kommer Been att stoppas?

Hot: Här fick alla hot en nedräkning då det känns som att varje separat hot kan influera varandra beroende på hur Big Daddy väljer att tackla dem. Istället för att ha en nedräkning för hela fronten blir det många enskilda faktorer som spelar in för hur Avundsjukan kommer att påverka Alpha Delta City.

Prophet - The Pit
Typ: Dictator (Warlord).
Impuls: To control.
Beskrivning: Prophet är The Pits orakel; lemlästad utan armar och ben, inlindad i smutsiga bandage och omkringburen i en bärstol av fyra jättelika slavar. Prophet väger upp sin kroppsliga tillkortakommanden med själslig styrka. Blodtörstiga krigare samlas bakom profeten och fler ansluter sig för varje dag.
Custom move: När Prophet försöker läsa ditt öde slå +Wierd: 10+ Du ser Prophets öde istället, 7-9 Ni ser båda varandras öde, fråga Prophet en fråga och svara på Prophets fråga.
Nedräkning:
0-3 Rykten om att Prophet samlar en armé i The Pit.
3-6 Handelskaravaner från A.D. City återvänder inte från The Pit.
6-9 The Pits handelsmän börjar diskret bryta Big Daddys lagar i A.D. City.
9-10 Prophet tågar mot A.D. City med sin armé.
10-11 Prophet ställer ultimatum.
11-12 Prophet invaderar A.D. City.

Matilda - Junkyard
Typ: Slaver (Warlord).
Impuls: To own and sell people.
Beskrivning: Junkyard är en ormgrop av slavhandlare och handelsmän. Den giftigaste av dem alla är hardholdern Matilda. Genom mutor, gift och intriger försöker Matilda slingra sig in i Alpha Delta City.
Custom move: När du äter en måltid med Matilda slå +Sharp: 10+ välj 3, 7-9 välj 1:
- Du blir erbjuden att köpa något du vill ha.
- Matilda avslöjar en hemlighet om en av dina fiender.
- Matilda avslöjar en svaghet (+1 forward mot Matilda).
- Du undviker att bli drogad eller förgiftad.
Nedräkning:
0-3 Rykten om missnöje från Junkyard.
3-6 Ökade vattenpriser för Alpha Delta City.
6-9 Försök till att muta viktiga personer i A.D. City. Rykten om att Matilda skapar allianser med andra krigsherrar.
9-10 Lönnmordsförsök mot Big Daddy.
10-11 Ultimatum. Vattenkaravanerna hävs.
11-12 Invasion.

Ökenrövarna
Typ: Hunting pack (Brutes).
Impuls: To victimize anyone vulnerable.
Beskrivning: Öknens vrålande nomader. På motorcyklar och bepansrade bilar plundrar och lemlästar de svaga resenärer. Ökenrövarnas hövdingar har länge velat plundra A.D. City men stadens murar har varit för höga och tjocka. Nu kanske nya dörrar öppnar sig?
Custom move: Medium gang 3-harm 2-armor
Nedräkning:
0-3 Hotar i öknen.
3-6 Hotar i öknen.
6-9 Hotar i öknen.
9-10 Allianser med andra krigsherrar.
10-11 Ökenrövarnas antal växer. Attacker nära staden.
11-12 Invasion.

Been
Typ: Cannibal (Grotesque).
Impuls: Craves satiety and plenty.
Beskrivning: Handelsmannen Been blir aldrig nöjd med vad han har. Han måste ha mer och han är beredd att göra vad som helst för att få det...
Custom move: Beens livvakter de jättelika systrarna Peppering, Bowdy och Sun räknas som: Small gang 2-harm 2-armor.
Been har en elpistol (s-harm) och en plåtdräkt (2-armor).
Nedräkning:
0-3 Been gapar efter för mycket.
3-6 Ljusskygga möten med representanter utifrån staden.
6-9 Försöker köpa information om Big Daddy och stadens säkerhet.
9-10 Spionage.
10-11 Försöker köpa viktiga personers lojaliteter.
11-12 Öppnar portarna för fienden/Lurar Big Daddy i bakhåll.

Vilka av dessa hot som allierar sig med vilka (eller om de alls gör det) lämnar jag öppet. Kanske ser Big Daddy till att betala Matilda (Junktown) för att skapa en allians? Kanske låter någon döda Been innan han hinner gå för långt? Svaren kommer jag att få i spel så jag vill inte svara på dem i förväg! :gremsmile:
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Här är min tredje front!

Inuti Alpha Delta City en front för Alpha Delta Citys inre hot och är baserad på Ignorance.

Mörk framtid: Allt eftersom A.D. City faller in i barbari, apati och interna konflikter förlorar Big Daddy kontrollen över staden. A.D. City faller sönder inifrån när stadens invånare förblir oförmögna att enas för ett syfte.

Frågor:
- Vilka kommer Lamprey att skada? Vilka kommer han att rädda?
- Hur kan A.D. City räddas ur dekadensen?
- Kommer någon att gå med i The Righteous?
- Kommer Big Daddy behålla kontrollen över sitt gäng?
- Kommer Rolfball att överleva?
- Vilka kommer att skadas i Staden?
- Kommer Brew att kunna rädda The Rosebud från The Righteous?
- Vilka kommer att hänge sig åt perversionerna?

