Mmm, vi har funderingar på att köpa spelet. Jag äger Axis&Allies Europe men har aldrig spelat världsspelet. Intressant är att jämföra svagheterna i Europe med världsspelet:
1)(Europe) För enformigt. Det är den överlägset stora nackdelen med spelet och sänker dess helhetsbetyg väsentligt. Scenariot blir nästan alltid mer eller mindre likt. Tyskland går mot Ryssland, England och USA försöker landstiga i väst efter att ha besegrat tyska flottan. Den här enformigheten bör inte alls finnas i världsspelet, verkar vara mer upplagt för olika scenarion. Inte minst med tanke på de nya vinstvilkorssystmen (Victory cities) som jag tycker verkar väldigt bra.
2) (Europe) Bara en axelmakt. Även om man som vi infört landet Italien är de alltför nära varandra för att man ska få intressanta fler-spelar-situationen som axelmakt. Japans inträde tror jag väldigt hårt på. Verkar finnas bättre möjligheter för lite "käbbel" inom allianserna, vilket jag tycker verkar nödvändigt.
De nya reglerna för pansarvagnarna tycker jag ser väldigt lovande ut och jag tror de kommer att förändra spelet väsentligt. Sänkta kostnader för fighters och carriers låter också som en smart lösning. Optional rules lät intressanta och vapenutvecklingen... ja ingen aning.
Spelet verkar sammanfattningsvist intressant och det kommer nog att införskaffas. Den nackdel jag kan ana är att de helt använder sig av individuella turer med så pass många spelare, vilket kan leda till långa vänta-perioder. Jo, det oroar jag mig lite för, skulle hellre se att de försökt ordna simultana strider, inköp och förflyttningar.