Nekromanti [AW] Moves i närstrid

Sjunde inseglet

Swordsman
När jag och min spelgrupp spelade Apocalypse World i förra veckan skulle brainern bege sig efter Jonah's Crew ett gäng av gatubarn. Hoardern följde av oklara anledningar med brainern och tillsammans hittade de gängets högkvarter under Alpha Delta City.

Väl nere i högkvarteret blev rollpersonerna upptäckta av Jonah (gängets ledare!) som av en slump lyste upp deras position i mörkret med hoarderns stulna strålkastare.

De började prata med Jonah som erbjöd hoardern strålkastaren i utbyte mot att hoardern oskadliggjorde brainern. Brainern gick då strategiskt närmare Jonah, in i klungan av knivbeväpnade gatubarn, för att plötsligt aktivera sin pain wave projector i en kakafoni av näsblod och skrikande barn.

Då brainerns mål var att kidnappa Jonah såg jag det som ett Seize by force. Oskar slog 10+ och valde att minska skadan, få defintivt tag på Jonah och skrämma de andra ungjävlarna.

Jag frågade hoardern om han ville motarbeta eller hjälpa brainern (slå för Hx) men han beslöt sig för att vara passiv.

I det läget lät jag brainern ge 1 harm till gatubarnen och hoardern för pain wave projectorn och sedan ge brainern och hoardern 2 skada för gatubarnens anfall.

Jag lät alltså hoardern ta skada för både brainerns pain wave projector och de omgivande gatubarnens knivanfall vilket tillsammans med tidigare skada resulterade i ett harm-slag på 10+ och att hoardern förlorade medvetandet.

Efter spelmötet tyckte brainer-spelaren att det var orättvist att hoardern inte fick göra ett eget move (t ex Acting under fire) medan jag ansåg att hans möjlighet att motarbeta eller hjälpa brainern var rättvist i sig.

Nu i efterhand är jag lite förvirrad. Vad fan är rätt lösning i det här fallet?

Problemet för spelaren är att hans rollpersons move får konsekvenser för den andra spelarens rollperson utan att den rollpersonen får göra ett eget move (förutom Help or interfere).

Skulle jag som spelaren föreslog ha låtit hoardern ta skada för brain wave projectorn men låtit honom slippa gatubarnens anfall och sedan låta honom göra ett eget move?

T. ex, "Du tar 1 AP skada och det känns som om huvudet ska explodera. När du vaknar till håller Joyette (brainern) på att släpa iväg Jonah och de andra gatubarnen försöker fly därifrån med blod rinnande ur sina näsor och öron. Vad gör du?"

Under spelmötet svimmade ju hoardern så han vaknade upp senare och fann sig bunden av Jonah's 2nd in command Zascha.

Någon som har idéer kring detta? Kanske egna tolkningar av reglerna som presenterar andra lösningar? Eller helt enkelt bara röstar på min eller spelarens lösning?

Mvh Robin

Nässe

Myrmidon
Hmmm- på vilket sätt gjorde han sieze by force?

Alltså vad gjorde han i fiktionen?

Att gå in och sätta igång pain wave projekctor känns ju som ett Deal Harm move.
(antar att du inte inte slog act under fire för att ta sig in mitt bland dem utan att bli misstänkt/ upptäckt- eller manipulate för att övertala dem att släppa in honom bland dem)

Vad brainerns mål var, känns i mina ögon ointressant- frågan är vad han gjorde, inte vad han ville uppnå med det.

Problemet är att ni använder Sieze by force utan att först låta det hända i fiktionen.

Efter att du dealat harm (pain wave projektor) skulle du frågat vad de gör nu- och tagit det därifrån.

personligen hade jag nog låtit Brainern slå något slags slag för att lura sig in bland dem utan att bli upptäckt, troligtvis act under fire.

Att Hoardern tog skada av pain wave projektor kändes inte konstigt alls.

Sjunde inseglet

Swordsman
Nässe said:
Hmmm- på vilket sätt gjorde han sieze by force?

Alltså vad gjorde han i fiktionen?

Att gå in och sätta igång pain wave projekctor känns ju som ett Deal Harm move.
(antar att du inte inte slog act under fire för att ta sig in mitt bland dem utan att bli misstänkt/ upptäckt- eller manipulate för att övertala dem att släppa in honom bland dem)

Vad brainerns mål var, känns i mina ögon ointressant- frågan är vad han gjorde, inte vad han ville uppnå med det.

Problemet är att ni använder Sieze by force utan att först låta det hända i fiktionen.

Efter att du dealat harm (pain wave projektor) skulle du frågat vad de gör nu- och tagit det därifrån.

personligen hade jag nog låtit Brainern slå något slags slag för att lura sig in bland dem utan att bli upptäckt, troligtvis act under fire.

Att Hoardern tog skada av pain wave projektor kändes inte konstigt alls.
Allt du säger låter väldigt rimligt. Jag har gått runt och grubblat över ifall jag varit för taskig men plötsligt verkar det som om jag varit för snäll. Att bara låta brainern stövla in bland de beväpnade gängmedlemmarna (som dessutom redan var på sin vakt) verkar konstigt.

