Nekromanti [AW] Scarcity: violent people

Pilzefrau

hon/henne
Jag startade en ny AW-grupp igår! Sedan spelade vi ett till möte idag, vilket gör att det känns väldigt bra vad gäller att inte låta gruppen dö ut snabbt, eftersom vi redan haft två möten!

Ingen av spelarna hade spelat mer rollspel än någon enstaka, samt ett enkvällslajv som tre av dem varit på. De var förståeligt nervösa och såg lite obekväma ut när jag ställde frågor och tvingade dem att bestämma, men framåt andra mötet börjar det kännas som att de är med på banan.

Jag blev överraskad efter playbook-valen när jag insåg att ingen hade valt något våldsamt: vi har en Hocus, en Angel, en Skinner och en Savvyhead.

Lost Truth, the Hocus, leder en liten grupp på nio personer på resa genom ödemarken, och söker svar om Malströmmen.

Bland Truth's lärjungar finns Kim Wheels, the Angel, som är deras läkare. Han har tydligt färgats (eller valts ut?) av Malströmmen av att resa med dem: det första han gjorde var att rädda den sjuke Hugo genom handpåläggning.

Ensam på en gård bor Oliver, the Savvyhead, med ett växthus och ett skrotupplag. Han lever på sina odlingar, som ger mycket bättre avkastning än något annat i den här torra trakten.

I ett gammalt motel någon dags vandring därifrån bor Icicle, the Skinner. Hon är en skäggig med tilldragande blick och en tam apa, och hon spelar cello. Hon är gammal vän till Oliver, och både Kim och Lost Truth har fallit för henne sedan de kom hit. Kim är hennes älskare, och Lost Truth har sett hennes själ och blivit förälskad

Första mötet börjar med att Icicle är och hälsade på Oliver. Oliver försöker återigen få tillåtelse att undersöka hissen i Icicles hus, som på något sätt fortfarande fungerar. De avbryts av ljudet av ett pistolskott utanför.

Där ute, på skrotupplaget, är ungdomsgänget som bor där (med Olivers tveksamma tillåtelse) igång och härjar. Oliver smyger ut för att undersöka, och får höra av ledaren Dog Head att Lala och Fleece bråkar om ett barn. Både hävdar att de är barnets mamma, och Fleece hade hetsat upp sig och fyrat av en pistol. När Oliver kommer ut med laddat gevär lugnar de ner sig och Fleece ger sig av, gråtande. Lala behåller barnet (Newton, 2 år) tills vidare.

Oliver vänder, men Icicle blir konfronterad av en annan unge, Mills (typ 9 år). Han frågar om han kan få bo hos henne, för hon har säkert mat och ett riktigt hus, och de har bara en rostig bil. Hon tvekar, men Oliver kommer och berättar att det är hårda tider och vi kan inte låta alla bo i husen, det skulle inte gå. Mills blir ledsen och sticker.

I kultens läger tar Kim hand om flera sjuka personer. Mercy, Lost Truths högra hand, hade stulit några växter från Olivers växthus men alla som ätit av dem hade blivit sjuka. Kim berättar att han mediterat under natten och nu ska pröva något nytt, och fixar den sjuke Hugo bara sådär (Healing Touch) ! Alla blir helt upprymda.

Vi får veta att Shan, också en av Truths lärjungar, har fått kontakt med Malströmmen och genom autoskrift tecknat vad som ser ut som ritningar. Lost Truth tar kultens lilla bil och åker till Oliver med Kim och Mercy.

Oliver är inte så glad att se Mercy (växttjuven), men litar på Truth och gör en deal med dem: han kan bygga den mystiska maskinen, om han får veta hur det går när de använt den, och om Lost Truth får bort skitungarna från skrotupplaget. Lost Truth går helt sonika in på upplaget och säger åt alla att de får gå med i hennes kult så får de mat och slipper bo på en soptipp. Vips har kulten dubblats i storlek!

Oliver synar den sida av ritningarna som Truth hade med sig, och konstaterar att det kommer kräva att någon öppnar sin hjärna för att dechiffrera det här. Vi får veta att Oliver själv var en malströms-junkie förr, och höll på att bli galen av att gräva i Malströmmen för mycket.

Där tog första mötet slut, för det hade gått åt mycket tid på att skapa roller (såklart).

