En "Axe of Random Kindness" är ett magiskt föremål med en bieffekt. Förutom att fungera som en ordinär stridsyxa (motsv, beroende på regelsystem) med +1 (eller motsvarande magisk bonus), ger den också för varje lyckad attack ett slag på denna tabell: (effekten påverkar alltså den som attackeras)
1D12
1: Presdigitation (den träffade snyggas till, all smuts försvinner, mindre skavanker i kläder eller rustning lagas etc.)
2: En dagsranson mat dyker upp i den träffades ryggsäck eller motsvarande. (Om denne saknar bärutrustning, hamnar maten helt enkelt nära varelsen.)
3: Antalet mynt den träffade bär på fördubblas.
4: Om den träffade bär en vattenflaska eller liknande, fylls den på magiskt. Den träffade blir omedelbart otörstig.
6: Den träffade begåvas magiskt med ett föremål som har någon slags koppling till denne (tex en tjuv kan få "thieves tools" eller motsvarande, improvisera mht regelsystem... Monster får mat.)
7: Ett föremål som den träffade bär på blir magiskt förbättrat. (Välj ett föremål slumpmässigt. Om det finns regler för "masterwork items", så blir föremålet ett sådant - annars improvisera effekt.)
8: Om den träffade försöker med en skill check (eller motsvarande, beroende på regelsystem) den närmaste timmen, lyckas det första försöket automatiskt.
9: Attacken gör ingen skada.
10: Den träffade får motsvarande Bless (typ +1 eller liknande bonus på attacker, saves etc beroende på system).
11: Motsvarande Cure Light Wounds (anpassa efter regelsystem), attacken gör ingen skada.
12: Motsvarande Cure Serious Wounds (anpassa efter regelsystem), attacken gör ingen skada.
1D12
1: Presdigitation (den träffade snyggas till, all smuts försvinner, mindre skavanker i kläder eller rustning lagas etc.)
2: En dagsranson mat dyker upp i den träffades ryggsäck eller motsvarande. (Om denne saknar bärutrustning, hamnar maten helt enkelt nära varelsen.)
3: Antalet mynt den träffade bär på fördubblas.
4: Om den träffade bär en vattenflaska eller liknande, fylls den på magiskt. Den träffade blir omedelbart otörstig.
6: Den träffade begåvas magiskt med ett föremål som har någon slags koppling till denne (tex en tjuv kan få "thieves tools" eller motsvarande, improvisera mht regelsystem... Monster får mat.)
7: Ett föremål som den träffade bär på blir magiskt förbättrat. (Välj ett föremål slumpmässigt. Om det finns regler för "masterwork items", så blir föremålet ett sådant - annars improvisera effekt.)
8: Om den träffade försöker med en skill check (eller motsvarande, beroende på regelsystem) den närmaste timmen, lyckas det första försöket automatiskt.
9: Attacken gör ingen skada.
10: Den träffade får motsvarande Bless (typ +1 eller liknande bonus på attacker, saves etc beroende på system).
11: Motsvarande Cure Light Wounds (anpassa efter regelsystem), attacken gör ingen skada.
12: Motsvarande Cure Serious Wounds (anpassa efter regelsystem), attacken gör ingen skada.