Det är dock inte egentligen det jag frågar om utan huruvida ni tycker att man ska låta rollpersonerna göra separata moves under ett och samma händelseförlopp eller helt enkelt låta en agera och låta den andre välja Help or interfere?

Även om vi slagit Acting under fire för att ta sig fram till Jonah och låtit Pain wave projectorn gå av utan ett move så hade brainern fortfarande försökt få med sig den sårade Jonah. Frågan är då ifall konsekvenserna av ett möjligt Seize by force (brainern försöker ta Jonah med våld) även borde påverka hoardern?

Nässe

Myrmidon
Alltså de berättar vad de gör i fiktionen och om det verkar rimligt så får de intervena hur mycket de vill, men de måste ju göra saker i fiktionen som stämmer för det. Att intervena och hjälpa är ju också att agera.

(Kanske en självklarhet- men jag skulle ju aldrig låta en person göra move och sen fråga om de andra vill intervena eller hjälpa. MC frågar vad de gör. Allihop. I fiktionen. Sen kanske en gör saker som tolkas som ett move och den andra gör saker som tolkas som intervene. Eller så gör de saker som tolkas som två olika move etc)

Det verkar som om Brainern i ert spel inte gjorde ngt som var ett sieze by force- verkar som om ni slog slaget och gjorde movet utan att faktiskt göra det (To do it, you gotta do it)

Så det är omöjligt att svara på om Hoardern borde tagit skada. Det beror på hur Brainern gjort för att sieze. Allt utgår ju från fiktionen.

Att sätta av Pain wave projectorn i ert exempel är ju inte sieze by force, som jag ser det. Utan bara ett Deal harm.

Sjunde inseglet

Swordsman
Bra svar. Antar att jag helt enkelt tänkt tradigt istället för att tänka Apocalypse World.

Att första låta spelaren beskriva vad rollpersonen gör i fiktionen och sedan avgöra om eller vilket move som görs är något som jag måste bli bättre på. :gremsmile:

Nässe

Myrmidon
Sjunde inseglet said:
Bra svar. Antar att jag helt enkelt tänkt tradigt istället för att tänka Apocalypse World.

Att första låta spelaren beskriva vad rollpersonen gör i fiktionen och sedan avgöra om eller vilket move som görs är något som jag måste bli bättre på. :gremsmile:
Gött :gremsmile:

Sodivra

Champion
Nässe said:
Det verkar som om Brainern i ert spel inte gjorde ngt som var ett sieze by force- verkar som om ni slog slaget och gjorde movet utan att faktiskt göra det (To do it, you gotta do it)

Så det är omöjligt att svara på om Hoardern borde tagit skada. Det beror på hur Brainern gjort för att sieze. Allt utgår ju från fiktionen.

Att sätta av Pain wave projectorn i ert exempel är ju inte sieze by force, som jag ser det. Utan bara ett Deal harm.
Precis. Det tog ett tag för mig att greppa det här, men det finns ju egentligen inte en move för att göra folk illa, det är bara att dela ut harm och så modifieras detta av de moves man gör. Visst, i kapitlet "Moves snowball" så försöker brainern erövra sina motståndares kött med en motorsåg, men Vincent har backat på det. Sieze by force är att vinna något med våld, inte en attack-move.

Så här hade jag gjort det:

Brainer: Jag fyrar av min pain-wave projector!
MC: Okej, runt omkring dig skriker barn och det blöder i deras ansikte. Hoarder, ta 1-Harm. (Redan här kan man skjuta in ett "Vad gör ni?")
Några av ungarna har kollapsat, andra kastar sig mot er för att göra er illa. ("Ni kommer ta 2-harm var" kan man skjuta in redan här.) Vad gör ni?
Brainer: Jag försöker slå mig genom barnen och ta Jonah!
MC: Okej, sieze by force! Hoarder, vad gör du?
Hoarder: (Help/Interfere/Acting under fire för att komma undan skada)

Sjunde inseglet

Swordsman
Arvidos MC said:
Precis. Det tog ett tag för mig att greppa det här, men det finns ju egentligen inte en move för att göra folk illa, det är bara att dela ut harm och så modifieras detta av de moves man gör. Visst, i kapitlet "Moves snowball" så försöker brainern erövra sina motståndares kött med en motorsåg, men Vincent har backat på det. Sieze by force är att vinna något med våld, inte en attack-move.

Så här hade jag gjort det:

Brainer: Jag fyrar av min pain-wave projector!
MC: Okej, runt omkring dig skriker barn och det blöder i deras ansikte. Hoarder, ta 1-Harm. (Redan här kan man skjuta in ett "Vad gör ni?")
Några av ungarna har kollapsat, andra kastar sig mot er för att göra er illa. ("Ni kommer ta 2-harm var" kan man skjuta in redan här.) Vad gör ni?
Brainer: Jag försöker slå mig genom barnen och ta Jonah!
MC: Okej, sieze by force! Hoarder, vad gör du?
Hoarder: (Help/Interfere/Acting under fire för att komma undan skada)
Ännu mer bra tips! Jag satt och kollade på Barf forth Apocalyptica här om dagen men forumet är ju extremt plottrigt att leta trådar i.

Att ha en tråd på svenska där AW-spelare introducerar nya spelare till reglerna vore nog skitbra!