Pilzefrau

hon/henne
Andra mötet börjar ett par dagar senare, när skrotungarna har börjat anpassa sig till livet i kulten. De är väldigt vördnadsfulla, både eftersom alla verkar veta så mycket (de studerar Malströmmen) och för att de får riktig mat varje dag. Det är trångt i tälten dock, och det har varit lite drama kring Kim: de gamla medlemmarna är fortfarande häpna över hans helande krafter, medan de nya inte tror vad de hör och begär att han ska visa dem. En morgon får han nog och går upp tidigt för att ta kultens bil och åka till Icicle. Han ser sig själv som hennes älskare, och väntar sig att bli välkomnad.

Och det blir han! Han frågar om han får bo där ett par dagar, och hon släpper raskt in honom, bjuder honom på mat, spelar cello, och har sex med honom. Icicle har Hypnotic, vilket gör att Kim Wheels tankar uppfylls av henne.

I kulten vaknar Lost Truth och både Kim och bilen saknas. Hen tar det med ro och bestämmer sig för att gå till Oliver istället – nu har hen uppfyllt sin del av avtalet och ska ge honom hela ritningen. Det gör de också utan några större komplikationer.

Oliver står under tiden och mekar med ett bilbatteri och en elektromagnet han byggt. Han känner att elektriciteten resonerar med honom, och lockas att öppna sin hjärna. Då får han en vision om en större elektrisk apparat, en sorts antenn eller Tesla-spole, som hela skrotgänget samlas kring och som öppnar deras hjärnor. Det knackar på dörren och Lost Truth kommer – med ritningen på precis den maskin han just såg. Oliver sätter igång med vad som kommer bli ett par dagars arbete, utan att bekymra sig för mycket över att han kommer behöva skaffa en större kraftkälla än det lilla bilbatteri han har.

När Lost Truth kommer tillbaka till lägret har Fleece och Lala bråkat om Newton (barnet) igen, och Fleece har sprungit iväg, rätt ut i ödemarken. Hon får höra Lalas och Dog Heads version av det hela, och den är att barnet är Lalas och att Fleece fått sig en knäpp (solsting, Malströmmen, vem vet?) och fått för sig att det är hennes. Newton verkar nöjd med att leka med Lala, men Lost Truth förstår att de ljuger: Dog Head höll på att säga något om Fleece och barnet men bet sig i tungan efter en blick från Lala.

Truth samlar hela kulten till en ritual (Augury), och alla hjäper henom öppna sin hjärna och söka efter Fleece. De hittar henne, och lyckas locka henne att vända om för att försöka lösa problemet. När Fleece kommer tillbaka håller man rådslag, och både Fleece och Lala får göra sina case. Truth säger att Fleece är den som talar sanning, men frågar sedan vad alla andra tycker. Truth är den som är omtyckt av skrotgänget, och alla de gamla kultisterna vet inte mer än att Newton verkar nöjd med Lala, så domen blir att Lala får behålla barnet. Truth följer det (Insight) och Fleece springer förtvivlad ut i öknen igen.

(Jag frågade Truths spelare "så, uppnådde du ditt mål?" "Ja, jo." Så hon fick inte ens xp för att följa kultens råd!)

Oliver avbryts framåt eftermiddagen av att en tjej vid namn Peanut kommer springande. Hon har sprungit ändå från Rums gård, dit ett par rövare på en motorcykel kommit och trakasserat dem med en brandbomb. De gav sig av, men kommer antagligen tillbaka i natt, säger hon. Rum hade tyckt att Oliver borde bli varnad, eftersom han bodde ensam på en gård som producerar mat.

Först här slår det Olivers spelare (och antagligen resten) hur mycket det kan komma att suga att ingen av dem egentligen kan slåss. Kommer rövarna förbi med automatvapen – vad ska de göra? Det var ett härligt tillfälle av att öka insatserna.

Oliver tackar för varningen, och grubblar på vad han ska göra. Till slut skickar han hem Peanut, och går själv iväg mot kultens läger. Han varnar dem också, men de är inte heller beväpnade och ingen har någon bra plan. Oliver ger sig av igen.

Efter att ha tittat lite på Augury säger dock Truths spelare att kulten samlas för ritual igen. Den här gången ska de isolera ett fragment av Malströmmen, förhoppningsvis för att använda som vapen! De gör en obrytbar cirkel av slutna händer, och Truth skär av en bit av den virvlande, vinande Malströmmen och för ner den mitt i cirkeln.

Jag frågade om de hade förberett något kärl eller så. Det hade de inte, så Malströmmen isolerades i det bästa, mest lediga, som fanns innanför cirkeln: den lekande 2-årige Newton.

