Nekromanti [AW-hack/Fantasy] Kall/playbooks

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Tänkte slänga upp dragen till de kall (motsvarande playbooks) jag har knackat ihop till mitt än så länge odöpta AW-hack, så att ni kan se vad jag jobbar på. Reglerna är aningen mer modifierade än vad de flesta liknande hack brukar vara, så fråga gärna om ni undrar om detaljer.

Jag har medvetet utelämnat flufftext om vad de olika kallen innebär, utan hoppas att regelmekaniken tydligt visar deras tema. Arbetet är som synes högst halvfärdigt (tre av kallen -- Drömmaren, Gåtan och Skälmen -- är ännu inte klara och kommer vid senare datum), men jag postar materialet för att kolla efter respons och känna efter ifall jag är på rätt spår.

Attachments

Dimfrost

Special Circumstances
Jag har bara haft tid med en hastig genomläsning, men jag gillar det. Är det något särskilt du vill ha respons på? Det jag kan känna är att de jobbiga valen är ganska få. Jag gillar moves där man får välja två bland fyra-fem alternativ och där man egentligen vill välja allt för att inte råka illa ut.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Dimfrost said:
Jag har bara haft tid med en hastig genomläsning, men jag gillar det. Är det något särskilt du vill ha respons på? Det jag kan känna är att de jobbiga valen är ganska få. Jag gillar moves där man får välja två bland fyra-fem alternativ och där man egentligen vill välja allt för att inte råka illa ut.
Jag tycker den typen av drag ofta gör sig bättre i kärleksbrev än i playbooks. Kallens drag ska vara sådant som spelarna längtar efter att kunna, för det innebär att folk vill tjäna erfarenhet, och det innebär att de följer rollpersonens impulser och/eller försöker sig på saker där de löper stor risk att misslyckas.

Däremot skulle jag gärna spetsa till temat på vissa av dem. Särskilt häxan känns som om jag har tagit lite för många "det här är ett knep en magiker borde kunna lära sig"-drag när jag kanske borde ta fler drag som drar åt det obehagliga (dock utan att inkräkta på Tjänarens område -- Häxan är autonom, oavhängig högre makter).

Dimfrost

Special Circumstances
Svarte faraonen said:
Dimfrost said:
Jag tycker den typen av drag ofta gör sig bättre i kärleksbrev än i playbooks. Kallens drag ska vara sådant som spelarna längtar efter att kunna, för det innebär att folk vill tjäna erfarenhet, och det innebär att de följer rollpersonens impulser och/eller försöker sig på saker där de löper stor risk att misslyckas.
Jag vet inte, jag gillar saker som obehaglig magi där man måste välja mellan att få en kraftfull effekt, en säker effekt, en dold effekt och en effekt som inte skadar någon man älskar, till exempel.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Dimfrost said:
Jag vet inte, jag gillar saker som obehaglig magi där man måste välja mellan att få en kraftfull effekt, en säker effekt, en dold effekt och en effekt som inte skadar någon man älskar, till exempel.
Kanske, men just det exemplet känns lite som crossin the line. Som det är skrivet nu är det möjligen knivar i natten som gör det, i och med att det handlar om saker man släpper kontrollen över men att det ändå är man själv och inte spelledaren som väljer resultat från tabellen.

Dimfrost

Special Circumstances
Svarte faraonen said:
Dimfrost said:
Kanske, men just det exemplet känns lite som crossin the line.
Crossing the line är viktigt att tänka på, men min mening var inte att bryta mot det. Det rör sig snarare om en svartkonstnär som väljer att prioritera olika aspekter i sitt besvärjande, alltså direkt vad rollpersonen faktiskt gör. Men jag förstår hur du menar. Tror jag.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Dimfrost said:
Crossing the line är viktigt att tänka på, men min mening var inte att bryta mot det. Det rör sig snarare om en svartkonstnär som väljer att prioritera olika aspekter i sitt besvärjande, alltså direkt vad rollpersonen faktiskt gör. Men jag förstår hur du menar. Tror jag.
Jo, jag förstår det, men tunga effekter i stil med "det skadar någon rollpersonen älskar" tror jag ligger bättre på spelledarens bord. Generellt sett tror jag att jag föredrar när de svåra valen ligger innan draget ("ska jag mörda den här personen, trots risken för repressalier?", "ska jag snoka runt efter information trots risken att jag blir upptäckt?"), inte efter att slaget har gjorts.

Dimfrost

Special Circumstances
Där är vi olika. Jag gillar när tärningsslagen ger så mycket intressant output i berättelsen som möjligt, och det tycker jag uppnås lättare om man introducerar den typen av dilemman.

Men då har vi rett ut den saken. Åter till ämnet. Är det något särskilt du vill ha respons på i dina playbooks? :gremsmile:

Edit: stavfel? wtf? :gremfrown:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Dimfrost said:
Där är vi olika. Jag gillar när tärningsslagen ger så mycket intressant output i berättelsen som möjligt, och det tycker jag uppnås lättare om man introducerar den typen av dilemman.

Men då har vi rätt ut den saken. Åter till ämnet. Är det något särskilt du vill ha respons på i dina playbooks? :gremsmile:
Respons har jag ju redan fått (tack!), men jag funderade mest på hur tematiskt intressanta de olika kallen verkar vara utifrån detta rent mekaniska perspektiv. Ger dragen en tydlig bild av en viss karaktärsarketyp? Finns det några tydliga tematiska hål? Skulle vissa drag passa bättre hos ett annat kall? Är vissa drag rent av dåliga?