Nekromanti AW i Mutant År 0?

Mutanten

Hero
Jag är nyfiken på exakt vilka delar av Mutant År 0 som är inspirerade av AW?

kloptok

Pensionerad astrolog
Jag vet ju inte hela svaret eftersom jag inte skrivit spelet men här är några AW-liknande saker i M:0 som jag kommer på på rak arm:
  • Systemet med playbooks, där man väljer en sysselsättning och väljer saker som utseende, namn och relationer från en lista.
  • Spelledartipsen. Det finns tio principer där några är väldigt lika de "MC moves" som finns i AW. Tanken att man börjar med att låta första spelmötet vara väldigt öppet och spelarstyrt och sedan bygger på detta till nästa spelmöte när man introducerar hot.
  • Att man väljer från en lista på bonuseffekter när man lyckas extra bra med en färdighet (jämför med AW:s listor där man väljer en om man fick 7-9 på tärningsslaget och två eller tre om man fick 10-12), och att dessa listor ibland innehåller metaresultat, som till exempel att SL måste svara sanningsenligt om vad en SLP tänker på eller annat liknande, det tycker jag mig minnas finns i liknande form i AW.
  • Mycket av den "hårda" känslan med brist på resurser och en kall, hänsynslös värld som förmedlas i spelet tycker jag är lik den känsla AW förmedlar. Här ligger också mycket av skillnaden gentemot MUA i mitt tycke.

Jocke

Man med skägg
Krille;n75576 said:
Jag tror Jocke syftar på Mutanten.
Ja, jag tänkte att det är mycket enklare på att peka på grej X eller grej Y om TS har en klar bild av grej x (eller för den delen y).

Mutanten

Hero
Björn Wärmedal;n75575 said:
Han har inte skrivit M:0 :)
Det hindrar inte att du är medveten om vilka delar som är inspirerade av AW. Enligt vissa är likheterna uppenbara (förutsatt att man känner till båda spelen).

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Nä, asså det var en missuppfattning från min sida. Jag trodde, som Krille gissade, att Jockes fråga var riktad till kloptok.

Tre solar

Hero
Inspirationen är tydlig i ungefär de delar som kloptok säger.
Sen är det i ärlighetens namn lättare att se inspiration än likheter. I AW finns till exempel spelledarprincipen "look through crosshairs" och i ÅN "Låt dem dö". Vem som åsyftas är dock olika: i AW är det spelledarpersonerna, i ÅN är det rollpersonerna. I AW heter det "ask provocative questions and build on the answers", i ÅN "ställ frågor och bygg på svaren". Bakom rubriken är dock ÅN ganska traddigt ("vad tänker din RP när hon ser de två missfostren? varför?"), medan AW är mer "vågat" eller "nyskapande" ("vem av dem har du haft en affär med? varför var det inte du som gjorde slut?")

I båda spelen skapar man relationer genom fördefinierade meningar som "jag har gjort det och det med den och den", men i ÅN kan man komma runt det genom att välja att man gjorde det ensam eller skiter i de andra.

och så vidare.