Hemma hos Icicle vaknar Kim Wheels av ett dovt morrande ljud. Han går upp och ut i korridoren, bort till den mystiska hissen. Ludet blir starkare och när han trycker på hissknappen får han en stöt, och det känns som det gjorde när han läkte Hugo: kraft dras ut ur hans händer! Hissdörren öppnas, och där står–

– Oliver, som här använde Bonefeel för att dyka upp med rätt kunskap! Han hade inte gått hem från lägret, utan fortsatt åt andra hållet efter att ha öppnat sin hjärna och sett att något var på väg att hända hos Icicle. Han läser av situationen, och svaret på frågan "Vem har kontrollen här?" är "Malströmmen". Han hittar Kim framför hissen, fortfarande naken (tydligen klädde han inte på sig för att undersöka mystiska ljud utanför sovrummet).

De väcker Icicle, och alla stöttar Oliver när han öppnar sin hjärna för att se vad som händer. Det verkar finnas något levande i huset, inuti väggarna, som nyligen har vaknat. Och det verkar vara ute efter Kim Wheels, doktorn med de helande händerna. I gränslandet mellan malströmsvisioner och verklighet skjuter en svart tentakel ut ur väggen mot Kim, men Icicle kastar sig emellan. De hittar henne på golvet, medvetslös men utan sår från att ha blivit spetsad av en tentakel.

Här bestämmer sig alla för att ta sig ut härifrån! Man får Icicle på fötter och tar sig till den trasiga trappan (man åker inte hiss i en nödsituation). Fler tentakler får Oliver att tappa balansen och falla ner för 1-harm, men till slut lyckas alla stappla ut ur huset mitt i natten. De går till bilen, hittar några paltor åt Kim, och kör mot kultlägret.

Mer häfigt från character creation: tydligen valde Lost Truths spelare både Augury och Insight, och en liten kult (-1barter), med resultatet att kultens surplus är 0-barter, insight, augury. Vem behöver barter liksom?

Nästa möte har de tre beväpnade rövare att tampas med, och till försvar har de ett gevär och en demonisk malströmspojke. Det ska bli kul!

Sodivra

Champion
Cello! :heart: Not so hot on the beard, though.

Låter hett! Väldigt lumpley, jag får Dogs-vibbar.

Pilzefrau

hon/henne
Det är Lumpley: jag är helt säker på att jag har stulit det där med två personer som bråkar om ett barn någonstans ifrån. Är det AW-boken, ett Dogs-exempel eller något på internet? När jag gav Lost Truth en bit av malströmmen, men fångad i ett litet barn, var det första gången jag verkligen kände att jag satte "bloody fingerprints" på något, vilket var kul.

Skäggiga damen... kom av att spelaren valde "Transgressing" och sedan när jag frågade vad det innebar inte riktigt visste vad det innebar för Icicle. Jag hade förklarat innan vad jag tyckte termen betydde, och gett exemplen "man som sminkar sig som kvinna" eller "tomboy". När spelaren tvekade föreslog jag skäggig dam, och det fastnade.

Sodivra

Champion
Pilzeman said:
Det är Lumpley: jag är helt säker på att jag har stulit det där med två personer som bråkar om ett barn någonstans ifrån. Är det AW-boken, ett Dogs-exempel eller något på internet? När jag gav Lost Truth en bit av malströmmen, men fångad i ett litet barn, var det första gången jag verkligen kände att jag satte "bloody fingerprints" på något, vilket var kul.
Det är Jackabacka som får handen avhuggen av någon som vill ha hans barn, när Lumpley förklarar want: savagery.

Pilzeman said:
Skäggiga damen... kom av att spelaren valde "Transgressing" och sedan när jag frågade vad det innebar inte riktigt visste vad det innebar för Icicle. Jag hade förklarat innan vad jag tyckte termen betydde, och gett exemplen "man som sminkar sig som kvinna" eller "tomboy". När spelaren tvekade föreslog jag skäggig dam, och det fastnade.
Okej, lite hett är det.

Pilzefrau

hon/henne
Tredje mötet igår, och jag känner att det övernaturliga har sprungit iväg med oss lite grann. Ska se om jag kan hala in det lite, så att händelser som den vid hissen och det med Newton blir lite mer sällsynta.