Hot: Hoten i Alpha Delta City har som gemensam nämnare att de alla kan resultera i att staden splittras i oenighet. De är delvis paradoxala vilket förhoppningsvis kan skapa intressanta vändningar senare i kampanjen.

The Righteous
Typ: Cult (Brutes).
Impuls: To victimize & incorporate people.
Beskrivning: The Righteous är stålrustningar, svärd och gevär som man inte gärna bråkar med. Den hängda guden har förbjudit det frivilliga njutandet och The Righteous inkvisitorer ska utrota synden om så A.D. City måste brinna till grunden för att kunna födas på nytt.
Custom move: Small gang 3-harm 3-armor.
Nedräkning:
0-3, 3-6, 6-9 Attacker och trakasserier mot enskilda personer. Kulten växer.
9-10 Medium gang. Anfall mot horhus (The Rosebud?).
10-11 Ultimatum till Big Daddy om renandet av synden.
11-12 Maktövertagande.

Big Daddys gäng
Typ: Enforcers.
Impuls: To victimize anyone who stands out.
Beskrivning: Slappa av dekandens och perversioner låter A.D. Citys väktare kontrollen över staden slinka dem ur händerna. Lojaliten mot Big Daddy vittrar bort utan uppmuntran och belöningar och gänget splittras i stridande fraktioner.
Custom move: Medium gang 3-harm 1-armor (+2-armor vid försvar av A.D. City).
Nedräkning:
0-3 Lättare korruption.
3-6 Interna konflikter.
6-9 Passivitet.
9-10 Missnöjda röster (Leadership -1 ongoing).
10-11 Nya ledare uppstår.
11-12 Gänget splittras.

Staden
Typ: Breeding pit (Landscape).
Impuls: To generate badness.
Beskrivning: Alpha Delta City är ett Babylon av lättja, egoism och perversioner. Ständigt frossande i lyxen av andras arbete har stadsborna glömt vad A.D. City en gång stod för. Utan lojalitet eller ideal är det lite som håller folket samman...
Nedräkning:
0-3 Allmän dekadens.
3-6 Personer våldtas under perversa infall.
6-9 Mindre upplopp av orgier och våldtäkter.
9-10 Perversionskulter uppstår.
10-11 Rika plundras.
11-12 Staden i upplopp.

Lamprey
Typ: Pain addict (Grotesque).
Impuls: Craves pain, its own or others?
Beskrivning: Lamprey styrs av sina sadomasochistiska impulser. Doktorns bristande medmänsklighet har lett till att A.D. City bara är ett stort experiment för Lamprey - och invånarna hans försökskaniner.

Jag hinner tyvärr inte gå in djupare på tanken bakom dessa nu. :gremsmile:
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Lite tankar kring mina fronter och hot.

AD City har tre fronter; en inre (Inuti Alpha Delta City, Ignorance), en yttre (Avundsjukan, Envy) och en weird (Malströmmen, Hunger).

Inuti Alpha Delta City kommer att fokusera på konflikter innanför stadens murar och hardholdern Big Daddys kontroll över AD City. Den här fronten är till för att lyfta fram staden, dekadensen och rollpersonernas roll i den.

Avundsjukan kommer att lägga fokus på den farliga omvärlden, AD Citys position som handelsmetropol och relationerna till de närliggande holden. Den här fronten är bra för politik, krig, diplomati och utforskande av världen.

Malströmmen är ett utlopp för naturen, övernaturliga krafter, apokalypsen och döden. Här finns utrymme för fantastiska förklaringar, själsliga konflikter och skräck.

Jag vet att mina spelare kommer att skapa många egna intriger under spel så fronterna kommer att fungera mer som bränsle till nya grejer när (om?) saker och ting stannar av. Det känns dessutom som att de hot som tas upp i mina befintliga fronter är sådant som rollpersonerna kommer att interagera med av personliga skäl.

Exempel:
- Big Daddy vill ha kontroll över krigsherrarna runt om AD City för han vet att de mer än gärna skulle ta det som är hans.
- Joyette vill veta vad som finns i De förbjudna gångarna.
- Brew vill ta itu med The Righteous för de har redan skadat en av hennes horor.
- President vill ha Beens grejer.

Jag har en känsla av att fiktionen kommer att avancera hotens nedräkningar naturligt utan att jag kommer att behöva tänka på dem så mycket.

AW:s regelmekanik tenderar till att skapa berättelsen utan att man själv behöver göra mer än reagera på den. Vad fronterna främst av allt är gjort är att jag har reflekterat och sett hot ur andra perspektiv än jag först uppfattade dem. Fronterna ger spelledaren en klarare struktur för att hantera antagonisterna i spel, vare sig det handlar om en obarmhärtig öken eller en galen doktor.
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Re: Spelarnas karta över AD City!

Nu har inlägget med spelarnas karta över Alpha Delta City uppdaterats med platser i staden (de som är utmärkta med siffror på kartan)!
 
Top