Nekromanti [AW] Nya character moves/playbooks/vadever

Simon

Swashbuckler
En tråd i vilken att posta character moves, skisser på nya playbooks och annat, och ge respons på samma saker! Även för hacks och andra miljöer än apocalypse world proper.

Är dessa två moves roliga? Hur skulle de kunna bli roligare?

When you use your Inquisitorial Rosette to get access, services or respect, roll+status. On a strong hit, you get what you want. On a weak hit, you get it, but the MC chooses one of the following consequences:
- People try to get back at you for bossing them around
- Your enemies are alerted to what you do
- Other parts of the Inquisition take notice, not in a friendly way
Savant. When you remember a piece of fact from your savant studies, roll+sharp. On a strong hit, it is just as you say, and acting on it gives you or someone else +1forward. On a weak hit, it is mostly right, but the MC will decide where reality differs from the textbooks. On a miss it appears to be as you say, but the MC will make the truth differ in some fundemental way.

Doomhamster

Swordsman
Simon said:
Är dessa två moves roliga? Hur skulle de kunna bli roligare?

When you use your Inquisitorial Rosette to get access, services or respect, roll+status. On a strong hit, you get what you want. On a weak hit, you get it, but the MC chooses one of the following consequences:
- People try to get back at you for bossing them around
- Your enemies are alerted to what you do
- Other parts of the Inquisition take notice, not in a friendly way
Det första och det sista alternativet verkar i mycket vara samma, i alla fall skulle jag skriva om det, och göra det tydligt att i det första fallet är det den du kör med (förmodligen en underling) som blir förbannad, i det senare är det nån högre upp i gasverket som blir sur för att du tar hans flunkies från de jobb han själv satt dem på.

Savant. When you remember a piece of fact from your savant studies, roll+sharp. On a strong hit, it is just as you say, and acting on it gives you or someone else +1forward. On a weak hit, it is mostly right, but the MC will decide where reality differs from the textbooks. On a miss it appears to be as you say, but the MC will make the truth differ in some fundemental way.
[/quote]

Det här är bra om man vill ha ett "vad kan jag om..." move. Själv kör jag med att vid en hard hit får man etablera tre sanningar, vid en weak hit kommer en av dem att visa sig vara fel, om du missar så bestämmer SL om det är sant eller inte, och du lär inte veta vilket förrän du redan har agerat på det.

Dimfrost

Special Circumstances
TheSod said:
Själv kör jag med att vid en hard hit får man etablera tre sanningar, vid en weak hit kommer en av dem att visa sig vara fel, om du missar så bestämmer SL om det är sant eller inte, och du lär inte veta vilket förrän du redan har agerat på det.
Det här gillar jag som fan. Definitivt något jag ska ha i åtanke för framtida hack.

---

Jag har ett juntahack på gång, vilket jag antydde i Touchstone-tråden. Det är dock lite lagt på is på grund av bristande engagemang för tillfället, men det är ganska klart (främst någon playbook som behöver avslutas, samt lite introtext och grovlayout för att det ska vara spelbart). Andra idéer är ett Exaltedhack (jag vet att det fanns ett på gång, men det verkar dels ha avstannat, dels ha lite annat fokus). För tillfället spelar vi en sorts Dune-aktig SF men utan att ha byggt riktiga playbooks, snarare playstorma fram vad vi behövde när vi byggde rollpersoner. Det skulle nog vara kul att utveckla till något mer självständigt.

Doomhamster

Swordsman
Det är ju klart intressant att se vad folk håller på och hackar systemet till!

Själv pysslar jag med ett Warcraft-hack, så jag funderar en hel del över frikoppling av själva systemet från MC-tipsen, och hur man skriver om t.ex. vissa moves för att få dem att funka bättre.

Det finns ju vissa grundläggande skillnader i t.ex. hanteringen av SLPer - AW handlar om att det inte ska finnas nåt status quo, men med tanke på hur Warcraft-världen ser ut blir status quo snarast en scarcity. Alla yttre hot gör att varje bit av världen som spelarna lyckas behålla som den är blir en seger.