Lost Truth hade utfört en ritual för att binda en bit av malströmmen, och den hade tagit plats i den tvåårige Newton. När cirkeln bryts kastar sig Lala, Newtons (falska) mamma fram och kramar om honom. "Vad har du gjort?!" Hon anklagar Lost Truth och gömmer sig i sitt tält. Lost Truth försöker prata med henne, och Lala är på vippen att ta med sig barnet och försvinna iväg (want: desertation, kanske lite mesigt, borde dragit på med fler av skrotgänget på hennes sida). Lost Truth lyckas dock övertala henne att all potential Newton fått nu måste användas, annars kommer den äta upp honom inifrån. Skräckslagen går Lala med på att stanna, om Truth lovar att inte ta Newton från henne.

Trötta och kalla kom Kim Wheels, Icicle och Oliver fram till kultens läger mitt i natten. White (snubben som med autoskrift fått ritningar ur malströmmen) har vakten, och berättar att Mercy är skitsur på Kim för att han bara snodde bilen sådär. De lyckas övertala honom att det vore dumt att väcka alla nu, utan låta dem sova och ta det imorgon.

På morgonen skäller Mercy ut Kim, som väntat, och Kim och Oliver försöker berätta att de var iväg för att forska om malströmmens mysterier. Lost Truth kommer dit, men kan knappt koncentrera sig på konflikten utan kommer på sig själv med att stirra på Icicle (som såklart märker det). Mercy driver igenom att Kim inte ska få vara vid bilen ensam längre.

Sedan fanns det ju något viktigt att ta itu med idag, nämligen rövarna som siktats hos Rum. Det var för detta syfte som Newton skapades, så Lost Truth, Lala och Newton sätter sig i bilen, tillsammans med Hugo, Dog head och de andra tre rollpersonerna (7 pers + ett barn i en jeep borde varit trängre... De satt antagligen ovanpå och utanpå :gremtongue: ).

Efter att ha kollat så att Olivers gård är ok, kör de till Rum. Där är det sämre ställt: pallisaden har tagit en granat, ett par hus är halvt nerbrända, och all mat är stulen. Rövarna kom precis innan gryningen, berättar Rum, och gick iväg med bytet lastat på sin motorcykel. Hugo råkar avslöja att kulten har ett hemligt vapen, men sedan sticker de iväg efter rövarnas spår.

Rövarna återfinns på en höjd med några klippblock, och efter att ha öppnat sin hjärna märker Lost Truth att de även håller Fleece (Newtons verklige mamma, som sprang ut i ödemarken dagen innan) fången! De kör långsamt närmare. Så nära de kan komma fattar de fem kultmedlemmarna varandras händer och försöker "låsa upp" Newtons krafter. Den lille pojken, som jag tidigare beskrivit som att han ser ut som om han är belyst av en flimrande lampa, och är svår att titta rakt på ungefär som solen, får plötsligt en aura av svart rök och skymtande tentakler runt sig! Lost Truth får chansen att peka honom i en riktning, och han börjar gå mot rövarnas läger, med en kroppskontroll som vida överstiger en tvåårings. Lala försöker springa ikapp henne, och skriker "du lovade att inte ta honom ifrån mig!", men Kim Wheels är snabb och fäller henne med sin taser.

Rövarna har såklart hört, och en av dem kikar över klippblocket. Han har dem på kornet, och får alla att lägga ifrån sig sina vapen, efter att ha skjutit mot Oliver som försökte dra sitt i smyg. Sedan upptäcker han malströmsfragmentet Newton, och blir rädd. Icicle tar kontroll över situationen genom att förklara att malströmmen är här för att hämnas på dem efter vad de gjorde mot Rum. Om de lämnar tillbaka bytet kommer den att blidkas. Rövarna överlägger lite medan Newton rör sig närmare, och till slut verkar de gå med på det. Genast börjar rökmolnet kring Newton krympa, och alla andas ut. När rövarna gått in till lägret bakom klippblocket igen skingras röken helt och vi ser att Fleece sitter där med armarna om Newton. Lala börjar kvickna till.

Där var vi tvungna att bryta, och nästa möte ska det blir spännande att se vad de gör av Lala-Fleece-konflikten runda två. Lost Truth har sagt sitt, men de övriga har inte behövt välja sida.

Jag undrar också vad rövarna kommer göra. Kanske kommer det ut med bytet och dönar sedan iväg på sin motorcykel, men det är inte omöjligt att de tar sina chanser och skjuter Newton nu när han inte ser ut som en malström längre...